arsenix skrev:niklasthedolphin skrev:Dipolisten skrev:Hvad lider mikrodynamikken under, på et medie som har størst dynamikområde og bedste S/N-forhold, som det ikke lider under på en medie med betydelig dårliegere S/N forhold ?
Den forsvinder stort set eller elimineres væsentligt.
En meget god sammenligning er mellem LP udgaven og CD udgaven af "Jazz at the Pawnshop" som heldigivis oprinder fra analoge masterbånd født på en Revox G36.
Men jeg har nu også andre eksempler hvor jeg har CD'er og LP'er som stammer fra samme mastering.
Steff & Stuff som bare er så genial flot kvalitet på LP men som dør helt hen på CD.
Night Train med Oscar Peterson.
Benny Goodman & Friends.
S/N og dynamikspekter er muligvis flot på CD men den er opnået ved at gå på kompromis med mikrodynamik og naturlighed/stoflighed.
Som jeg før har påpeget så er mange parametre som er med til at skabe en vellydende udgivelse ikke målbare, ikke definerede, måske end ikke erkendt.
Derfor er det nogen gange svært at bibringe forståelse gennem beskrivelse med ord, hvilke faktorer der spiller ind når noget lyder værre eller bedre end andet.
Specielt svært er det at bibringe denne forståelse til mennesker som, qva deres uddannelse eller hobby, har tilegnet sig en mekanisk/atomistisk livsindstilling/filosofi.
Prøv selv at opdage fænomenet og erkend verden.
"dolph"Bortset fra at Jazz at the Pawnshop båndene er optaget på en Nagra IVs via Neumann U47, en Studer pult og med DolbyA så er der ikke noget der hedder "mikrodynamik" i den virkelige verden, det er et "hifiord" for noget ubestemmeligt der ikke eksisterer i virkeligheden (det optagne) men måske/måske ikke tilføres elektronisk.