Nu gik der ged i den anden tråd. Jeg nåede ikke at svare....
Og bare lige for en god ordens skyld: Hvis der er nogen der begynder at bræge op om videnskabelige metoder, statistikberegning, og extrapolering af data, eller kaste om sig med fine videnskabelige ord og titler, så lukker jeg omgående denne tråd,og sletter de pågældende indlæg
Her handler det om musik!
Jeg bilder mig ind at være et relativt normalt menneske, med kone, bil, børn og et nogenlunde normalt job. Men jeg er også musiker.
Det der undrer mig er, at det lader til at der er almen enighed om at musikere hører bedre end end "normale" mennesker. Og at dette er medfødt.
Det tror jeg simpelt hen ikke på!
Samtidig lader det til, at det at høre bedre, går ud på at kunne kende forskel på instumenter, og høre når der spilles en forkert tone.
Det er ganske enkelt noget vrøvl.
At det så yderligere kædes sammen med at kunne høre forskel på de evindelige kabler i et HIFI-setup, gør kun det hele værre. Kabler har intet at gøre med musik. Kabler bruges til at reproducere musik, og det er altså noget andet.
Mine musikervenner kan sagtens høre forskel på kablerne.
Men i studiet eller på scenen er det en kunstart der er fuldstændig
ligegyldig. Det er ikke kablerne der laver musikken.
Når det påstås at musikere er bedre til at lytte, så er jeg helt overbevist om at det for en stor dels vedkommende er rigtigt. Men der er dæleme også rigtig mange musikere der aldrig nogensinde har lyttet efter noget som helst. Andet end om tonerne er rigtige - men det er sgu ikke det der laver musikken.
Nu tager vi så dem der rent faktisk kan lytte:
Når musikere åbenbart er bedre til at lytte, er det fordi de er vant til det. Det er fordi de har trænet sig op til det. Og det er ikke enkelttoner de lytter. Hverken de rigtige eller de forkerte. Det er pauser, det er niveauer, det er forskelle, det er klange og samspil mellem instrumenter. Det er det, der laver musikken. Og især er det det at vide, hvornår man ikke skal spille, der laver musik.
Det er følelser der omsættes til lyd.
Tonerne kan man få en computer til at regne ud. Både de rigtige og de forkerte. Men computeren kan ikke føle noget forskelligt fra aften til aften, ligesom et menneske kan. Det kan rigtige musikere. Fordi de kan lytte - og fordi de har trænet det at lytte.
Prøv at gå en tur til den nærmeste musikskoles næste koncert. Der er masser af ganske unge elever der teknisk spiller skidegodt, men samlet set lyder det ad helvede til, fordi de endnu ikke har lært at alle knapper ikke bare skal være i øst. Der er ingen ingen pauser, ingen dynamik. De har ikke lært at lytte endnu.
Vi kan meget hurtigt blive enige om, at de fleste musikere har en medfødt tonesans der er bedre end gennemsnittets. Ellers var de aldrig begyndt at spille musik. Men rigtig mange instrumentekvilibrister kan ikke holde en eneste tone med struben. Men de spiller fint alligevel. Det har bare ikke noget at gøre med deres lyttesans. Men det giver vel sig selv, at har man sans for toner, synes man også det er sjovt at lytte, og så træner man det. Helt uden at tænke over det.
Derfor lytter musikere bedre end "normale" mennesker.
/vilmann