Andre´ Jensen skrev:En producent/forhandler må tage lige nøjagtigt den pris de finder rigtig.
Hvis denne er voldsom, ud fra gængse normer for prissætning, er det kunden der er et fjols, hvis der købes. Man kan skrive lange afhandlinger om emnet, men jeg mener i ramme alvor den er så simpel.
Der hvor grænsen overskrides, er når der direkte svindles i markedesføringen. Skrives der ht-enheder er håndsamlet, dacen er udskiftet , det kun er en lille smule der er genbrugt fra et langt billigere produkt, skal det være sandt, ellers er det svindel.
Arg, min krop kan ikke holde til at levere så kort et indlæg...
Dybest set mener jeg at det er konkurrencen der afgør om prisen på et produkt er fair. Hvis man kan lave et produkt der leverer noget (såvel ydelse som design, vedhæftet service osv) som andre ikke kan til samme eller lavere pris, så mener jeg grundlæggende at prisen er rigtig. Tager man reelt en høj pris for præcist det samme som kan fås billigt, så mener jeg ikke at prisen er rigtig. Men "overdommeren" for om prisen er rigtig, er i sidste ende altid kunden. Jeg synes ikke som sådan det er i orden at kritisere en producent for at tage en for høj pris. Det må de sådan set selv om. Dét der er problemet som man skal tage fat i, hvis en producent har succes med at sælge sminkede lig, er at fokusere på hvorfor markedet til sådan et produkt er der. Det er måske en "hønen eller ægget" diskussion, men at der findes en hel del high-end produkter der reelt ikke indeholder noget der retfærdiggør den høje pris, så skyldes det ganske enkelt at forbrugerne har givet dem lov til at eksistere. Derfor er det også i forbruger-enden man skal tage fat: Hvis man f.eks. er konkurrent og mener man har et bedre produkt, eller lige så godt men billigere produkt, så må man jo gøre hvad man kan for at lære forbrugerne at se/høre forskel på skidt og kanel, så forbrugeren kan tage et mere kvalitativt valg.
Jeg kan også sige det på en anden måde: Det er ikke producenterne der har et problem. Det er forbrugerne der har et problem, og det er forbrugerne der sidder med løsningen. Når forbrugerne eksempelvis ikke ønsker at betale penge for uvildig, kvalitativ rådgivning, så må de finde sig i at skaffe sin viden via markedsføring, med deraf følgende risiko for at blive ført bag lyset. Der findes ikke ét eneste reelt fagblad for radio/tv udstyr i Danmark, på noget som helst niveau (og da der var, var det et yderst ukritisk blad). Ikke engang et blad om fladskærms-tv, som der sælges flere hundrede tusinde styk af om året, har nogen fundet et marked for. Og tanken om betaling for et internet-baseret magasin bliver nærmest opfattet som blasfemi.
For mig at se har samtlige tiltag der har været, trykte som internet-baserede, været med dét udgangspunkt at vi alle sammen skal være én stor glad familie, hvor branchen kan få præsenteret sine produkter for forbrugerne. Det er groft at kalde det markedsføring, men for producenterne ER anmeldelser markedsføring. Hvis man ikke forventede en påvirkning af salget, ville man ikke låne udstyr ud til tests, hvorfor skulle man dog dét? Så kan det godt være at anmelderen ikke mener det som markedsføring, og det kan også godt være at han ind imellem kritiserer tingene, men overordnet set er det markedsføring. INGEN medier stiller sig klart og tydeligt på forbrugerens side, og laver et medie der reelt har til formål at hjælpe forbrugerne med at gennemskue branchens forskellige forsøg på at lokke pengene fra forbrugerne. Der er ikke nogen der har bollerne til at stille sig op og sige "du skal ikke købe dén her, køb dén der" (i hvert fald ikke nogen af dem der også har evnerne!)
Som branchemedlem, så efterlyser jeg ikke flere medspillere, men flere modspillere. Det er som om medierne tror at hvis man har for meget kant, og tager for meget stilling, så forsvinder annoncørerne. Det gør de ikke, man får bare nogle andre annoncører, nemlig dem der rent faktisk ER interesseret i at levere noget for pengene.
Hm, nu fik jeg det vist drejet over på noget lidt andet end emnet...
AV Precision skrev:Thomas Sillesen skrev:Vedkommende har jo købt dem han synes var fedest..Ja for vi skal nemli ha FEEE LYYYY!!!
AV Precision skrev:Andre´ Jensen skrev:En producent/forhandler må tage lige nøjagtigt den pris de finder rigtig.
Hvis denne er voldsom, ud fra gængse normer for prissætning, er det kunden der er et fjols, hvis der købes. Man kan skrive lange afhandlinger om emnet, men jeg mener i ramme alvor den er så simpel.
Der hvor grænsen overskrides, er når der direkte svindles i markedesføringen. Skrives der ht-enheder er håndsamlet, dacen er udskiftet , det kun er en lille smule der er genbrugt fra et langt billigere produkt, skal det være sandt, ellers er det svindel.Jeg skulle lige til at skrive et (sikkert langt og snørklet) indlæg for at sige præcist det samme, så jeg vil nøjes med at erklære mig fuldstændigt enig!
Thomas Sillesen skrev:Spenser> jeg synes også priserne på CD plader er et grotesk eksempel på duopolistisk monopol.
Men det kan ikke sammenlignes med hifi prissætning.
For CD plader gælder at man ikke kan substituere dem. Hvis du vil købe en CD med Michael Jackson, kan du jo ikke bare købe en med Jodle Birger istedet, fordi du synes Michael Jackson CDen er for dyr.. det ville ingen mening give.
Men hvis du f.eks synes en Mark Levinson effektforstærker er for dyr, er der jo intet problem i at købe en Cayin effekt forstærker med samme effekt etc til en femtedel.
Thomas Sillesen skrev:Dreamz> Med hensyn til om en Densen B110+ lyder bedre eller dårligere end en Harman Kardon 990 er det noget du selv må regne ud, jeg har min personlige opfattelse
Med hensyn til udvikling, sker det jo typisk til nogle prisniveauer. F.eks B-110+ til omkring 10.000 og B-150+ til omkring 30.000,- Man starter så med at bestemme hvad man ønsker produktet til f.eks 10.000 skal kunne yde mht features og andre data. Så designer man det. Tilsvarende med det til 30.000,-
Selvfølgelig tjener vi mere pr stk på det til 30 end det til 10.000,- når man kun ser på stumperne. Til gengæld sælger vi selvfølgelig flere til 10.000,- end til 30.000,- Det gør at udviklingsomkostningerne (som kunden selvfølgelig også betaler) deles ud på færre enheder, så man på en B-150 betaler et større beløb til udvikling pr B-150.
Selvfølgelig forsøger vi at minimere firmaets totale udviklingsomkostninger ved at rationalisere og genbruge ting fra det ene produkt til det andet. Men det er en anden sag.
Så man kan sige at prissætningen i høj grad skyldes det mål man har sat for hvad produktet skal koste. Kombineret med komponent omkostninger til selve produktet, udviklings omkostninger mv.
AV Precision skrev:(...)
dreamz skrev:Thomas Sillesen skrev:snip.
Tak for svaret, selvom jeg ikke blev særlig meget klogere. Men jeg synes under alle omstændigheder, det et kæmpe plus, at man har mulighed for at diskutere et sådan spørgsmål direkte med producenten.
/dreamz
Thomas Sillesen skrev:(...)
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster