Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvad må high-end koste?

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf Thomas Sillesen » tors maj 13, 2010 17:10

Dreamz> Med hensyn til om en Densen B110+ lyder bedre eller dÃ¥rligere end en Harman Kardon 990 er det noget du selv mÃ¥ regne ud, jeg har min personlige opfattelse  :wink:

Med hensyn til udvikling, sker det jo typisk til nogle prisniveauer. F.eks B-110+ til omkring 10.000 og B-150+ til omkring 30.000,- Man starter så med at bestemme hvad man ønsker produktet til f.eks 10.000 skal kunne yde mht features og andre data. Så designer man det. Tilsvarende med det til 30.000,-

Selvfølgelig tjener vi mere pr stk på det til 30 end det til 10.000,- når man kun ser på stumperne. Til gengæld sælger vi selvfølgelig flere til 10.000,- end til 30.000,- Det gør at udviklingsomkostningerne (som kunden selvfølgelig også betaler) deles ud på færre enheder, så man på en B-150 betaler et større beløb til udvikling pr B-150.

Selvfølgelig forsøger vi at minimere firmaets totale udviklingsomkostninger ved at rationalisere og genbruge ting fra det ene produkt til det andet. Men det er en anden sag.

Så man kan sige at prissætningen i høj grad skyldes det mål man har sat for hvad produktet skal koste. Kombineret med komponent omkostninger til selve produktet, udviklings omkostninger mv.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Otto J » tors maj 13, 2010 18:00

Andre´ Jensen skrev:En producent/forhandler må tage lige nøjagtigt den pris de finder rigtig.
Hvis denne er voldsom, ud fra gængse normer for prissætning, er det kunden der er et fjols, hvis der købes. Man kan skrive lange afhandlinger om emnet, men jeg mener i ramme alvor den er så simpel.

Der hvor grænsen overskrides, er når der direkte svindles i markedesføringen. Skrives der ht-enheder er håndsamlet, dacen er udskiftet , det kun er en lille smule der er genbrugt fra et langt billigere produkt, skal det være sandt, ellers er det svindel.
 
Jeg skulle lige til at skrive et (sikkert langt og snørklet) indlæg for at sige præcist det samme, så jeg vil nøjes med at erklære mig fuldstændigt enig! :-)
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Otto J » tors maj 13, 2010 18:19

Arg, min krop kan ikke holde til at levere så kort et indlæg...

Dybest set mener jeg at det er konkurrencen der afgør om prisen på et produkt er fair. Hvis man kan lave et produkt der leverer noget (såvel ydelse som design, vedhæftet service osv) som andre ikke kan til samme eller lavere pris, så mener jeg grundlæggende at prisen er rigtig. Tager man reelt en høj pris for præcist det samme som kan fås billigt, så mener jeg ikke at prisen er rigtig. Men "overdommeren" for om prisen er rigtig, er i sidste ende altid kunden. Jeg synes ikke som sådan det er i orden at kritisere en producent for at tage en for høj pris. Det må de sådan set selv om. Dét der er problemet som man skal tage fat i, hvis en producent har succes med at sælge sminkede lig, er at fokusere på hvorfor markedet til sådan et produkt er der. Det er måske en "hønen eller ægget" diskussion, men at der findes en hel del high-end produkter der reelt ikke indeholder noget der retfærdiggør den høje pris, så skyldes det ganske enkelt at forbrugerne har givet dem lov til at eksistere. Derfor er det også i forbruger-enden man skal tage fat: Hvis man f.eks. er konkurrent og mener man har et bedre produkt, eller lige så godt men billigere produkt, så må man jo gøre hvad man kan for at lære forbrugerne at se/høre forskel på skidt og kanel, så forbrugeren kan tage et mere kvalitativt valg.

Jeg kan ogsÃ¥ sige det pÃ¥ en anden mÃ¥de: Det er ikke producenterne der har et problem. Det er forbrugerne der har et problem, og det er forbrugerne der sidder med løsningen. NÃ¥r forbrugerne eksempelvis ikke ønsker at betale penge for uvildig, kvalitativ rÃ¥dgivning, sÃ¥ mÃ¥ de finde sig i at skaffe sin viden via markedsføring, med deraf følgende risiko for at blive ført bag lyset. Der findes ikke ét eneste reelt fagblad for radio/tv udstyr i Danmark, pÃ¥ noget som helst niveau (og da der var, var det et yderst ukritisk blad). Ikke engang et blad om fladskærms-tv, som der sælges flere hundrede tusinde styk af om Ã¥ret, har nogen fundet et marked for. Og tanken om betaling for et internet-baseret magasin bliver nærmest opfattet som blasfemi.

For mig at se har samtlige tiltag der har været, trykte som internet-baserede, været med dét udgangspunkt at vi alle sammen skal være én stor glad familie, hvor branchen kan få præsenteret sine produkter for forbrugerne. Det er groft at kalde det markedsføring, men for producenterne ER anmeldelser markedsføring. Hvis man ikke forventede en påvirkning af salget, ville man ikke låne udstyr ud til tests, hvorfor skulle man dog dét? Så kan det godt være at anmelderen ikke mener det som markedsføring, og det kan også godt være at han ind imellem kritiserer tingene, men overordnet set er det markedsføring. INGEN medier stiller sig klart og tydeligt på forbrugerens side, og laver et medie der reelt har til formål at hjælpe forbrugerne med at gennemskue branchens forskellige forsøg på at lokke pengene fra forbrugerne. Der er ikke nogen der har bollerne til at stille sig op og sige "du skal ikke købe dén her, køb dén der" (i hvert fald ikke nogen af dem der også har evnerne!)

Som branchemedlem, så efterlyser jeg ikke flere medspillere, men flere modspillere. Det er som om medierne tror at hvis man har for meget kant, og tager for meget stilling, så forsvinder annoncørerne. Det gør de ikke, man får bare nogle andre annoncører, nemlig dem der rent faktisk ER interesseret i at levere noget for pengene.

Hm, nu fik jeg det vist drejet over på noget lidt andet end emnet...

Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Otto J » tors maj 13, 2010 18:21

Thomas Sillesen skrev:Vedkommende har jo købt dem han synes var fedest..
 
Ja for vi skal nemli ha FEEE LYYYY!!! ;-)
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Thomas Sillesen » tors maj 13, 2010 18:26

Otto>

Jeg er helt enig, i at det intet gør at medier har kant. Folk foretrækker da også at annoncere i Jyllands Posten, istedet for i Pravda !

Problemet er mere at der nærmest ikke findes nogen med kvalifikationer til at drive noget sådant. Kompetence er jo nærmest ikke eksisterende indenfor hifi verdenen efterhånden, og det er på brugerniveau, journalist niveau, redaktør niveau etc... tragisk men sandt. Håndværket i faget gik vel nærmest tabt i starten af firserne/slut halvfjerdserne.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Thomas Sillesen » tors maj 13, 2010 18:27

AV Precision skrev:
Thomas Sillesen skrev:Vedkommende har jo købt dem han synes var fedest..
 
Ja for vi skal nemli ha FEEE LYYYY!!! ;-)
 
Føler lidt der drives hetz på min jyske dialekt nu...
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Spencer » tors maj 13, 2010 18:29

AV Precision skrev:
Andre´ Jensen skrev:En producent/forhandler må tage lige nøjagtigt den pris de finder rigtig.
Hvis denne er voldsom, ud fra gængse normer for prissætning, er det kunden der er et fjols, hvis der købes. Man kan skrive lange afhandlinger om emnet, men jeg mener i ramme alvor den er så simpel.

Der hvor grænsen overskrides, er når der direkte svindles i markedesføringen. Skrives der ht-enheder er håndsamlet, dacen er udskiftet , det kun er en lille smule der er genbrugt fra et langt billigere produkt, skal det være sandt, ellers er det svindel.
 
Jeg skulle lige til at skrive et (sikkert langt og snørklet) indlæg for at sige præcist det samme, så jeg vil nøjes med at erklære mig fuldstændigt enig! :-)

I mine øjne er der også en type svindel, hvor man forsøger at udnytte forbrugerens uvidenhed, når man prissætter et produkt.

Det mest uanstændige, jeg lige kan komme i tanke om, er priserne på de digitale sølvskinnende skiver (CD'er), som var billigere at fremstille, end LP'er.

Kr. 179,- for en CD i Fona, er én af de priser jeg kan huske.
Spencer
Profil Lukket
 
Indlæg: 1171
Tilmeldt: tors aug 10, 2006 17:44

Indlægaf Thomas Sillesen » tors maj 13, 2010 18:43

Spenser> jeg synes også priserne på CD plader er et grotesk eksempel på duopolistisk monopol.

Men det kan ikke sammenlignes med hifi prissætning.

For CD plader gælder at man ikke kan substituere dem. Hvis du vil købe en CD med Michael Jackson, kan du jo ikke bare købe en med Jodle Birger istedet, fordi du synes Michael Jackson CDen er for dyr.. det ville ingen mening give.


Men hvis du f.eks synes en Mark Levinson effektforstærker er for dyr, er der jo intet problem i at købe en Cayin effekt forstærker med samme effekt etc til en femtedel.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Spencer » tors maj 13, 2010 18:54

Thomas Sillesen skrev:Spenser> jeg synes også priserne på CD plader er et grotesk eksempel på duopolistisk monopol.

Men det kan ikke sammenlignes med hifi prissætning.

For CD plader gælder at man ikke kan substituere dem. Hvis du vil købe en CD med Michael Jackson, kan du jo ikke bare købe en med Jodle Birger istedet, fordi du synes Michael Jackson CDen er for dyr.. det ville ingen mening give.


Men hvis du f.eks synes en Mark Levinson effektforstærker er for dyr, er der jo intet problem i at købe en Cayin effekt forstærker med samme effekt etc til en femtedel.


CD-plader kunne forbrugerne i mange år substituere med det billigere 'low end produkt' LP'en, idet de eksisterede side om side, i mange år.
Samme valg havde man, da transistorforstærkeren kom på markedet.
Forbrugeren havde et reelt valg.
Der hvor filmen knækker lidt, er hvis man bilder forbrugeren ind at det dyreste er det bedste, selvom det er to meget forskellige teknologier der sammenlignes.
CRT fjernsyn vs LCD er endnu et eksempel, hvor mange forbrugere er endt med en stor skuffelse, da de 'opgraderede'.
Spencer
Profil Lukket
 
Indlæg: 1171
Tilmeldt: tors aug 10, 2006 17:44

Indlægaf Thomas Sillesen » tors maj 13, 2010 19:08

Spenser>

Ja, men at LP blev anset som low end, var jo at de havde ridser mv.

CRT vs LCD> der må man sige, at folk i høj grad lod sig drive af markedsføring. "Det fede i en flad skærm" Etc.

Folk burde "nok" have set på billedet, inden de lod sig rive med... det er altså ikke forbudt at tænke selv, og have sin egen mening som forbruger.

Der er ligesom en tendens til at hifi nørder tror folk vader i med lukkede øjne, og bare køber tingene hvis et hifi firma anpriser et produkt.


"Lykken er formfuldendt dynamik". http://www.bmw.dk/dk/da/newvehicles/5series/sedan/2010/showroom/index.html

Er der nogen blindt vader i, og køber den ny 5 serie udelukkende for at blive lykkelige ?

Eller tror hifi nørder at lige netop forbrugere af hifi bliver hjernelamme og køber bevidstløs udfra branchens markedsføring når det er hifi de køber ? mens de agerer mere rationelt, når det handler om alt muligt andet forbrug ?
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf dreamz » tors maj 13, 2010 20:38

Thomas Sillesen skrev:Dreamz> Med hensyn til om en Densen B110+ lyder bedre eller dÃ¥rligere end en Harman Kardon 990 er det noget du selv mÃ¥ regne ud, jeg har min personlige opfattelse  :wink:

Med hensyn til udvikling, sker det jo typisk til nogle prisniveauer. F.eks B-110+ til omkring 10.000 og B-150+ til omkring 30.000,- Man starter så med at bestemme hvad man ønsker produktet til f.eks 10.000 skal kunne yde mht features og andre data. Så designer man det. Tilsvarende med det til 30.000,-

Selvfølgelig tjener vi mere pr stk på det til 30 end det til 10.000,- når man kun ser på stumperne. Til gengæld sælger vi selvfølgelig flere til 10.000,- end til 30.000,- Det gør at udviklingsomkostningerne (som kunden selvfølgelig også betaler) deles ud på færre enheder, så man på en B-150 betaler et større beløb til udvikling pr B-150.

Selvfølgelig forsøger vi at minimere firmaets totale udviklingsomkostninger ved at rationalisere og genbruge ting fra det ene produkt til det andet. Men det er en anden sag.

Så man kan sige at prissætningen i høj grad skyldes det mål man har sat for hvad produktet skal koste. Kombineret med komponent omkostninger til selve produktet, udviklings omkostninger mv.


Tak for svaret, selvom jeg ikke blev særlig meget klogere. Men jeg synes under alle omstændigheder, det et kæmpe plus, at man har mulighed for at diskutere et sådan spørgsmål direkte med producenten.

/dreamz
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf P.H. » tors maj 13, 2010 20:40

Min kone har en dyr smag indenfor tøj og sko. Dvs. det hun umiddelbart falder for, viser sig ofte at være rigtig pebret. NÃ¥r jeg nævner dette, er det fordi at man ved hifi (og masser af andre forbrugsgoder)   -bÃ¥de i forretninger, pÃ¥ nettet og pÃ¥ udstillinger - bliver konfronteret med prisen inden man hører grejet.
Og her træder placebo-effekten allerede i kraft - man har allerede nu bestemte forventninger til grejet. Det kunne være interessant at lytte til hifi/highend udstyr før man kendte prisen. Selvfølgelig giver design, brand og byggekvalitet umiddelbart et fingerpej om hvor vi er henne prismæssigt.
Men man kan jo trods alt ikke se på en dac om den koster 5K eller 50K.
Sony SCD XA333ES/Swoboda Superupgrade+
Ripstreamer XL, SSD/Modif. SoundDefined
Emm Labs Dac2X
BAT VK52SE
BAT VK255SE
Buchardt s400, Dynaudio 6
NLE, Swoboda, Acoustic Revive
Sugden Headmaster (Det hedder den! Det er ikke noget sjofelt)
Grado GS1000
P.H.
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: søn feb 19, 2006 22:11
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf dreamz » tors maj 13, 2010 20:55

AV Precision skrev:(...)


Jeg troede ellers, at jyder var fåmælte ;-)

Men du har jo ganske ret, Otto. Et godt og kritisk fagmedie - uanset hvilken branche det drejer sig om, skal nok tiltrække annoncører; også selv om annoncørerne får en kritisk behandling.

Og jeg er ogsÃ¥ enig i, at det er forbrugerne, der har fat i den korte ende. End ikke de store medier er til nogen hjælp, nÃ¥r de en sjælden gang  forsøger sig med kritisk forbrugerjournalistik, er det letkøbte emner som med skjult kamera at spørge en række forhandlere om der er forskel pÃ¥ et dyrt og et billigt hdmi-kabel!

Men kors hvor er der et stort behov for en gang kritisk og troværdig journalistik inden for lyd og billedbranchen.

/dreamz
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf Thomas Sillesen » fre maj 14, 2010 09:20

dreamz skrev:
Thomas Sillesen skrev:snip.


Tak for svaret, selvom jeg ikke blev særlig meget klogere. Men jeg synes under alle omstændigheder, det et kæmpe plus, at man har mulighed for at diskutere et sådan spørgsmål direkte med producenten.

/dreamz
 
Dreamz> Jeg udtrykte mig måske knudret. Faktum er at mange entusiaster tror at producenter udvikler et produkt, ser hvad det koster og lave, og ganger med en bestemt faktor. F.eks det koster 1000kr at lave i stumper, man ganger med 1,5 og det koster 1500kr i butikken.
 
Men sådan er det ikke.
 
Man starter med at bestemme sig for hvilket prisniveau produktet skal have i butikken. F.eks 20.000,-
 
Så designer man et produkt man finder er bedre end konkurrenterne, og som kan sælges for 20.000,-
 
Længere er den egenligt ikke.
 
Et produkt til 20.000,- har så selvfølgelig ikke stumper for 20.000,- og det flipper folk tit over på forum. MEN.. driver man en virksomhed, har man så mange andre omkostninger der skal betales af de produkter man sælger, at stumper kun udgør en mindre del:
 
* Udvikling.
* Garanti.
* Service.
* Kontor.
* Markedsføring.
* Lokale omkostninger
etc etc.
 
Da der ikke er mange mennesker på verdensplan der køber produkter til 20.000,- er alle high end producenter forholdsvis små virksomheder.
 
Det gør at omkostningerne til udvikling, garanti, service, kontor, markedsføring, lokaler mv udgør en stor del af produkternes pris.
 
Det gør ikke at konkurrencen ikke er hÃ¥rd mellem producenterne. Se pÃ¥ hvor mange high end producenter der findes pÃ¥ verdensplan,  og kig sÃ¥ pÃ¥ hvor fÃ¥ forhandlere der er i f.eks Danmark. Kampen om at komme ind i butikkerne (og blive solgt til forbrugerne) er derfor massiv.
 
Den hårde konkurrence, gør også at der ikke rigtigt findes high end firmaer med massive overskud. Man presses derfor til det yderste som producent for at overleve. Det er også derfor, vi har set at krisen har været hård ved producenterne på verdensplan. Mange er lukkede, eller har været konkurs, og er genstartede ( i al stilhed).
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf dreamz » fre maj 14, 2010 10:36

Thomas Sillesen skrev:(...)


Ganske interessant. Man må gå ud fra, at andre high end-producenter tænker på samme måde. Altså at ville bygge en forstærker til 20.000, som er bedre end konkurrenternes i samme prisleje. Men på den måde, er der vel tale om en eller anden form for imaginær pris og imaginær konkurrence, som high end-producenterne forholder sig til; netop fordi de forholder sig til konkurrenternes prissætning. Det kan jo tænkes, at der findes en forstærker til 5.000-10.000 som er bedre, og at den stammer fra en af de store producenter, som har større omsætning og derved lavere grundomkostninger?

/dreamz
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.