Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

TapeConnection

Nyheder fra den danske hifi-branche

Indlægaf Thomas Sillesen » fre mar 05, 2010 10:53

Jeg har aldrig været kunde hos TapeConnection, sÃ¥ kender ikke TC som kunde. Men jeg har oplevet at se Søren pÃ¥ utallige udstillinger hvor han -som en af meget fÃ¥- forhandlere er kommet som besøgende. De andre forhandlere gad Ã¥benbart ikke sÃ¥ de blev hjemme, istedet for at lære nyt om deres branche.... DET synes jeg absolut er en professionel indstilling til tingene, som mange branchefolk kunne lære meget af. Og selvom det mÃ¥ske nok lyder som det sædvanlige hælden vand ud af ørerne, og det virkeligt er surt for Søren nu, er jeg overbevist om det ogsÃ¥ er starten pÃ¥ noget nyt i hans liv, som meget vel kunne vise sig at blive meget bedre pÃ¥ den lange bane, nÃ¥r vi taler livskvalitet. SÃ¥ det efterfølgende er IKKE myntet pÃ¥ TC.

Det er heller ikke myntet på andre krisen har ramt. Der ligger personlige tragedier bag mange afskedigelser og effekter af krisen, og det synes jeg er dybt sørgeligt. Men det er desværre konsekvensen efter et ti år i en oppustet økonomi.

Generelt synes jeg krisen er det bedste der er sket for audiobranchen i mange år, og iøvrigt også for vores samfund generelt. De sidste 10 år har vort samfund redet på en boble af opskrevne værdier, som har givet folk en falsk fornemmelse af velstand. Nu er boblen så bristet, og tingene er tilbage på et mere normalt niveau. Pludseligt kan normal indkomster igen have råd til en bolig i København f.eks.

Det har også betydet et stort fald i omsætningen i store dele af detailhandlen, men det har også den effekt, at folk pludseligt tænker over deres forbrug. Impulskøb er væk, men rationelle køb, hvor folk køber ting de virkeligt føler et behov for, er jo ikke forsvundet. Tværtimod vil jeg næsten sige. Når man hopper over 2-3 åndsvage impulskøb, er der pludseligt råd til at købe f.eks det high end anlæg der kan give flere timeres daglig fornøjelse og glæde med musiklytning, og give den glæde i årevis.

Dem der har det hårdt, er derimod de forhandlere der vil sælge forbrugerne alt muligt, bare de vil betale, istedet for at analysere kundens behov, og se om de overhovedet kan opfylde det på en optimal måde. Ligesom de utallige "high end"producenter, der har lavet åndsvage overprissatte highend produkter, jo også falder fra som fluer for tiden. Det giver faktisk mere plads til dem der gør det seriøst, og selvom krisen for mange er surt, er der også nogle, for hvilke der pludseligt er basis for at give kunderne endnu bedre oplevelser.

Krisen betyder også at hele strukturen for detailhandlen vil ændres radikalt. Der vil komme 2 yderpoler; de eksklusive forretninger der kan opfylde kundernes ultimative behov, og de konsumorienterede der kan opfylde de basale behov. De forhandlere der er ind imellem disse 2 yderpoler, vil få det hårdere og hårdere. De forhandlere der vil overleve, er dem der virkeligt kan lave en forskel for deres kunder. Kompetente fagfolk vil der altid være plads til. Dem der kun troede de lavede en forskel, forsvinder som fluer for tiden. Og det giver faktisk plads til en ny generation af forhandlere og producenter, der vil komme væltende frem i årene fremover, og give de gamle i branchen kamp til stregen.

Krisen vil var flere år fremover. Vi vil få at vide at den er ovre om nu, men faktum er at vi måske nok har nået bunden, men at det vil tage 3-4 år inden tingene går frem igen, og de gode tider vil først komme om måske 10 år, og til den tid, vil detailhandelslandskabet se helt anderledes ud i Danmark.

Og måske har vi slet ikke nået bunden. For f.eks på realkreditområdet vil vi se faldende renter i ihvertfald 2-4 år endnu hvad angår fastforrentede lån, og for rentetilpasningslån en stabil eller langsomt faldende rente i den samme periode. Først om ca 4 år, vil det derfor være relevant at skifte til fastforrentede lån, selvom diverse økonomer, banker og politikere vil forsøge at overtale os til at konvertere nu.

Krisen er en kærkommen lejlighed for sælgerne af hifi til at finde ind til kernen og virkeligt gøre en forskel for deres kunder, og for køberne til at gøre nogle gode handler i et presset marked, og undgå det værste junk.

Og det er vel i virkeligheden ikke så dårligt ?
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf jensen » fre mar 05, 2010 17:54

Thomas Sillesen skrev:Jeg har aldrig været kunde hos TapeConnection, sÃ¥ kender ikke TC som kunde. Men jeg har oplevet at se Søren pÃ¥ utallige udstillinger hvor han -som en af meget fÃ¥- forhandlere er kommet som besøgende. De andre forhandlere gad Ã¥benbart ikke sÃ¥ de blev hjemme, istedet for at lære nyt om deres branche.... DET synes jeg absolut er en professionel indstilling til tingene, som mange branchefolk kunne lære meget af. Og selvom det mÃ¥ske nok lyder som det sædvanlige hælden vand ud af ørerne, og det virkeligt er surt for Søren nu, er jeg overbevist om det ogsÃ¥ er starten pÃ¥ noget nyt i hans liv, som meget vel kunne vise sig at blive meget bedre pÃ¥ den lange bane, nÃ¥r vi taler livskvalitet. SÃ¥ det efterfølgende er IKKE myntet pÃ¥ TC.

Det er heller ikke myntet på andre krisen har ramt. Der ligger personlige tragedier bag mange afskedigelser og effekter af krisen, og det synes jeg er dybt sørgeligt. Men det er desværre konsekvensen efter et ti år i en oppustet økonomi.

Generelt synes jeg krisen er det bedste der er sket for audiobranchen i mange år, og iøvrigt også for vores samfund generelt. De sidste 10 år har vort samfund redet på en boble af opskrevne værdier, som har givet folk en falsk fornemmelse af velstand. Nu er boblen så bristet, og tingene er tilbage på et mere normalt niveau. Pludseligt kan normal indkomster igen have råd til en bolig i København f.eks.

Det har også betydet et stort fald i omsætningen i store dele af detailhandlen, men det har også den effekt, at folk pludseligt tænker over deres forbrug. Impulskøb er væk, men rationelle køb, hvor folk køber ting de virkeligt føler et behov for, er jo ikke forsvundet. Tværtimod vil jeg næsten sige. Når man hopper over 2-3 åndsvage impulskøb, er der pludseligt råd til at købe f.eks det high end anlæg der kan give flere timeres daglig fornøjelse og glæde med musiklytning, og give den glæde i årevis.

Dem der har det hårdt, er derimod de forhandlere der vil sælge forbrugerne alt muligt, bare de vil betale, istedet for at analysere kundens behov, og se om de overhovedet kan opfylde det på en optimal måde. Ligesom de utallige "high end"producenter, der har lavet åndsvage overprissatte highend produkter, jo også falder fra som fluer for tiden. Det giver faktisk mere plads til dem der gør det seriøst, og selvom krisen for mange er surt, er der også nogle, for hvilke der pludseligt er basis for at give kunderne endnu bedre oplevelser.

Krisen betyder også at hele strukturen for detailhandlen vil ændres radikalt. Der vil komme 2 yderpoler; de eksklusive forretninger der kan opfylde kundernes ultimative behov, og de konsumorienterede der kan opfylde de basale behov. De forhandlere der er ind imellem disse 2 yderpoler, vil få det hårdere og hårdere. De forhandlere der vil overleve, er dem der virkeligt kan lave en forskel for deres kunder. Kompetente fagfolk vil der altid være plads til. Dem der kun troede de lavede en forskel, forsvinder som fluer for tiden. Og det giver faktisk plads til en ny generation af forhandlere og producenter, der vil komme væltende frem i årene fremover, og give de gamle i branchen kamp til stregen.

Krisen vil var flere år fremover. Vi vil få at vide at den er ovre om nu, men faktum er at vi måske nok har nået bunden, men at det vil tage 3-4 år inden tingene går frem igen, og de gode tider vil først komme om måske 10 år, og til den tid, vil detailhandelslandskabet se helt anderledes ud i Danmark.

Og måske har vi slet ikke nået bunden. For f.eks på realkreditområdet vil vi se faldende renter i ihvertfald 2-4 år endnu hvad angår fastforrentede lån, og for rentetilpasningslån en stabil eller langsomt faldende rente i den samme periode. Først om ca 4 år, vil det derfor være relevant at skifte til fastforrentede lån, selvom diverse økonomer, banker og politikere vil forsøge at overtale os til at konvertere nu.

Krisen er en kærkommen lejlighed for sælgerne af hifi til at finde ind til kernen og virkeligt gøre en forskel for deres kunder, og for køberne til at gøre nogle gode handler i et presset marked, og undgå det værste junk.

Og det er vel i virkeligheden ikke så dårligt ?

Ja det er kedeligt.

Men tror du tager fejl, ret sikker på at renten begynder at gå op til efteråret.

Vil tro næste gang der sker noget så går den op i usa.

OgsÃ¥ tror jeg som du skriver folk køber dyre ting nu, og droppe alle de smÃ¥ indkøb de har haft, ret sikker pÃ¥ over de næste Ã¥r vil vi se et fald i import af vare fra østen.

Men denne krise er nu ikke værre end den vi havde i de gode 80er, der er denne vand ved siden af, selvom de gerne vil råbe der op i højste gear.

 

 

hvad nu
jensen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1184
Tilmeldt: tirs okt 18, 2005 20:15

Indlægaf bdef » lør mar 06, 2010 00:25

Thomas Sillesen skrev:Jeg har aldrig været kunde......


Skarp analyse. Nu er jeg ikke ældre end at jeg kun lige kan huske 80'erne og den var ikke god, sådan som jeg husker det.
Jeg sidder selv i et hjørne af bankverdenen, som med sikkerhed ikke er skyld i krisen, men alligevel tæt nok på til at kunne fornemme hvordan det går. Jeg er tilbøjelig til at tro på store dele af Thomas's analyse.
Jeg er ikke helt enig med at vi vil se færre produkter fra Kina, end vi har nu. Jeg tror de vil kæmpe hårdt for at overbevise os om at de stadig kan levere billig high end og jeg tror der er købere til det her i landet. Discount er også kommet for at blive og selv de store varehuse har det, så det ikke kun er Netto og Fakta mere. Således vil også HiFi verdenen være.

Jeg har dog været kunde i TC og var godt tilfreds med niveauet af sælgerne og produkterne, da jeg var kunde der. Håber Søren har noget spændende i støbeskeen til fremtiden.
bdef
Nyt medlem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: ons maj 28, 2008 12:44

Indlægaf dreamz » lør mar 06, 2010 09:31

Jeg kender ikke omsætningstallene for den danske hifi-branche, men efterhånden er der vel kun Hi-fi Klubben tilbage som eneste store kæde, der på nogenlunde seriøs vis sælger hifi. Deres forretningsmodel har i hvert fald vist sig som en succes, hvor man som kunde uden forudsætninger kan være nogenlunde sikker på at få noget grej, der giver meget for pengene og kvalitetsmæssigt ofte er mange gange bedre, end det vedkommende ville blive prakket på i Fona.

Men de små specielbutikker kommer i problemer, fordi de henvender sig til et vidende og mere og mere prisbevidst publikum, der med internettet kan finde ud af, at de kan købe forstærker x mindst 30 procent billigere ved at hente dem hjem fra England. Dermed fungerer disse butikker udelukkende som showrum, og det er der jo ingen, der kan leve af.

Men gad vide, hvad hifi-folket vil stille op den dag, den sidste specialbutik er lukket, og der ikke er flere steder, man kan høre den næste forstærker, man har påtænkt at købe over nettet?

Med tc’s lukning er det tydeligt, at det ikke kun er finanskrisen, der kradser, men ligeså meget et strukturelt problem, som man også kender fra andre brancher, aviser, musik etc.

/dreamz
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

TC

Indlægaf rainman » lør mar 06, 2010 17:52

Til Dreamz
 
Det er nemlig nøjagtig det der sker og som jeg havde en længere tråd om tidligere på både Nerds og Hifi 4 All.
 
Special butikkerne ender med at blive showroom for nærige Hifi entusister som gerne vil
komme i  butikkerne og fÃ¥ gode rÃ¥d, lytte og lÃ¥ne. Derefter gÃ¥r de pÃ¥ nettet for at spare og sÃ¥ stÃ¥r butikken tilbage med en lang næse.   Det ender nemlig med at køberne ikke længere har nogen butikker at udnytteog sÃ¥ kan de kun trykke pÃ¥ enter knappen og hÃ¥be der kommer noget der kan bruges.  SÃ¥ en utrolig dÃ¥rlig moral ender mÃ¥ske heldigvis med at msibrugerne straffes til sidst. Men en yderst trist udvikling at knowhow, display og gode oplevelser forsvinder grundet nærighed ud over det vanlige.
 
Hilsen Ole
 
 
 
 
 
 
 
rainman
Nyt medlem
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn nov 06, 2005 16:23

Indlægaf Kim Olsen » lør mar 06, 2010 18:53

Hej Ole.

Jeg er desværre bange for at du har rigtigt meget ret, jeg får det næsten fysisk dårligt når jeg hører folk snakke om at de har sparet 100 kroner ved at købe i tyskland på trods af at de har lånt og er blevet kvalificeret rådgivet hos den nærmeste specialforretning.

Ingen tvivl om at forbrugerne selv taber i det lange løb, butikkerne forsvinder, man kan ikke længere låne med hjem, og man kan ikke få rådgvning. Det vil efterlade nogle få overlevere, men det vil desværre også betyde en stor reduktion i det udvalg der er.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf Thomas Sillesen » lør mar 06, 2010 20:07

Det er selvfølgelig forkert, hvis forbrugerne virkeligt i stor tal bare besøger forhandlerne og suger deres viden og knowhow ud af dem og så webshopper i udlandet for at spare en hund. Men er det virkeligt det der sker ?

Måske er det mere sådan at forbrugerne kommer ind i en butik, ser et fedt produkt, får at vide af sælgeren at det er fremragende, hvorefter han lirrer en smører af om produktets genialiteter. Forbrugeren siger så han vil tænke over det. Går hjem, googler lidt, for at lære mere. Lynhurtigt dukker tyske webshops op, der er 2000 kr billigere... hvad gør man så hvis man er en rationel forbruger ???

Jeg skal ikke afvise der findes forbrugere der kigger på et produkt til 5000 hos en dansk forhandler, og så køber det for 4900 i Tyskland for at spare en hund, men jeg min erfaring er nu at forskellene er langt langt større end en skaldet hundrede lap..

Grænsehandel har eksisteret i Ã¥revis, omkring 1980 købte jeg selv en Yamaha tuner for 1400 i Flensborg, da den kostede 2200 i Danmark. Og selv idag valfarter folk til Tyskland for at købe øl, cigaretter, sprut og slik. NÃ¥r de gider køre flere hundrede kilometer, hvorfor skulle de sÃ¥ ikke gide køre et visakort igennem online og vente et par dage pÃ¥ fragtmanden ???

Selvom der er grænsehandel, ser vi da ikke Dansk Supermarked tude offentligt konstant over den "unfair" konkurrence.

Men hvor Dansk Supermarked er pisket til at sælge Tuborg, Haribo og Prince fordi de mærker er så store at de ikke kan undvære dem, kan enhver hifi forhandler da bare forhandle nogle mærker hvor der ikke er forskel i priserne mellem udlandet og Danmark.

Det er faktisk ganske let at gøre, men istedet for lige at bruge lidt intelligens i indkøbsprocessen, så vælger man åbenbart mærker der er overprissat i Danmark og tuder over at forbrugerne handler intelligent og køber hvor de synes prisen er iorden...

Måske skulle man se lidt indad, og indse at forhandlere er mellemled mellem fabrikanter og forbrugere, og deres job er at rådgive kunder, og når kunder har foretaget et valg, at skaffe varerne til en pris kunderne gider betale. Det sidste halter åbenbart lidt..
 
Kombinerer man det så med, at mange hifi forretninger kun har 5-10% af de enkelte mærkers produkter, ja så viser de jo heller ikke selv et seriøst commitment til de enkelte mærker de skulle forestille at repræsentere. Det er lidt som at gå ind i en BMW forretning, og det eneste de har at vise er en 116D og en 320D fordi det er de 2 modeller der er lettest at sælge... Det ville næppe få nogen kunder til at tale begejstret om BMW forhandlerens kompetence og udvalg..
 
Det vi ser er en helt igennem nødvendig udskilning, som vil medføre en meget sundere branche. For den er jo slet ikke død, der er bare nogle gamle der ryger ud af markedet, men der er jo kommet et utal af nye forhandlere/distributører til de seneste år. Dem der ryger, er jo også kun dem der i de 10 gode år der lige har været, ikke har formået at få "sul nok på kroppen" til at klare en periode med lidt modgang.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf indover » søn mar 07, 2010 01:08

Kim Olsen skrev:Hej Ole.

Jeg er desværre bange for at du har rigtigt meget ret, jeg får det næsten fysisk dårligt når jeg hører folk snakke om at de har sparet 100 kroner ved at købe i tyskland på trods af at de har lånt og er blevet kvalificeret rådgivet hos den nærmeste specialforretning.

Ingen tvivl om at forbrugerne selv taber i det lange løb, butikkerne forsvinder, man kan ikke længere låne med hjem, og man kan ikke få rådgvning. Det vil efterlade nogle få overlevere, men det vil desværre også betyde en stor reduktion i det udvalg der er.


Jeg får det også dårligt når der i DK skal tjenes en sølle 100 kr mere

Tænk hvis tingen kostede de sølle 100 kr mindre her så var kunder og forhandlere alle glade.
indover
Nyt medlem
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: søn mar 07, 2010 01:04

Indlægaf Bastian » søn mar 07, 2010 02:41

indover skrev:
Kim Olsen skrev:Hej Ole.

Jeg er desværre bange for at du har rigtigt meget ret, jeg får det næsten fysisk dårligt når jeg hører folk snakke om at de har sparet 100 kroner ved at købe i tyskland på trods af at de har lånt og er blevet kvalificeret rådgivet hos den nærmeste specialforretning.

Ingen tvivl om at forbrugerne selv taber i det lange løb, butikkerne forsvinder, man kan ikke længere låne med hjem, og man kan ikke få rådgvning. Det vil efterlade nogle få overlevere, men det vil desværre også betyde en stor reduktion i det udvalg der er.


Jeg får det også dårligt når der i DK skal tjenes en sølle 100 kr mere

Tænk hvis tingen kostede de sølle 100 kr mindre her så var kunder og forhandlere alle glade.
 
Måske skulle du kigge lidt på MOMS satser og diverse andre afgifter, inden du kaster den slags i luften. Hvis en dansk forhandler kan nøjes med at være 100 kr. dyrere på en vare til f.eks 10.000 kr, er det faktisk ganske godt gået!
Bastian
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: lør okt 29, 2005 09:22
Geografisk sted: Viborg

Indlægaf indover » søn mar 07, 2010 02:48

Bastian skrev:
indover skrev:
Kim Olsen skrev:Hej Ole.

Jeg er desværre bange for at du har rigtigt meget ret, jeg får det næsten fysisk dårligt når jeg hører folk snakke om at de har sparet 100 kroner ved at købe i tyskland på trods af at de har lånt og er blevet kvalificeret rådgivet hos den nærmeste specialforretning.

Ingen tvivl om at forbrugerne selv taber i det lange løb, butikkerne forsvinder, man kan ikke længere låne med hjem, og man kan ikke få rådgvning. Det vil efterlade nogle få overlevere, men det vil desværre også betyde en stor reduktion i det udvalg der er.


Jeg får det også dårligt når der i DK skal tjenes en sølle 100 kr mere

Tænk hvis tingen kostede de sølle 100 kr mindre her så var kunder og forhandlere alle glade.
<DIV> </DIV><DIV>Måske skulle du kigge lidt på MOMS satser og diverse andre afgifter, inden du kaster den slags i luften. Hvis en dansk forhandler kan nøjes med at være 100 kr. dyrere på en vare til f.eks 10.000 kr, er det faktisk ganske godt gået!</DIV>


Det var ikke mig der nævnte beløbet 100,-
indover
Nyt medlem
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: søn mar 07, 2010 01:04

Indlægaf Kaj A. » søn mar 07, 2010 02:49

For nogle mennesker er besparelsen vigtigere end reelt at få det produkt, de efterspørger, også selvom det drejer sig om småpenge. De burde koncentrere sig om at få det rigtige produkt for dem istedet for det evige rabat-ævl.
Musik for musikkens skyld....
Kaj A.
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 02:37

Indlægaf Kaj A. » søn mar 07, 2010 02:50

indover skrev:
Bastian skrev:
indover skrev:
Kim Olsen skrev:Hej Ole.

Jeg er desværre bange for at du har rigtigt meget ret, jeg får det næsten fysisk dårligt når jeg hører folk snakke om at de har sparet 100 kroner ved at købe i tyskland på trods af at de har lånt og er blevet kvalificeret rådgivet hos den nærmeste specialforretning.

Ingen tvivl om at forbrugerne selv taber i det lange løb, butikkerne forsvinder, man kan ikke længere låne med hjem, og man kan ikke få rådgvning. Det vil efterlade nogle få overlevere, men det vil desværre også betyde en stor reduktion i det udvalg der er.


Jeg får det også dårligt når der i DK skal tjenes en sølle 100 kr mere

Tænk hvis tingen kostede de sølle 100 kr mindre her så var kunder og forhandlere alle glade.
<DIV> </DIV><DIV>MÃ¥ske skulle du kigge lidt pÃ¥ MOMS satser og diverse andre afgifter, inden du kaster den slags i luften. Hvis en dansk forhandler kan nøjes med at være 100 kr. dyrere pÃ¥ en vare til f.eks 10.000 kr, er det faktisk ganske godt gÃ¥et!</DIV>


Det var ikke mig der nævnte beløbet 100,-
 
Nej, men det var dig der nævnte at du fik det dårligt hvis forhandleren skulle tjene 100 kr. mere, og endda uden at sætte tingene ordentligt op mod hinanden.
Musik for musikkens skyld....
Kaj A.
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 02:37

Indlægaf indover » søn mar 07, 2010 02:53

Kaj A. skrev:
indover skrev:
Bastian skrev:
indover skrev:
Kim Olsen skrev:Hej Ole.

Jeg er desværre bange for at du har rigtigt meget ret, jeg får det næsten fysisk dårligt når jeg hører folk snakke om at de har sparet 100 kroner ved at købe i tyskland på trods af at de har lånt og er blevet kvalificeret rådgivet hos den nærmeste specialforretning.

Ingen tvivl om at forbrugerne selv taber i det lange løb, butikkerne forsvinder, man kan ikke længere låne med hjem, og man kan ikke få rådgvning. Det vil efterlade nogle få overlevere, men det vil desværre også betyde en stor reduktion i det udvalg der er.


Jeg får det også dårligt når der i DK skal tjenes en sølle 100 kr mere

Tænk hvis tingen kostede de sølle 100 kr mindre her så var kunder og forhandlere alle glade.
<DIV> </DIV><DIV>Måske skulle du kigge lidt på MOMS satser og diverse andre afgifter, inden du kaster den slags i luften. Hvis en dansk forhandler kan nøjes med at være 100 kr. dyrere på en vare til f.eks 10.000 kr, er det faktisk ganske godt gået!</DIV>


Det var ikke mig der nævnte beløbet 100,-
<DIV> </DIV><DIV>Nej, men det var dig der nævnte at du fik det dårligt hvis forhandleren skulle tjene 100 kr. mere, og endda uden at sætte tingene ordentligt op mod hinanden.</DIV>


Ja da
Hvad ville du helst.
Tjene 100 kroner mindre på et apparat.
Eller slet ikke sælge da de så køber i tyskland osv.
indover
Nyt medlem
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: søn mar 07, 2010 01:04

Indlægaf klimbim » søn mar 07, 2010 08:17

Thomas Sillesen skrev:Det er selvfølgelig forkert, hvis forbrugerne virkeligt i stor tal bare besøger forhandlerne og suger deres viden og knowhow ud af dem og så webshopper i udlandet for at spare en hund. Men er det virkeligt det der sker ?

Måske er det mere sådan at forbrugerne kommer ind i en butik, ser et fedt produkt, får at vide af sælgeren at det er fremragende, hvorefter han lirrer en smører af om produktets genialiteter. Forbrugeren siger så han vil tænke over det. Går hjem, googler lidt, for at lære mere. Lynhurtigt dukker tyske webshops op, der er 2000 kr billigere... hvad gør man så hvis man er en rationel forbruger ???

Jeg skal ikke afvise der findes forbrugere der kigger på et produkt til 5000 hos en dansk forhandler, og så køber det for 4900 i Tyskland for at spare en hund, men jeg min erfaring er nu at forskellene er langt langt større end en skaldet hundrede lap..

Grænsehandel har eksisteret i Ã¥revis, omkring 1980 købte jeg selv en Yamaha tuner for 1400 i Flensborg, da den kostede 2200 i Danmark. Og selv idag valfarter folk til Tyskland for at købe øl, cigaretter, sprut og slik. NÃ¥r de gider køre flere hundrede kilometer, hvorfor skulle de sÃ¥ ikke gide køre et visakort igennem online og vente et par dage pÃ¥ fragtmanden ???

Selvom der er grænsehandel, ser vi da ikke Dansk Supermarked tude offentligt konstant over den "unfair" konkurrence.

Men hvor Dansk Supermarked er pisket til at sælge Tuborg, Haribo og Prince fordi de mærker er så store at de ikke kan undvære dem, kan enhver hifi forhandler da bare forhandle nogle mærker hvor der ikke er forskel i priserne mellem udlandet og Danmark.

Det er faktisk ganske let at gøre, men istedet for lige at bruge lidt intelligens i indkøbsprocessen, så vælger man åbenbart mærker der er overprissat i Danmark og tuder over at forbrugerne handler intelligent og køber hvor de synes prisen er iorden...

Måske skulle man se lidt indad, og indse at forhandlere er mellemled mellem fabrikanter og forbrugere, og deres job er at rådgive kunder, og når kunder har foretaget et valg, at skaffe varerne til en pris kunderne gider betale. Det sidste halter åbenbart lidt..
 
Kombinerer man det så med, at mange hifi forretninger kun har 5-10% af de enkelte mærkers produkter, ja så viser de jo heller ikke selv et seriøst commitment til de enkelte mærker de skulle forestille at repræsentere. Det er lidt som at gå ind i en BMW forretning, og det eneste de har at vise er en 116D og en 320D fordi det er de 2 modeller der er lettest at sælge... Det ville næppe få nogen kunder til at tale begejstret om BMW forhandlerens kompetence og udvalg..
 
Det vi ser er en helt igennem nødvendig udskilning, som vil medføre en meget sundere branche. For den er jo slet ikke død, der er bare nogle gamle der ryger ud af markedet, men der er jo kommet et utal af nye forhandlere/distributører til de seneste år. Dem der ryger, er jo også kun dem der i de 10 gode år der lige har været, ikke har formået at få "sul nok på kroppen" til at klare en periode med lidt modgang.
femragende indlæg det vidner om fornuft og stor indsigt. hvis det ikke lige var fordig jeg ikke bryder mig om de produgter hr sillesen sælger var jeg straks pÃ¥ vej til hans butik
Sometimes it`s easier not to be wise
klimbim
Seniormedlem
 
Indlæg: 938
Tilmeldt: man nov 24, 2008 21:13
Geografisk sted: lolland

Indlægaf smølf » søn mar 07, 2010 09:27

Hovhov træd varsomt.  :wink:
Holyspeakers
smølf
Seniormedlem
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: tirs jan 05, 2010 21:16

ForegåendeNæste

Tilbage til Nyheder


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.