@Dreamz: Tak for dine waveforms og dine lytteindtryk. Min kommentar her er alene baseret på hvad jeg ser her og nogle generelle betragtninger.
Du vil muligvis kunne se klipning hvis du i Audacity kan zoome ind på de af musikkens spidser som ser ud til at "røre ved" top og bund i billedet. Hvis spidserne ikke er spidser, men har en flad top, så er de klippede og pr. definition tilført forvrænging.
Det er et åbent spørgsmål hvor hørbart det er, hvis der kun er tale om et par stykker, for det afhænger også af anlæggets evne til at tracke signalet. Desuden er signalet jo HØJT de steder (Det kan ikke blive højere), så der er ofte masser af forvængning fra andre dele i kæden på samme tid.
Selv om det ikke er ideelt, er det måske et udmærket trade-off hvis man får sænket det generelle støjniveau på den måde. Det må være op til den enkelte at vurdere.
Jeg har prøvet at tage en bid fra den venstre kurve, lagt den ind oven på samme sted på den højre kurve og så skaleret den, så det generelle niveau er nogenlunde det samme. Det antyder at visse dele af det oprindelige signal kan være klippet i den nye version (De røde pile). Billedets opløsning tillader ikke en præcis vurdering og desuden er der måske også sket andet i masteringen, som gør det urimeligt at lave en direkte sammenligning, men jeg synes det er pudsigt at se
.
Hvad angår den forøgede dynamik, så vil jeg lige gentage min pointe fra en tråd på et andet forum, nemlig at denne kurve sandsynligvis har en lineær y-akse (amplituden). Signalet er skønsmæssigt blevet 1,3 til 1,4 gange kraftigere, hvilket svarer til så lidt som 1,1-1,46 dB. Så den synlige "dynamikforøgelse" (som måske kun er en signalniveauforøgelse, hvis ikke støjgulvet er bevaret) er altså ikke imponerende.
Derfor kan lyden dog sagtens være markant anderledes i de nye masteringer. Det kan man ikke se ud af sådan en kurve.