lydarne skrev:Karsten Sømand skrev:3DX skrev:Mig bekendt er der ikke nogen, som har sagt eller skrevet at alle Duelunds højttalere måler og/eller lyder ens. Da jeg ikke kan følge med i alt hvad der sker i hele verden vil du så ikke godt være rar at linke til de steder hvor det står beskrevet.</DIV><DIV> </DIV><DIV>Venlig hilsen</DIV><DIV> </DIV><DIV>Karsten</DIV>
Det står faktisk i det link Andre leverede
http://www.steenduelund.dk/download/Duelunds_hifi4all.pdfOg jeg er ikke helt uenig, alle Steens højtalere har den samme tone der er i overensstemmelse med hvordan levende musik lyder, og filter overførings funktionen er totalt gennemført også i det akustiske plan, så Steens højtalere vil komme til at måle mere eller mindre ens.
Jeg tror kun Steen havde et facit, det skulle lyde så tæt på levende musik som muligt.
Hej lydarne,
Jeg mener, at der er forskel på, at "alle konstruktioner lyder ens" sammenlignet med at de har den samme "lydmæssige preference". Hvis vi et kort øjeblik ser bort fra selve lyden, vil du så påstå at en 2-vejs, en 3-vejs og en 4-vejs Duelundkonstruktion måler ens??? Kig blot på impedansmålingen og om muligt fasemålingerne. Selv om enhederne spiller i fase som de skal vil de ikke have samme karakteristik.
Steen havde en drøm at lave sin 5-vejs konstruktion, da den ville blive "perfekt" i hans verden (ud fra hans beregninger), da faseforholdene da ville blive "perfekte" - i det mindste ift. hvad der var muligt med tidens teknologi for ca. 15 år siden. Han gik dog bort fra ideen da 4-vejs konstruktionen var så meget bedre end 3-vejs udgaven og fordi 5-vejs udgaven ville blive en opgave af dimensioner at få "trimmet på plads". Det ville kræve enorme mængder af tid, penge og forsøg, så Steen stoppede her. Skolelærerlønnen og det forventede voldsomme tidsforbrug gjorde, at han stoppede ved 4-vejs konstruktionen.
Hvis vi siger, at alle Steens højttalere har en "lydmæssig råd tråd", så er jeg enig. Forstået på den måde, at de alle stiler imod de samme lydmæssige karakteristika. Naturligt nok, da de jo stiler imod at ramme så tæt på den autentiske lyd som muligt.
Tør jeg sammenligne det med nogle af de bedste vinproducenter, jeg har besøgt? De rigtigt gode havde sat deres eget "specielle fingeraftryk" på deres vin. Det var ret spøjst at smage den samme "røde tråd" gå igennem hele deres produktion fra de billigste til de dyreste vine uagtet variation mht. druetyper.
Hvis vi skal tale "rød tråd" og højttalere, så er der en dansker, som laver mange forskellige konstruktioner, og han har en rigtig sjov hjemmeside. Han strikker alle mulige typer højttalere sammen og det han kommer frem til, er vidt forskelligt i selve lydgengivelsen. Her er det med stor margin tale om det modsatte af en "rød tråd" - eller mere korrekt: En lydfilosofi. Det er helt OK med mig, hvis det er det man vil have, og læser af og til hans skrivelser om ikke andet fordi han er flittig til at måle på sine enheder + systemer og giver nogle medfølgende kommentarer til hans valg. Det er i sig selv fint, synes jeg.
Hvis vi vender tilbage til selve den lydmæssige gengivelse af Duelunds konstruktioner, så nægter jeg at tro på at Køkkenhøjttaleren nogen sinde vil kunne bringes til at lyde på samme måde som den 4-vejs konstruktion, jeg har stående. Heller ikke selv om der bliver koblet et velkonstrueret Q-filter (L-G) på.
Defor: Jeg er stærkt uenig i at alle Duelunds konstruktioner "lyder og måler ens". Dog er jeg enig i at de alle sammen fremviser samme type lydkarateristik. Eller som et par erfarne "Duelundherrer" sagde da de var på besøg hos mig for nogen tid siden: "Ja, man kan godt høre at højttalerne er i familie med de andre konstruktioner vi har hørt". Dét udsagn synes egentlig var rimeligt rammende. Kom til at tænke det samme, da jeg var på besøg hos Gryphon.
Venlig hilsen
Karsten
“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.