Beklager, det blev en lang smøre til en mandag, men lad være at brokke for meget, jeg har selv bortsachset 4-5 sider.
Men jeg sidder i Sachsen, og har lovet at åbne en låge i dag.
I en optagelse fra SV2 fortæller dirigenten Herbert Blomstedt lidt om sin tid som orkesterleder i Dresden og Leipzig. Dredsen før 89 og Leipzig efter. Der er tre temaer i interviewet som jeg prøver at åbne en låge med.
Dresden/Sachsen – en klippe i skærgården
Leipzig/Sachsen – det sted i verden hvor der sandlynsvis er den største koncentration af musikelskere og udøvere.
Tysk musikkultur – er tysk, men hvor meget er det TYSK?
Blomstedt: Bachfest i Thomaskirche Leipzig 2005
Jeg har aldrig været i det land jeg skriver om, selvom ovennævnte byer og naturen i området i den grad inviterer mig. Sachsen har været en selvstændig nation, og med mange forskellige grænsedragninger har det været med i utallige alliancer i Europas historie. Jeg har ikke viden nok til at dybdebore i tre så store emner, jeg kradser bare lidt overfladen.
En klippe i skærgården.Fra 1933 til 1989 var området udsat for terror, krig, udryddelse, undertrykkelse – ja alt hvad der er nedrigt. I denne ørkenvanding af mord og løgn var der meget få oaser hvor sjælen og sandheden kunne få varme og husly.
Oaser var Statskapellet i Dresden og Gewandhause i Leipzig. Dette musikvidende folk lod sig ikke narre af Goebbels og Stalins teorister om at Beethovens, Wagners og andre kunstnere var af specielt GERMANSK eller af specielt SOCIALISTISK observans. Sandheden om frihed og humanisme kunne spilles, men ikke siges.
Musik fra før 89. Der findes ualmindeligt mange smukke optagelser fra det gamle DDR. Musikindustrien i Vest var dog så dominerende at Eterna og Eurodisc ikke blev meget omtalt. Musikalsk var DDR oftest at foretrække, mere musikalitet, ægthed og fordybelse.
Kommunisterne manglede vestlig valuta og en af de få ting Vesten ville have østfra var musik og ikke mindst musikere. De bedste der fandtes på den tid. Det gav også kommunismen et ”humant” ansigt, samtidig med atpropagandaen larmede løs.
Sachsen som musikcentrum:Herbert Blomstedt i interview:
Sie waren ja früher berits Chefdirigent der Staatskapelle Dresden. Warum sind Sie nach 10 Jahren Amerika nach Sachsen zurückgekehrt?10 jahre ist heute eine lange zeit. Wenn man so intensiv mit einem Orchester gearbeitet hat, wie ich in Dresden und San Francisco, dann ist ein Wechsel nicht schlecht. Dass ich nach Sachsen zurückgekehrt bin, war nicht unbedingt der brennende Wunsch nach Sachsen zurückzukehren. Aber als mich das Gewandhausorchester gefragt hat, habe ich mich dazu entschlossen. Zudem ist das Publikum in Sachsen einzigartig. Die Menschen dort lieben Musik und haben eine überaus starke Musikalität. Auch ihre Ausdauer ist immens. Man hört fast nie Huster während eines Konzertes. Die Sachsen sind bei Konzerten voll konzentriert.
Det sted i verden hvor koncentrationen af musik er størst, ikke bare blandt udøverne men især blandt det musikelskende publikum. Men musikhovedstaden er Leipzig, hvor Bach for længe længe siden var aktiv og kreativ, og hvor Mendelssohn fik oprettet musikkonservatoriet, hvor tidens største måtte forbi. Han fik symfoniorkestret op på et niveau som alle andre store byer måtte efterligne.
Lige ved siden af Sachsen ligger Bøhmen hvor koncentrationen af komponister og musikere ikke var mindre. Mahler, Dvorak, Smetana, Janacek...., og Polen, Østrig, Ungarn var også lige om hjørnet.
Tysk musikkultur er svær at komme udenom, og det er ikke rart, hvis man synes at germanerne ikke er ens kop te. Men tot en tøv – hvad er tysk kulturhistorie andet end: At de har suget det bedste til sig fra alle andre kulturer og smeltet det sammen.
Og det er
det de er gode til, forsøgene på at germanisere eller politisere denne kultur falder til jorden. Bach hentede inspiration fra Venedig (Vivaldi) og Paris (Couperin), Mendelsohn rejste meget i ungdom (Skotske og Italienske symfoni), Beethoven gennemarbejde engelske og skotske folkesange. Det jødiske, ungarske, tjekkiske, italienske, tzigan, tyrkiske, franske, flamske og masser af andet er sammenfattet i det som tyskerne vel også kalder tysk musik. På grund af deres dygtighed blev ”tysk” = klassisk musik. Man kan finde de samme gener i populærmusik pga udvandring og flugt fra Europa til USA. En ung Nielsen er ikke Brahms, men lyder som en. Gade er ikke Mendelsohn, men lyder som en. Der er intet galt i at suge det bedste i sig og omforme det til sit eget udtryk. Hvor mange citater og kærlige hilsener fra komponist til komponist findes der ikke.
Lidt om Bach: The Renaissance Old Town Hall is where Johann Sebastian Bach signed his employment contract as cantor of nearby St. Thomas's Church. St. Nicholas's Church became known throughout the world in 1989 as the starting point of the "peaceful revolution" which paved the way for the reunification of Germany.
There is one god -- Bach -- and Mendelssohn is his prophet. -- Hector Berlioz, quoted in J H Elliot, Berlioz (1967) St. Thomas's Church and St. Nicholas's Church
St. Thomas's is a late-Gothic hall church. The famous St. Thomas's Choir traditionally perform here and it is also where Johann Sebastian Bach is buried. St. Nicholas's, Leipzig's largest and oldest church, is where the "peace prayers" were said in 1989. Along with St. Thomas's, it is another place where J.S. Bach did a great deal of work. It has a large, four-manual organ. Many of Bach's important compositions were first performed here.
Why waste money on psychotherapy when you can listen to the B Minor Mass? -- Michael TorkeNæsten 100 år senere – Jeg har sachset lidt om
Mendelsohn:From 1826 to 1829, Mendelssohn studied at Berlin University. It was then he decided on music as his chosen profession.
During the years that followed, Mendelssohn traveled and performed all over Europe, discovering England, Scotland, Italy and France. In 1832, Mendelssohn, Mendelssohn presented his magnificent "Hebrides Overture", as well as other important works, in London, a city where he greatly enjoyed performing his works. In 1833, he took on the post of conductor at Düsseldorf, giving concert performances of Handel's "Messiah" amongst others. That same year, he composed many of his own vocal works, including "Lord, Have Mercy Upon Us,", and the Opera, "Trala. A frischer Bua bin i", as well as the "Italian Symphony".
At the age of 26, Mendelssohn moved to Leipzig and he became conductor of the Leipzig Gewandhaus Orchestra, performing works by Bach and Beethoven amongst others; at the time, there was little interest in Bach's music, but Mendelssohn changed all that, using his own popularity and the four hundred singers and soloists of the Singakademie to help renew interest in the great composer's work. Earlier, in 1829, Mendelssohn had made his debut as a Maestro, being the first to conduct Bach's "St-Matthew Passion" since the composer's death in 1750, and more importantly, 100 years after Bach's own premiere performance of the work. Mendelssohn performed the piece
In 1843 Mendelssohn founded the and directed the Leipzig Conservatory, where he also sometimes taught when his busy schedule permitted it. Despite being a generally happy and pleasant individual, Mendelssohn was sometimes a little too strict with his pupils; this was perhaps due to the fact that he was so passionate about music, and had a difficult time listening to the beginners mistakes of his pupils. Nonetheless, the Conservatory remained one of the most prestigious music institutions in Germany for half a century. Der er en vis sandhed i at Mendelssohn var kommet let til alt, i hvert fald lettere end de fleste. Hans talent var dog enestående, født i velhavende kår, fik hurtig anderkendelse og berømmelse. Hans musik lyser da også i disse farver, der er ikke mange sorte skyer i hans musik. Den er dog så vidunderlig og genialt skrevet at den ikke må gemmes væk som uvæsentlig. Den rummer også store udfordringer for de udøvende – for de skal over nogle barrierer som hos Mozart. Hvordan spiller man naturlig musik naturlig? Det er svært, og man jo ikke brilliere.
Her er en uendelig pragfuld CD
R
ather, these 28 choral songs are very smartly written, eminently singable, and surprisingly clever and unaffected in their depictions of words and subjects (mostly optimistic, and drawn from poets no less revered than Heine, Goethe, Eichendorff, and Uhland). In fact, Mendelssohn imagined these pieces as "anti-formal" celebrations of melody and text, and of the pure, unencumbered joy of music-making in the natural, open-air world of the forest or on the water. Their lack of technical complexity (which I believe suits Mendelssohn's choral composition sensibility far better than his overblown oratorio writing!) places more emphasis and importance on the voices--their tone quality, blend and balance, phrasing, and expressive nuances. And in these things, Hans-Christoph Rademann and his RIAS Kammerchor are unsurpassed.Robert Scumann havde en hårdere skæbne, men fik sat sit store præg på eftertiden. Hans egen musik hører til det bedste af det bedste
Han burde også have en hel låge.
Wagner er født 1813 i Leipzig. I 1828 hørte han for første gang Beethovens 7 og 9 symfoni netop i Gewandhause.
Listen af musikchefer i Leipzig er fornem, og viser at forskellig nationalitet betyder berigelse, og at de bedste til opgaven kunne være jøder, ungarerer, tjekkere og sågar svenskere.
1781-1785 Johann Adam Hiller
1785-1810 Johann Gottfried Schicht
1810-1827 Johann Philipp Christoph Schulz
1827-1835 Christian August Pohlenz
1835-1843 Felix Mendelssohn
1843-1844 Ferdinand Hiller
1845-1847 Felix Mendelssohn
1848-1854 Julius Rietz
1860-1895 Carl Reinecke
1895-1922 Arthur Nikisch
1922-1928 Wilhelm Furtwängler
1929-1933 Bruno Walter
1934-1945 Hermann Abendroth
1946-1949 Herbert Albert
1949-1962 Franz Konwitschny (øgenavn Kon Whiskey, som ikke kom af ingenting)
1964-1968 Václav Neumann
1970-1996 Kurt Masur
1998-2005 Herbert Blomstedt
2005-present Riccardo Chailly
En fast bestanddel i at åbne en julekalenderlåge er andre livsnødvendigheder:
Da jeg ikke har været der kan jeg ikke udpege specielt drikkelig drikkelse, men området er jo nær pilsnerens fødested, det har garanteret smittet af. Og mon ikke man har ladet gode snapse fra naboerne integrere så man har weinbrand og fine frugtsnapse? De har sikkert også oplukkere, og i hvert fald en ølpasser, eller er det en ommer?.
Spring bare det næste over, men imponerende er det. (Det er lavet uden mobiltelefon, bil, pc, grammofonplader, hifi, briller!!!, I-pot med kodymagnyl). Men mere enkelt, bare ram de rigtige tangenter i den rigtige rytme – så spiller det sig selv – sagde gamle Bach.
Bach's 27 år i Leipzig.1. Juni 1723 Amtsantritt als Thomaskantor und Director Chori musici
2. November 1723 Orgelprüfung in Störmthal, verbunden mit der Aufführung der Kantate „Höchsterwünschtes Freudenfest“ (BWV 194)
1723/24 1. Leipziger Kantatenjahrgang
1724 Beginn der Streitigkeiten mit dem Leipziger Universitätsmusikdirektor Johann Gottlieb Görner über die Kompetenzverteilung bei der Musik in der Paulinerkirche
1724 oder 1725 Beginn der 20 Jahre währenden fruchtbaren Zusammenarbeit mit dem Textdichter Christian Friedrich Henrici, alias Picander
7. April 1724 Erstaufführung der Johannes-Passion (BWV 245)
1724/25 2. Leipziger Kantatenjahrgang („Choralkantatenjahrgang“)
1725-1727 3. Kantatenjahrgang
Januar 1725 Gastspiel der Familie Bach in Köthen anlässlich der Geburtstagsfeierlichkeiten des Fürstenpaares
23. Februar 1725 Gastkonzert in Weißenfels zum Geburtstag des Herzogs Christian mit der Kantate „Entfliehet, verschwindet, entweichet, ihr Sorgen“ („Schäferkantate“, BWV 249a)
Juni 1725 Orgelprobe in Gera
September 1725 Orgelkonzerte in der Sophienkirche in Dresden
11. April 1727 Erstaufführung der Matthäus-Passion (BWV 244, 1. Fassung)
17. Oktober 1727 Aufführung der Trauerode „Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl“ (BWV 198)
März 1729 Übernahme des Schott'schen Collegium Musicum
24. März 1729 Aufführung der Trauermusik für Fürst Leopold von Anhalt-Köthen, „Klagt Kinder, klagt es aller Welt“ (BWV 244 a)
20. Oktober 1729 Aufführung der Motette „Der Herr hilft unser Schwachheit auf“ (BWV 226) anlässlich der Beisetzung des Thomasschulrektors J.H. Ernesti
23. August 1730 Bach verfasst die zehnseitige Eingabe „Kurzer, jedoch höchst nötiger Entwurf einer wohlbestallten Kirchenmusik“, der den Rat der Stadt bewegen soll, ihm ausreichende Mittel für Chor und Orchester zur Verfügung zu stellen
28. Oktober 1730 Brief Bachs an Georg Erdmann in Danzig über die „wunderliche und der Music wenig ergebene Obrigkeit“, die dafür verantwortlich sei, dass er in Leipzig „fast in stetem Verdruß, Neid und Verfolgung leben“ müsse.
1731 Veröffentlichung der Clavier-Übung, Teil I (BWV 825-830)
23. März 1731 Aufführung der Markuspassion (BWV 247)
September 1731 Gastkonzerte in Dresden
27. Juli 1733 Überreichung und Widmung von Kyrie und Gloria der Messe in h-Moll (BWV 232 I-II) an den neuen Sächsischen Kurfürsten Friedrich August II. in Dresden, verbunden mit der Hoffnung auf den prestigeträchtigen Titel eines sächsischen Hofkomponisten oder Kapellmeisters
25. Dezember 1734 - 6. Januar 1735 Erstaufführung des Weihnachtsoratoriums (BWV 248)
1735 Veröffentlichung der Clavier-Übung Teil II (BWV 831 und 971)
1736 Streit zwischen Bach und Thomasschulrektor Johann August Ernesti um die Kompetenz zur Ernennung von Chorpräfekten („Präfektenstreit“)
19. November 1736 Nach wiederholter Anfrage erfolgt die Ernennung zum Kurfürstlich Sächsischen und Königlich Polnischen Hof-Compositeur. Dadurch Stärkung der eigenen Position im Kompetenzstreit mit der Leipziger Obrigkeit
1739 Clavier-Übung Teil III (BWV 669-689)
September 1739 Orgelprüfung in Altenburg
1741 Erste Reise nach Berlin, Aufführung der Kantate „O holder Tag, erwünschte Zeit“ (BWV 210) anlässlich der Hochzeit des Arztes Georg Ernst von Stahl
30. August 1742 Aufführung der Bauern-Kantate „Mer hahn en neue Oberkeet“ (BWV 212) zur Huldigung des neuen Gutsbesitzers in Kleinzschocher
1742 Clavier-Übung IV („Goldberg-Variationen“)
um 1744 Abschluss des 2. Teils des Wohltemperierten Klaviers
26. September 1746 Orgelprüfung in Naumburg
Mai 1747 Besuch bei Friedrich II. in Potsdam und Berlin
Juni 1747 Aufnahme in die Korrespondierende Sozietät der musikalischen Wissenschaften in Leipzig
1747 Veröffentlichung der Kanonischen Veränderungen über das Weihnachstlied „Vom Himmel hoch, da komm ich her“, BWV 769
1747 Musikalisches Opfer (BWV 1079), Friedrich II. gewidmet
1748 Vollendung der h-Moll-Messe (missa tota, BWV 232)
1749 Verschlechterung des Gesundheitszustands, schweres Augenleiden
März/Mai 1750 Augenoperationen beim berühmten englischen Augenarzt Sir John Taylor, der als Gastdozent an der Leipziger Uni lehrt
28. Juli 1750 Tod Johann Sebastian Bachs
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.