Hurtig skrev:Forstå mig ret. Du er selv i branchen, og ved derfor udemærket hvor store avancerne er.Ja, og i modsætning til dig så har jeg også et sundt forhold til hvor stor en avance skal være for at være "for stor".Hurtig skrev:Branchemedlemmer beklager sig altid over at de tjener for lidt på produkterne...Jeg gør ikke. Hvad andre gør kan jeg ikke forsvare.Hurtig skrev:Jeg har flere gange opfordret til at branchen lægger kortene på bordet. Men det vil man pudsigt nok ikke.Dét at man ikke vil oplyse avancerne er ikke isoleret til hifi-branchen, det er almindelig praksis i enhver form for forretning, af to årsager: For det første af konkurrencemæssige årsager i forhold til konkurrenterne, for det andet fordi det er en oplysning som kunderne ikke kan forholde sig til, da de ikke kender baggrundene for at avancerne i forskellige brancher er forskellige. Du er et rigtigt godt eksempel på en typisk kunde der ikke har forståelse for denne forskel overhovedet.Hurtig skrev:Jeg har selv været branchen, og ved udemærket hvad avancerne er. Og ja, mange forhandlere tjener ikke ret meget, men det skyldes ikke lave avancer, men at man ikke formår at sælge mere. At man ikke kan leve fedt af at sælge en enkelt CD-afspiller hver anden uge, har jeg det OK med.
AV Precision skrev:Hurtig skrev:Forstå mig ret. Du er selv i branchen, og ved derfor udemærket hvor store avancerne er.Ja, og i modsætning til dig så har jeg også et sundt forhold til hvor stor en avance skal være for at være "for stor".Hurtig skrev:Branchemedlemmer beklager sig altid over at de tjener for lidt på produkterne...Jeg gør ikke. Hvad andre gør kan jeg ikke forsvare.Hurtig skrev:Jeg har flere gange opfordret til at branchen lægger kortene på bordet. Men det vil man pudsigt nok ikke.Dét at man ikke vil oplyse avancerne er ikke isoleret til hifi-branchen, det er almindelig praksis i enhver form for forretning, af to årsager: For det første af konkurrencemæssige årsager i forhold til konkurrenterne, for det andet fordi det er en oplysning som kunderne ikke kan forholde sig til, da de ikke kender baggrundene for at avancerne i forskellige brancher er forskellige. Du er et rigtigt godt eksempel på en typisk kunde der ikke har forståelse for denne forskel overhovedet.Hurtig skrev:Jeg har selv været branchen, og ved udemærket hvad avancerne er. Og ja, mange forhandlere tjener ikke ret meget, men det skyldes ikke lave avancer, men at man ikke formår at sælge mere. At man ikke kan leve fedt af at sælge en enkelt CD-afspiller hver anden uge, har jeg det OK med.Hvis du har været i branchen, burde du også vide to ting: At halvere prisen betyder ikke nødvendigvis fordoblet salg, samt at halvere prisen er ikke det samme som at halvere indtjeningen. Hvis man lægger de to ting sammen, så kan man med en smule matematisk sans godt regne sig frem til hvorfor producenter og forhandlere ikke bare lige halverer prisen og tjener en masse flere penge. Jeg har spurgt dig før, uden at du har villet svare, men tror du virkelig at den samlede hifi-branche er så kollektivt uintelligente, at de ikke selv ville kunne foretage dét regnestykke du påstår er så simpelt: Sæt prisen ned, og tjen en masse penge. KUNNE det være at årsagen til at alle ikke bare gør dét, er at dit regnestykke ikke passer?
Hurtig skrev:Jeg kan sige dig så meget, at det er ganske normalt at have åbne priskalkulationer i elektronikbranchen.
Hos en PCBA leverandør er avancerne typisk under 10%.Min lokale Toyota forhandler, viser i øvrigt også gerne hvad hans avance som forhandler på en ny bil er.
Men i HiFi branchen som uden tvivl har MEGET større avancer, vil man ikke oplyse noget, men beklager sig alligevel. Det er useriøst.
Andre´ Jensen skrev:Sammenligne æbler med pærer, er ikke noget problem, man skal jo have ret.Spørgsmål der ikke passer ind i ens verdens billed, overses ellers risikere man at vakle .
Hurtig skrev:Andre´ Jensen skrev:Sammenligne æbler med pærer, er ikke noget problem, man skal jo have ret.Spørgsmål der ikke passer ind i ens verdens billed, overses ellers risikere man at vakle .Det eneste æbler vs pærer der er i det, er at PC branche har voldsom konkurrence, hvorimod HiFi branchen absolut ingen konkurrnce har.
Ellers drejer det sig om sammenlignelige produkter, hvor PC verdnen godt nok er noget længere fremme teknologisk, hvorimod HiFi branchen langt hen ad vejen forsøger at tjene guld på at sælge gammel vin på nye flasker.I øvrigt sjovt... hver gang man slår et slag for, at priserne i HiFi branchen burde nedad, i takt med priserne i alle andre elektronikbrancher, er der en hel række af købere der bliver sure, og forsøger at tale imod det.
Bliver du også sur, hvis nogen foreslår at mælken eller bilpriserne skal ned??
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster