kibri skrev::roll: Det er jo kun et kvart svar på mandens spørgsmål..
Uden at være ekspert på området, så gøres der betydelig mere ved masteren til CD-formatet end LP'ens ditto.
Det er de færreste optagelser der finder sted, med tanke på kun ét format.
Dipolisten skrev:JA, det er rigtigt, men nu efterspørger jeg TEKNIKKEN og om CD er LP overlegen hvis ellers teknikken bliver brugt rigtigt.Ikke hvad der bliver udgivet.Og spørger om nogle har CD-plader der er LP overlegne
niklasthedolphin skrev:CD mediet er blot endnu en digital komprimering som overgås i naturlighed og vellyd af både LP, FM, MC, RT og mange digitale alternativer.
"dolph"
Boman skrev:niklasthedolphin skrev:CD mediet er blot endnu en digital komprimering som overgås i naturlighed og vellyd af både LP, FM, MC, RT og mange digitale alternativer.
"dolph"
"CD mediet er digital komprimering"
Vil du gerne forklare det nærmere?
Og hvorfor "mange digitale alternativer" ikke har den samme komprimering?
Digital lyd har vel først komprimering, hvis man vælger at komprimere det (hvilket også gælder analog lyd)?
Boman skrev:niklasthedolphin skrev:CD mediet er blot endnu en digital komprimering som overgås i naturlighed og vellyd af både LP, FM, MC, RT og mange digitale alternativer.
"dolph"
"CD mediet er digital komprimering"
Vil du gerne forklare det nærmere?
Og hvorfor "mange digitale alternativer" ikke har den samme komprimering?
Digital lyd har vel først komprimering, hvis man vælger at komprimere det (hvilket også gælder analog lyd)?
Dipolisten skrev:Boman skrev:niklasthedolphin skrev:CD mediet er blot endnu en digital komprimering som overgås i naturlighed og vellyd af både LP, FM, MC, RT og mange digitale alternativer.
"dolph"
"CD mediet er digital komprimering"
Vil du gerne forklare det nærmere?
Og hvorfor "mange digitale alternativer" ikke har den samme komprimering?
Digital lyd har vel først komprimering, hvis man vælger at komprimere det (hvilket også gælder analog lyd)?Boman.Jeg må også sige at jeg har svært ved at se/forstå det
--------------------------------------------------------
NIKLASTHEDOLPHIN og MOGENS KAMP bør for så vidt muligt, --UNDGÅ-- at
kommentere mine tråde, da det som regelt skaber ballade/mudderkast og
ødelægger trådene
På forhånd TAK...!!!
--------------------------------------------------------
niklasthedolphin skrev:
Folk som har sådan en signatur må nødvendigvis have en brist som også vil besværliggøre forståelsen af ganske simple kontekster.
Så jeg kan nok ikke hjælpe dig.
"dolph"
En sådan personlig udtalelse er IKKE acceptabel her på siden, og ved gentagning, medfører det ban. Denne gang ser jeg gennem fingrene med det, da signaturet også KLART var at gå over stregen og var lige til en ban. Så idag slipper I begge.. for solen har skinnet
Når det så er sagt, så kom ind i kampen, og svar Boman på en konstruktiv måde på hans ganske rimelige spørgsmål.
MVH
niklasthedolphin skrev:På opfordring fra Thomas Bagge vil jeg her kort skitsere hvad der forstås ved digital komprimering.
Nogle personer vil hårdnakket påstå at ingen forstår begrebet digital komprimering (selvom mange jeg er i dialog med gennem mere end 25 HiFi fora på verdensplan udemærket forstår det).
Disse personer som afviser begrebet digital komprimering kalder det f.eks. digital kodning.
Digitale formater som ikke er komprimeret ved pakning (som med en zip eller RAR fil) findes i forskellige bitrates og forskellige sampling frekvenser.
Der findes f.eks. CD formatets 16/44.1
mange masteroptagelser registreres i 24/96 eller 24/192.
På den måde er der forskellige kodninger og dermed også forskellige grader af digital komprimering.
Sammenlignet med det skal efterligne, nemlig den analoge lyd vi ved en given koncert hørte komme ud over scenekanten eller den analoge lyd som sangeren sang ind i mikrofonen og mikrofonen sendte videre (herefter den analoge reference), er den digitale registrering komprimeret i og med at flankerne på de signalkurver som de analoge signaler visuelt ville kunne forstås udfra, er hakket i stykker og sammensat som en "trappestige" der skal illudere den oprindelige analoge references kurve.
Denne trappestige består af flere trin jo højere digital opløsning.
Altså: Jo mere digital komprimering, jo færre "trappetrin" og dermed også ringere evne til at efterligne den analoge reference.
"dolph"
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster