Andre´ Jensen skrev:500hz er det ikke ca midt i diskanten resonansfrekvens ?.
MVH
Jo det er det, men det er ikke nødvendigvis et problem som ikke kan overkommes. Man afskærer jo heller ikke basenheder så de kun arbejder over resonansfrekvensen....
Andre´ Jensen skrev:500hz er det ikke ca midt i diskanten resonansfrekvens ?.
MVH
Jo det er det, men det er ikke nødvendigvis et problem som ikke kan overkommes. Man afskærer jo heller ikke basenheder så de kun arbejder over resonansfrekvensen....
Karsten@StudioSound skrev:Andre´ Jensen skrev:500hz er det ikke ca midt i diskanten resonansfrekvens ?.
MVH
Jo det er det, men det er ikke nødvendigvis et problem som ikke kan overkommes. Man afskærer jo heller ikke basenheder så de kun arbejder over resonansfrekvensen....
Nej men der er heller ikke en deling ved bassens resonans.Og jo der er faktik nogen der skærer bassen sådan(ups så den arbejder under).
MVH
Dipolisten skrev:De fleste PA 10" / 12" / 15" basenheder har bedst af at blive High-passet ved 40-50 hz, da de ikke magter at spille under de ca 40 hz og ikke er gode til at lave store udsving.
Men der er vel ingen hifi-enheder man gør det samme med ?
Når jeg nu skriver sådan mht PA-basser, så mener jeg samtidig at de ikke rigtig har noget at gøre i hifi-sammenhæng hvor dyyb bas skal opnåes.......... Er det forkert ?
Ham her bruger PAbasser ned til ca 80hz.Her med en 15" + waveguide.
http://www.ai-audio.com/products_esp15.html
MVH
Andre´ Jensen skrev:Nej men der er heller ikke en deling ved bassens resonans.Og jo der er faktik nogen der skærer basseb sådan.
MVH
Der er jo en virtuel deling mod "nul output" efter bassens resonans Barberer man så de frekvenser af som ikke resulterer i noget akustisk output, så er det da klart at intermodulationsforvrængningen sænkes.
Nu ved jeg heldigvis at SP har et lille trick oppe i ærmet til at tæmme diskanten i det lave område. Faktisk har de med godt resultat fået en 9300 til at arbejde næsten ned til 600 Hz, så det er ikke en parameter der bekymrer mig. Det nye waveguide design har desuden temmelig meget akustisk forstærkning i det lave område, så det er ikke det store fysiske arbejde diskanten skal lave. Virtuelt "tror" den faktisk at den er delt ved omkring 3 kHz.
Karsten@StudioSound skrev:Andre´ Jensen skrev:Nej men der er heller ikke en deling ved bassens resonans.Og jo der er faktik nogen der skærer basseb sådan.
MVH
Der er jo en virtuel deling mod "nul output" efter bassens resonans
Barberer man så de frekvenser af som ikke resulterer i noget akustisk output, så er det da klart at intermodulationsforvrængningen sænkes.
Nu ved jeg heldigvis at SP har et lille trick oppe i ærmet til at tæmme diskanten i det lave område. Faktisk har de med godt resultat fået en 9300 til at arbejde næsten ned til 600 Hz, så det er ikke en parameter der bekymrer mig. Det nye waveguide design har desuden temmelig meget akustisk forstærkning i det lave område, så det er ikke det store fysiske arbejde diskanten skal lave. Virtuelt "tror" den faktisk at den er delt ved omkring 3 kHz.
Jo jeg har set målinger, der viser en forstærkning under 3kilo.Så den reele deling er jo så længere oppe på diskanten ?.
MVH
Andre´ Jensen skrev:Jo jeg har set målinger, der viser en forstærkning under 3kilo.Så den reele deling er jo så længere oppe på diskanten ?.
MVH
Jeps, der skal jo kompenseres elektrisk for den akustiske forstærkning som er i waveguiden. Nu kender jeg ikke de helt aktuelle tal, men anslået er der en 16-18 dBs akustisk forstærkning i det lave område.
Karsten@StudioSound skrev:Andre´ Jensen skrev:Nej men der er heller ikke en deling ved bassens resonans.Og jo der er faktik nogen der skærer basseb sådan.
MVH
Der er jo en virtuel deling mod "nul output" efter bassens resonans
Barberer man så de frekvenser af som ikke resulterer i noget akustisk output, så er det da klart at intermodulationsforvrængningen sænkes.
Nu ved jeg heldigvis at SP har et lille trick oppe i ærmet til at tæmme diskanten i det lave område. Faktisk har de med godt resultat fået en 9300 til at arbejde næsten ned til 600 Hz, så det er ikke en parameter der bekymrer mig. Det nye waveguide design har desuden temmelig meget akustisk forstærkning i det lave område, så det er ikke det store fysiske arbejde diskanten skal lave. Virtuelt "tror" den faktisk at den er delt ved omkring 3 kHz.
3DX skrev:
Hvordan lydder en 9300 ved 600Hz ?
den må da være en anelse presset...
www.tymphany.com/d2905-930000
tror altså ikke et horn kan fjerne det faktum at den der spiller hvor den er faldet for meget af, til at kunne sige noget uden at forv. og være meget presset.
men ok, lyd filosofi er forskellig.
kan bare ikke forstå de/I ikke før har bruget nogen TW der kan spille der nedmen mener stadigvæk 500 for en AC er lige i underkanten. er selv endt på ca. 1000 med 3 for at det holder.
er det fordi 10" spreder for lidt længere op. eller smider den Excel kanten inden f.eks. 1000 ?
Nu er jeg ikke 100% sikker på at jeg forstår hele ordlyden i din post, men jeg svarer gerne så godt jeg kan
Godt 600 Hz er absolut ydergrænsen for hvad 9300 med rimelighed kan presses til i det eksisterende waveguide design. 700 Hz er at foretrække for den konstruktion.
De ca. 500 Hz i delefrekvens for Grand Master er et must for at holde opbrydninger i Seas enhederne på behørig afstand ved brug af et akustisk 4. ordens filter.
Andre´ Jensen skrev:Hej Karsten her er målingen på SS diskanten. Den er jo ganske nydelig. Men vi skal lige have på plads, at der ikke deles elektrisk ved femhundrede HZ på diskanten.Det gør der sikkert på bassen.Hvad det så betyder for lyden, må jo høres.Ingen tvivl om, at jeg mener deling ved 2-3000hz er rigtigt skidt.MVH
Som nævnt så kender jeg ikke den eksakte akustiske forstærkningskurve for den nye eliptiske waveguide, men sandsynligvis så går waveguide kompenseringskredsløbet i aktion ved noget der ligner 10 kHz. Resultatet skulle gerne ende op med en frekvensgang fra 20 Hz til 30 kHz plus minus 1 til 2 dB.
Du kan se White Paper på konstruktionsprincippet her: http://www.4sptech.com/version2/white.html
Andre´ Jensen skrev:Nu syntes jeg ikke han skriver så meget om deres egen teknik. Men pyt jeg kan dele ved 250hz 2nden ordens.
MVH
Hvis du går ind under "Technology" og vælger "Theory" Så er det faktisk udførligt beskrevet.
Jo dine bånd kan godt presses pænt dernedaf og de har bestemt også nogle gode kvaliteter lydmæssigt. Det er dog ikke den store power handling de klarer, delt ved 250 Hz.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster