Chr. R. skrev:-> Sillesen: Hvorfor kan/vil i ikke tilbyde kunden en traditionel leasing model, nemlig en hvor kunden kun betaler for at benytte varen i en periode, hvorpå den afleveres tilbage
Netop dette er jo ideen bag leasing, nemlig at kunden undgå at betale for mere end forbruget (altså betale varens fulde pris), og forhandleren tilbyder en finansiering der muliggør et salg uden at påføre virksomheden en økonomisk risiko ved kredit salg (leasing selskabet påtager dig denne risiko).
Hvis man f.eks. kigger på en vare(r) til 100.000kr, og leaser det i 6 år, hvorefter man vurdere det "solgte" har en værdi på 1/3, så skal kunden kun betale i omegnen af 1.000kr om måneden.
Det er mange årsager til at kunden ikke spare de 100.000kr op. En af de væsentligste er, at hvis kunden kun kan lægge netop 1.000kr til side pr. måned, så vil det tage ca. 8 år før et varekøb til 100.000kr kan gennemføres
Så hvis man i stedet kan få varen næsten her og nu (der skal jo falde et engangsbeløb), og det til selvsamme 1.000kr, så stiller sagen sig pludselig meget anderledes. Kunden kan tilmed efter leasing perioden vælge et spritnyt (leasing) produkt, købe det gamle, eller trækker sig helt ud, og det uden besværet med at realisere den nu 6år gamle vare.
Leasing har helt sikkert sin berettigelse, også herhjemme. Spørgsmålet er om forhandler/distributør kan få sammensat et leasingaftale som gør det attraktivt for hi-fi kunderne. Andre branchen kan, så hvorfor ikke også her
SÃ¥dan er det er kaldes leasing.