Thomas Sillesen skrev:Nu kender jeg forholdsvis mange producere og teknikere. De er i mine øjne ekstremt kompetente.
De står overfor det mål at de skal lave lyden på en optagelse, så 50% af forbrugerne kan få perfekt udbytte af det i en bil. 25-40% skal bruge den i en Ipod, og max 10% skal bruge den i et stereoanlæg. Af de 10% er der max 0,00001% der som os går op i den ultimative lydkvalitet.
Så nej, de er ikke dårlige, de laver et perfekt produkt, til 99,999999% af forbrugerne.
niklasthedolphin skrev:
Ja..................er det ikke en skam....................?
har du nogensinde fortalt dem at det er sådan det forholder sig?
Ser du; dem der er totalt ligeglade med lydkvaliteten mister jo ikke noget ved at lydkvaliteten bliver opkvalificeret mens os få 0,000001% skal undvære..................
Det er også en skam at hardwareproducenter tænker i samme spor som du beskriver.
"dolph"
Thomas Sillesen skrev:Nu kender jeg forholdsvis mange producere og teknikere. De er i mine øjne ekstremt kompetente.
De står overfor det mål at de skal lave lyden på en optagelse, så 50% af forbrugerne kan få perfekt udbytte af det i en bil. 25-40% skal bruge den i en Ipod, og max 10% skal bruge den i et stereoanlæg. Af de 10% er der max 0,00001% der som os går op i den ultimative lydkvalitet.
Så nej, de er ikke dårlige, de laver et perfekt produkt, til 99,999999% af forbrugerne.
xo skrev:Men hvad er et af forslagene så, lad os se på wikipedia igenwikipedia skrev:Compression could be made optional by shifting it to the listener's end. Consumer audio equipment could have settings for audio compression, so that listeners could choose their compression preferences.Hvis man sidder på en cyckel og ræser gennem støjfyldt trafik, så burde den enhed man afspiller på, modificere lyden og foretage dynamisk kompression - dynamisk, efter præference forstås.
Helt givet, det ville være den klart optimale løsning. Noget sådan forudsætter dog enten, at udgivelsen laves i x antal forskellige masterede versioner (på samme fysiske medium) eller at udgivelsen laves umasteret, i det orginale antal spor, og man så enten selv manuelt skal indstille de enkelte spor efter eget ønske eller intelligent software skulle gøre dette for en.
niklasthedolphin skrev:Med den forlangende af rette benævnelser kan vi anskue saltvand.
Det dræber ethvert kosmopolitisk forsøg på at skabe en bærbar debat om saltvand at forlange at det kaldes natriumkloridopløsning.
Det samme gælder for så vidt at skulle kalde Guld for Aurum og Brint for Hydrogen.
Dine analogier er ikke korrekte. Saltvand og natriumkloridopløsning, guld og aurum samt brint og hydrogen er synonymer. "Digital komprimering", når det anvendes i sammenhæng med lyddata, er i bedste fald en populærbetegnelse for enkodning, men du anvender også begrebet helt uden for denne sammenhæng og, så vidt jeg kan udlede, som en paraplybetegnelse for al lyd lagret digitalt.
En "kosmopolitisk debat" er i sagens natur også overfladisk og når vi debaterer på et forum med en særlig snæver interesse- og emneafgrænsning, har du helt ret i at jeg gerne vil dræbe noget sådan til fordel for en dybere og mere nuanceret debat.
niklasthedolphine skrev:Kan holdningen om korrekt begrebsbenævnelse forresten lige blive underbygget med behørig dokumentation om hvilke internationalt anerkendte instanser der har bemyndigelsen til at fastlægge disse begreber der drøftes her andet end ordbøger og leksika?
Fred være med det.
Nu er jeg ikke bekendt med om der eksisterer sådanne institutioner. Det tror jeg ikke er tilfældet. De korrekt begreber, som dem jeg referer til, er dem, der konsekvent anvendes i faglitteraturen.
niklasthedolphine skrev:De fleste andre vil med lethed kunne forstå mine forklaringsforsøg som det også fremgår af flere svar på mine indlæg i tråden.
Det tvivler jeg på er tilfældet. Jeg har i hvert fald svært ved det. Min umiddelbare formodning går i retning af, at du med "digital komprimering" mener en eller anden form for informationsreduktion ved al lydfæstning - uden dog sondre mellem forskellige teknikker eller deres afledede effekt. Altså en overordentlig overfladisk betegnelse og en sammenhæng jeg ikke er stødt på, at begrebet er blevet anvendt i før.
niklasthedolphine skrev:At begrebet "digital komprimering" er udbredt blandt unge og mindre teknisk kyndige er mig en gåde hvorfor skal inddrages i debatten, eftersom jeg ganske givet er ældre end den der lige skrev foregående indlæg med dette budskab og eftersom jeg iøvrigt har to uddannelser af teknisk karakter foruden min søofficeruddannelse og min bachelor i Pædagogik.
Populær betegnelser kommer oftes fra samfundets yngste generationer, nogen gange til at udfylde et hul i sproget og andre gange som en konsekvens af utilstrækkelig begrebs-, sproglig- og vidensmæssig dannelse.
niklasthedolphine skrev:Hvis der er en der kender Zeerocool privat og som har evnen til at bibringe ham den forståelse som flere andre i tråden erkender, og glædes ved at have fået af mine forklaringer, så gør venligst et forsøg på det. Det vil da være gavnligt uanset indfaldsvinkel.
Når det gælder.................
- Lossy enkodning
- Bit-reduktion
- Down-sampling
Jeg kan ikke udlede af nogle indlæg i tråden, at nogen anden bruger har fået en forståelse af din anvendelse af begrebet "digital komprimering"
niklasthedolphine skrev:....................så har de alle det til fælles at de komprimerer en digital lydfil eller skaber den første digitale kompression ved konvertering fra analog til til digital.
Hvad mener du med "komprimerer" og "kompression"?
niklasthedolphine skrev:Jeg forstår skam udemærket de begreber der slynges om sig med.
I så fald finder jeg det mærkeligt, at du ikke gør brug af en mere nuanceret sondring end blot at anvende et hjemmelavet begreb - eller en populær betegnelse i en hjemmelavet kontekst. I øvrigt kan det også undre, at såfremt du vitterlig forstår indeholdet af de forskellige begreber, mener at enkodning og din anvendelse af "digital komprimering" - dvs. al digital lydfæstning - dækker over det samme.
For at citere dig fra tidligere i tråden:
niklasthedolphine skrev:At du så ikke mener det bør kaldes digital kompression er så en anden
sag. Du bruger begrebet encoding.
Tja...................................hvis du ønsker at dele denne tråd
for at undgå dobbeltdebat så er det med dette som debatemne i en ny
tråd:
"Hedder det encoding eller digital komprimering"
niklasthedolphine skrev:Det kræver forresten hverken en elektronikteknisk uddannelse eller en datalog uddannelse.
Det giver jeg dig ret Ã.
niklasthedolphine skrev:Der findes kun een reference.
Tidligere i tråden nævner du ellers 2 referencer, omend du anvender én betegnelse herfor - "den analoge reference". For at citere dig fra tidligere i tråden:
niklasthedolphine skrev:Digital lyd er altid komprimeret i forhold til den analoge reference.
Hvis optagelsen på noget tidspunkt har været analog fra fødslen eller hvis musikken er belvet afspillet på ikke digitale-elektroniske instrumenter på en scene eller i et studie så har man nu forståelsen for hvad den analoge reference indbefatter uanset om denne musikoplevelse er fæstet/lagres/optages digitalt eller analogt.
Altså 2 referencer bestående af dels den ufæstede og virkelige lyd og dels en analog optagelse?
niklasthedolphine skrev:Den analoge fordi den ikke fås bedre!
Er det en subjektiv iagttagelse?
niklasthedolphine skrev:Når det en dag er muligt med de fleste seriøse udgivelser at downloade dem i >24/96 så er kvaliteten for de flestes vedkommende høj nok til at det er svært at skelne mellem digital og analog.
Jeg sidder ellers her med 2 optagelser af samme lydbegivenhed. En på en håndholdt analog båndbaseret diktafon og en som lydfil i 24 bit / 96 kHz. Jeg kan sagtens høre forskel.
xo skrev:Den slags nobelhed tror jeg godt man kan glemme med mindre der sker en teknologisk udvikling der muliggør at dynamikbegrænsningen sker "on-site" og ikke i selve masteringen. Det er der vi skal hen. Det er hardwareproducenterne der skal ta de skridt. Det skal være helt unødvendigt for musikindustrien at massakrere masterings.
Jeg tror ikke at alt håb er ude. Skeler vi til lyden, der ledsager film, har udviklingen jo gået den direkte modsatte retning - lossless enkodningsformater, højere bit- og samplingrates og mindre dynamikkomprimering. Èn ting er at hr. og fru jensen sidder og brokker sig over, at de har svært ved at høre dialogen på deres yndlingsprogrammer og at lillemor sidder og hopper i stolen, når reklamerne kommer med deres fulstændigt overskruede volumenniveau, noget andet er fimskaberne faktisk sætter en ære i god lyd og også bliver krediteret herfor, i form at Oscars, for bedste lyd, der i reglen flader ud til produktioner med stårslåede og meget lidt dynamikkomprimerede scener.
niklasthedolphine skrev:Hermed er den første digitale kompression allerede sket før du lægger øre til det.
Hvad mener du i denne forbindelse med "digital komprimering"?
von Auspuff skrev:Man kan blive helt skeløjet af, hvor svingende kvaliteten hen over en skive egentlig er. Jeg har eksempler på glimrende optagelser, som ligger lige op ad noget skrammel på den samme CD.
Et par eksempler på det er bl.a Diana Krall - The girl in the other room,
Holy Cole "Holy Cole" og mange mange flere.
lydkaj skrev:Øhh.... hvad er godt på på The girl in the other room, jeg hører kun noget ekstremt nær optaget komprimeret basudpladret manipoleret oppumpet lor.. uden dynamik og her er det ikke +6db snare +10db, og ja jeg kan godt høre at hun står lige foran dig og alt det der, men ok jeg har ikke orket at hører hele CD'en i nu , så det ville være dejligt at vide hvor man lige skal spole hen.Til gengæld har jeg lige hørt Harry Bellafonde at Carnegie Hall fra 1959 jamen du godeste det er godt, når man tager behørig hensyn til hvor gammel optagelsen er , og at den tekniske kvalitet helt sikkert er under mp3, hvad kunne det ikke være blevet til med nutidens teknik. her er man i øvrigt også rimelig tæt på det er bare på en hel anden naturlig måde end på Diana Krall. 1959 jamen det er næsten 50 år. hmm..
Diana Krall er produceret som alt andet nu om dage.
Men noget er rent og noget er ikke rent.
Intet der er på den plade har noget med naturlig lyd at gøre.
Det hele er komprimeret ned til en dynamik omkring 0 dB.
Hary B er ikke stort bedre, men meget anderledes.
Begge skiver er udtryk for en måde at præsentere en given event på.
Ingen af dem forsøger at være naturtro.
Hvis man vil have naturtrohed, så skal man nøjes med 2 mikrofoner opstillet til one point stereo og ren akustisk niveautilpasning, længere er den ikke.
Det ændrer dog ikke på, at når det nu åbenbart skal være helt anderledes, så har Krall´s producer da haft et vist håndelag i enkelte af skæringerne på The Girl in the other room.
Du må nok hellere finde numrene selv.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst