Hurtig skrev:Sagen er den, at Lauvland selv bygger sine forstærkere, og normalt har han ordrebøgerne fulde og endda ventelister på nye produkter.
For et par år siden var han ved at lukke firmaet, men han blev fortsat kontaktet af kunder, der ville købe hans produkter. Og så startede han op igen.
Det er jo så fint at du og andre fans er så heldige at han valgte at starte op igen, men dén historie beviser jo _netop_ min pointe - hvis han var lukket ned, sikkert pga. en ikke voldsomt stor indtjening, ville det så ikke have været et tab, i forhold til at kunne købe samme forstærkrere til f.eks. 30-40% merpris, men så dog rent faktisk kunne få dem? Og igen, for alle dem der ikke lige er så heldige at kende nogen der kan overbevise én om at det bare er det fedeste i verden, er det så ikke et tab at ingen fortæller dem om det? Jeg synes da det er problematisk hvis der findes produkter der vitterligt er så gode, men der så ikke er nogen forhandlere der fremviser det for kunderne, fordi indtjeningsmuligheden er for lille. Nu ender det med at være en solstråle-historie, fordi han lader sig overtale, men gad vide hvor mange andre der lukker fordi de uanset hvor dygtige de var til at levere gode produkter, ikke var dygtige nok til at tjene penge nok på det.
Jeg burde vel om nogen vide det, eftersom jeg lige har lukket min egen forretning fordi jeg ikke har været dygtig nok til at hive penge ind på dét jeg foretager mig, uanset hvor god jeg er til det. Jeg har så været så heldig at andre har ladet mig fortsætte med dét koncept jeg har fået startet op.
Hurtig skrev:Hvor mange af dine produkter tror du kunne overleve, hvis producenten droppe enhver form for markedsføring, ingen forhandlere havde og i øvrigt meldte ud, at de ønskede at lukke biksen?? Hvor mange af disse tror du ville opleve, at kundemængden steg, og derved ville blive "presset" til st starte produktionen igen... Næppe mange
Nej, netop. Sjovt nok, så leverer du gang på gang modargumenterne mod dine egne argumenter...
Iøvrigt, så har jeg for det første ikke solgt et stereo-produkt i tæt på to år, så min forretning bør nok holdes uden for denne diskussion, for det andet så har jeg mere eller mindre egenhændigt opbygget et marked for kalibrering af fladskærms-tv i Danmark, stort set uden markedsførings-udgifter, takket være netop mund-til-mund metoden. Så inden du forherliger de ting du tilfældigvis er fan af overfor de produkter jeg sælger, så skulle du måske lige undersøge hvad det er jeg går og foretager mig.
I min branche (som jeg kan glæde dig med generelt har noget lavere avance end hifi), er der rent faktisk nogle meget konkrete eksempler på at det ikke fungerer at sænke avancen og fjerne forhandlernes incitament til at vise produkterne frem. Eksempelvis Sony's hjemmebio-projektorer. Sony har i Danmark ikke haft nogen som helst interesse for at promovere deres projektorer, og har bare solgt dem igennem PC-forhandlerleddene. Det betyder at ingen kan tjene penge på at sælge Sony projektorer i Danmark, selv om det er (eller rettere har været, de er faldet af på den) ganske udmærkede projektorer. Derfor er salget af Sony projektorer gået _fuldstændigt_ i stå i Danmark, ingen viser dem frem, og derfor sælger selv de PC-forretninger der sælger projektorerne med 5% i avance, groft sagt ingen af dem. En projektor som VW-100 solgte glimrende i Danmark dengang Tape Connection (=mig) viste den frem for forbrugerne og argumenterede for hvorfor det var et godt køb. Men hvis du søger lidt i diverse fora, kan du formentligt ikke engang finde en eneste lille henvisning til at VW200 overhovedet eksisterer. Som følge af det, er selv lavpris- og PC-forhandlerne nærmest holdt op med overhovedet at have dem på prislisten, så de færreste overhovedet har nogen idé om hvilke projektorer Sony har på programmet p.t.
I Sverige har Sony valgt en anden strategi. Her har man udliciteret distributionen af Sony projektorer til en specialist der ved hvordan man demonstrerer projektorer optimalt, og hvordan man underbygger et forhandlernet der kan demonstrere produkterne for kunderne. Det betyder at Sony fortsat - på trods af at jeg altså mener at de falder bagud i forhold til konkurrenterne, mht. pris/ydelse - sælger rigtigt godt i Sverige, og der er solgt et ganske pænt antal VW200 - på trods af avancer der er væsentligt højere end hvad de danske PC-forhandlere har på samme varer. Det er altså et konkret eksempel på at dét land hvor avancen er højest, rent faktisk sælger FLERE styk (også målt per indbygger). Og hér er det så jeg gerne vil have dig til at forklare mig hvem det helt præcist er den høje avance er dårlig for. Det er godt for Sony, de sælger flere projektorer. Det er godt for forhandlerne, de tjener flere penge. OG det er godt for forbrugerne, for de får et seriøst udvalg at vælge imellem og kan se varerne demonstreret seriøst i butikkerne, og dermed får de rent faktisk en vare med hjem. Jeg har svært ved at se hvilken fordel forbrugerne har ud af at Sony projektorer reelt er blevet fjernet fra hylderne i danske butikker.
Mvh. Otto