Dipolisten skrev:Gælder dette også HEXFET´s ?
Min egen amp har 2 parrallelkoblede IRFP 240 pr halvperiode og lyder alt andet end træg
Hurtig skrev:Janils skrev:OK Hurtig ... du kan altså ikke LIDE FET's. Men er det så det samme som at sige de ikke duer? Målinger på de førnævnte 3 produkter er der typisk ikke meget at udsætte på. (PASS afviger dog noget fra flertallet grundet single-ended konstruktioner og ingen feed-back).
Jeg har da også lyttet til flere forstærkere med FET's og finde ikke nogen fejl, men jo, de kan til tider lyde anderledes end transistorer eller rør!
Kan du beskrive hvad det er FET's gør så dårligt?
Selv vil jeg måske give dig ret mht. bunden/basområdet som jeg har oplevet mere fast og kontrolleret over typisk veldimensionerede effekttrin med alm. transistorer.Nu er målinger jo ikke vejen frem, når man skal dokumentere at noget lyder godt. En rutineret udvikler, kan på en formiddag kunne designe en forstærkr med en forvrængning på under 0.0001%, men den lyder ikke nødvendigvis ret godt.Hvad gør FET's forkert?? Jeg finder dem træge og meget overfladiske at lytte til.
Har de konstruktioner du har hørt så været med kun få sæt 1-2? De mangler jo som regel noget evne til at aflevere store strømme. Jeg vil lige tilføje at af de forstærkere jeg har bygget oplever jeg faktiskt min nuværende SKA ( med irf 240 og 9240) som den mest kontrolerede af alle de forstærkere jeg har været i berøring med. Den er konstrueret med store mængder modkobling a la Futterman. Desværre er dens slew rate dog ikke tilfredsstillende så jeg vælger en ny forstærker med Fets. Fets har jo nogle fordele fremfor bipolare eftersom de er fri for termal runaway. Derfor kan man undvære de notoriskt problematiske emittermodstande der også giver cross over forvrængning. Desuden er der ikke problemer med hot spots som ved bipolare. Derfor finder jeg dem faktiskt mere velegnede til audio end bipolarte.
Hurtig skrev:A. Så fraværet af oversampling er altså et kriterie, før du mener det duer til musik....
B. Måske du også skulle kaste dig over noget forældet rørgrej
C. Så er du helt sikker på at dræbe enhver form for spræl, og kan glædes over en tyktflydende lydsuppe.
D. Når DAC'en er færdig, synes jeg du skal stille op med det bedste du overhovedet kan finde. Så ser vi hvordan det lyder. Er det ikke bedre, end at sidde og diskutere performance på noget, der slet ikke eksisterer endnu??
Diamagnetic skrev:Hurtig skrev:Janils skrev:OK Hurtig ... du kan altså ikke LIDE FET's. Men er det så det samme som at sige de ikke duer? Målinger på de førnævnte 3 produkter er der typisk ikke meget at udsætte på. (PASS afviger dog noget fra flertallet grundet single-ended konstruktioner og ingen feed-back).
Jeg har da også lyttet til flere forstærkere med FET's og finde ikke nogen fejl, men jo, de kan til tider lyde anderledes end transistorer eller rør!
Kan du beskrive hvad det er FET's gør så dårligt?
Selv vil jeg måske give dig ret mht. bunden/basområdet som jeg har oplevet mere fast og kontrolleret over typisk veldimensionerede effekttrin med alm. transistorer.Nu er målinger jo ikke vejen frem, når man skal dokumentere at noget lyder godt. En rutineret udvikler, kan på en formiddag kunne designe en forstærkr med en forvrængning på under 0.0001%, men den lyder ikke nødvendigvis ret godt.Hvad gør FET's forkert?? Jeg finder dem træge og meget overfladiske at lytte til.Har de konstruktioner du har hørt så været med kun få sæt 1-2? De mangler jo som regel noget evne til at aflevere store strømme. Jeg vil lige tilføje at af de forstærkere jeg har bygget oplever jeg faktiskt min nuværende SKA ( med irf 240 og 9240) som den mest kontrolerede af alle de forstærkere jeg har været i berøring med. Den er konstrueret med store mængder modkobling a la Futterman. Desværre er dens slew rate dog ikke tilfredsstillende så jeg vælger en ny forstærker med Fets. Fets har jo nogle fordele fremfor bipolare eftersom de er fri for termal runaway. Derfor kan man undvære de notoriskt problematiske emittermodstande der også giver cross over forvrængning. Desuden er der ikke problemer med hot spots som ved bipolare. Derfor finder jeg dem faktiskt mere velegnede til audio end bipolarte.
Nilau skrev:
D. Du udtaler dig om min dac, som du aldrig har hørt. Og jeg nænner ikke at lade dig høre den. Det ville få din boble til at briste.
Men jeg har altså hørt din tidligere variant, som på dét tidspunkt skulle være én af verdens bedste. Det var jo en så himmelråbende fejlvurdering/selvovervurdering fra konstruktørens side, at det varsler ilde om hans dømmekraft.
Hilsner...
Niels
Diamagnetic skrev:SåSå ro på drenge! Nilau jeg har hørt din dac og den var klasser bedre end Hurtigs dog må jeg sige at den var lidt for "tyk" efter min smag. Desuden vil jeg ikke kunne holde den Dac jeg lavede med 60 stk parallelkoblede 1543 ud da den var fuldstændigt udetaljeret og tyk i det. Lad os få upsampling og der kan ikke blive nok af det. En anden sag er at det så kræver endnu mere af den efterfølgende teknik.
Dipolisten skrev:
(Mit store ønske er den totalt strippede Audio Note DAC, der var omtalt i high fidelity på et tidspunkt)
Uden filter og med 44.1 med fuldt output på udgangen = Den skulle lyde bedre end - ja ALT !!
Hurtig skrev:@ Arsenix:
Jeg tror også kredsløbet har stor betydning. Men typisk vil du altid kunne høre, at det er FET's.
Jeg ved ikke hvilken højere læreanstalt du har taget din elektronikuddannelse på. Men der hvor jeg gjorde det, ville man næppe mene t en højtalerenhed er upåvirkelig af kabinet og filter. Det må være en eller anden filosofi du selv har brygget, fordi du kun ser en del af problemstillingen... måske fordi du aldrig tog den uddannelse
Det er dig der "tror" at komponenten betyder mere end kredsløbet, ellers havde du vel ikke skrevet det
Hurtig skrev:Janils skrev:OK Hurtig ... du kan altså ikke LIDE FET's. Men er det så det samme som at sige de ikke duer? Målinger på de førnævnte 3 produkter er der typisk ikke meget at udsætte på. (PASS afviger dog noget fra flertallet grundet single-ended konstruktioner og ingen feed-back).
Jeg har da også lyttet til flere forstærkere med FET's og finde ikke nogen fejl, men jo, de kan til tider lyde anderledes end transistorer eller rør!
Kan du beskrive hvad det er FET's gør så dårligt?
Selv vil jeg måske give dig ret mht. bunden/basområdet som jeg har oplevet mere fast og kontrolleret over typisk veldimensionerede effekttrin med alm. transistorer.Nu er målinger jo ikke vejen frem, når man skal dokumentere at noget lyder godt. En rutineret udvikler, kan på en formiddag kunne designe en forstærkr med en forvrængning på under 0.0001%, men den lyder ikke nødvendigvis ret godt.Hvad gør FET's forkert?? Jeg finder dem træge og meget overfladiske at lytte til. Og så mangler de kød og nosser.
Din afsluttende bemærkning vidner ikke just om et højere teknisk niveau, dine argumenter er vel nogenlunde som vi kender dem fra diamagneten
Nilau skrev:Dipolisten skrev:
(Mit store ønske er den totalt strippede Audio Note DAC, der var omtalt i high fidelity på et tidspunkt)
Uden filter og med 44.1 med fuldt output på udgangen = Den skulle lyde bedre end - ja ALT !!
Jo-jo...der er enkelte modeller der er bedre end 'alt andet'. Kan du huske hvilken model der blev testet?
Hvis du vil dén vej, kan du jo købe én af de 'mindre' modeller og derefter stille og roligt opgradere den...
Mvh.
Niels
Nilau skrev:
Hej Diamagnetic...
Jeg tror faktisk, at det er al den "efterfølgende teknik" der ødelægger lyden. Der bliver alt for meget 'gætteri' med den voldsomme signalbehandling.
Mvh.
Niels
Tilbage til Generelt & andet DIY
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster