KOAN skrev:Tak skal du ha - jeg kender godt disse dukumenter - er lidt på udkig efter om der kan gøres noget for at optimere kredsene - de andre producenter der køre med ice - har selv udviklet deres egne forstærkere omkring kredsene, sikkert for at forbedre dem.
Er der nogle der har praktiske erfaringer - er der nogle der bor i københavnsområdet som kan hjælpe mig lidt på vej?
Hej KOAN,
Jeg er ikke ekspert på området, men mener at vide, at de fleste udmeldinger om "optimerede" ICE-kredsløb er mere salgsgas end virkelighed. Som jeg har forstået det, så er ICE-modulerne så integrerede, at de ikke tåler den mindste form for "fifleri". Har dog set nogle, som tilføjer en lille Lundahl trafo osv., men det er ikke direkte "inde" i kredsløbet, men må nærmere betegnes som en ekstern komponent, som man "hægter på".
Hvis du selv skal designe en PSU så kan du jo overveje om du skal lave en konventionel strømforsyning eller en (billig) switch-mode PSU. Nogle mener at man ikke kan høre forskel (Michael Madsen fra High Fidelity) og andre mener, at der er gigantisk forskel til det bedre, hvis man kobler en højkvalitets "konventionel" PSU på.
Du kan prøve at kigge lidt nærmere på: www.diyaudio.com Her er en masse nørder som fifler med chip-amps, Klasse D og også ICE.
God fornøjelse.
Karsten
KOAN skrev:Tak skal du ha - jeg kender godt disse dukumenter - er lidt på udkig efter om der kan gøres noget for at optimere kredsene - de andre producenter der køre med ice - har selv udviklet deres egne forstærkere omkring kredsene, sikkert for at forbedre dem.
Er der nogle der har praktiske erfaringer - er der nogle der bor i københavnsområdet som kan hjælpe mig lidt på vej?
Som Karsten også skriver, så er der mere salgsgas end sandhed i de udsagn om, at forskellige producenter optimerer helt vildt på ICEPower.
ICEPower er en ret avanceret teknologi (og alligevel ganske simpel), hvor man ikke skal ændre ret meget, før det slet ikke virker.
Men det er bare svært at sælge en forstærker som alle ved er baseret på 2 moduler til under 500 kroner stykket, hvis man forlanger 100.000,- for slutproduktet. Og så er det jo nærliggende at finde på historier...
Bulgarien skrev: Bemærk den lille Lunddahl trafo. Den har jeg fjernet og istedet har jeg skiftet til Cryo behandlet stik og ledninger, hvilket gav en klar forbedring.
Nu skriver du ikke hvilken trafo det er, men det undrer mig nu at der kun er een? Godt nok laver Lundahl trafoer til balanceret ind/ud, men at køre begge kanaler på den samme kerne lyder lidt underligt. En trafo pr. kanal ville være at foretrække.
Mht. til udgangstrafoer (1:1) fra Lundahl vil jeg sige, at de gør det mere "analogt" (læs blødt og behageligt og giver en bedre formidling af rum og bredde i lydbilledet - næsten lige som en mere alm. god forstærker), men til gengæld kan lidt af magten og kontrollen i bunden forsvinde.
Jeg er enig med Jan N. i at det virker lidt "underligt" kun at bruge en enkelt trafo til begge udgange (?). Meeen, med de priser som man skal slippe for en Lundahl trafo, så kan jeg godt forstå, hvis Bulgarien er startet med en enkelt trafo bare for at vurdere effekten. Ved dog ikke, om dette er hans begrundelse???.
Den effekt, som Bulgarien har oplevet med Lundahltrafoen, undrer mig en del. Normalt (findes der noget "normalt" ?) plejer trafoer at være ret gode til at fjerne fnidder og dis i lydbilledet samtidig med at de laver en galvanisk adskillelse. Dette kommer ofte til at virke som en slags "dynamikbegrænsning" hvad det absolut ikke er, såfremt man bruger de bedste af de bedste trafoer til formålet. Der kommer simpelthen mere "ro" i lydbilledet.
At trafoer i småsignalvejen skulle gøre "magten i bunden" lidt tilbageholdende burde ikke være tilfældet. Man skal naturligvis kigge nøje påden valgte trafos data mht. afrulning (-3 dB punkt) opad- og nedadtil. Jeg medgiver gerne, at især udgangstrafoer på røreffektforstærkere medfører den af Jan N. beskrevne effekt.
Venlig hilsen
Karsten
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster