En subwoofer - er det ikke noget, man udelukkende bruger i en hjemmebiograf? Jo, det tror jeg faktisk, at mange vil mene. Det er da slet ikke noget, som hører hjemme i et stereoanlæg, vil en del hi-fi-entusiaster måske endda sige. Og det er i hvert fald ikke noget, som man bruger sammen med større højttalere! Selvfølgelig mener jeg også, at en subwoofer er en naturlig del af et godt højttaler-setup til surround sound i hjemmebiografen. Jeg anvender dog ikke kun min subwoofer til filmbrug men også til brug ved stereo i mit hi-fi-anlæg sammen med et par Vienna Acoustics Mahler højttalere. Nedenfor vil jeg fortælle om, hvorfor jeg har valgt at have min subwoofer med også ved aflytning af musik i stereo, selv om jeg altså bruger et sæt hovedhøjttalere, som ikke er helt små, og som i sig selv er i stand til at række pænt ned i basområdet.
Subwooferen, som jeg gerne vil anmelde, er en Velodyne DD-18 - enhed (18 tommer) er servostyret (digitalt) og arbejder i lukket kabinet. Membran er udført i kompositmateriale (pap og kulfiber) - motor udgøres af dobbelt
Hovedårsagen til, at jeg bruger den til stereo, er, at Velodynes subwoofere fra DD-serien egentlig ikke kun er subwoofere - de kan og bør også betragtes som rumkorrektionsenheder, i hvert fald når det gælder basområdet. Og netop basområdet er vel det toneområde, som oftest råber allermest på korrektion af frekvenskurven, når anlægget og højttalerne stilles op i en almindelig stue. I forhold til den ideelle kurve så kan der i basområdet nemt være udsving i størrelsesordenen 10-20 dB – det var der i min stue!
Samtidig spiller det selvfølgelig også ind, at selv om Mahler-højttalerne ikke er små, så vil de aldrig kunne gå så dybt i bassen som en dedikeret og vel at mærke kompetent subwoofer. Så assistancen fra subwooferen i de nederste oktaver er kærkommen, og det gælder ikke kun - som man kunne tro - ved orgelmusik og pauker og deslige bastunge instrumenter. Faktisk er det min erfaring, at når det ægte dybbasområde kommer med i fuldt niveau, så opleves det generelt ved et større, mere naturligt perspektiv både i dybden og i bredden. Ligeledes oplever man kraftigt forbedret dynamik og meget mere naturlig og velintegreret gengivelse - vel og mærke i hele det hørbare område. Men det kræver en kompetent subwoofer. Desuden giver tilføjelsen af subwoofer en yderligere fordel: Man kan faktisk placere sine højttalere lige der, hvor de subjektivt giver det allerbedste perspektiv uden at tage specielt hensyn til, om bassen nu også er helt OK, for det klarer subwooferen jo. Det kan meget vel være det, der i den sidste ende kommer til at afgøre, om ens hi-fi-anlæg kommer til at spille godt - eller rigtig godt!
Velodyne DD-18 kan give det ønskede tilskud i dybbassen uden, at der fremkommer fald og/eller hæv pga. rumresonans ved bestemte frekvenser i dybbasområdet, da der uden videre kan korrigeres for dette med den indbyggede equalizer. Den kan vel at mærke også korrigere for det samlede resultat i bunden fra både subwoofer og hovedhøjttalere, selv hvis man som jeg vælger ikke at lade sidstnævnte blive skåret af nedefter. Og resultatet er hos mig blevet en frekvensgang, som ligger inden for 2 dB i området fra 15 Hz til 50 Hz - det område, som subwooferen arbejder i hos mig. Den fødes med et separat linjesignal fra min forforstærker og er således ikke inde i signalkæden til hovedhøjttalerne.
Velodyne DD-18’s grafiske equalizer kan gribe ind i frekvensforløbet hvor det måtte ønskes fra 15 til 200 Hz, da frekvensbånd som optræder på det Tv-billede, som man betjener subwooferens mere avancerede funktioner fra, kan sideforskydes (læs: justeres til ønsket frekvens) via fjernbetjeningen til DD-18, ligesom der også kan justeres Q individuelt for de enkelte bånd. I det hele taget er reguleringsmulighederne mange, og man har tilmed 6 presets til rådighed på fjernbetjeningen, hvorved man kan ændre på forskellige sæt af parametre på en gang. På forhånd er de fem af disse presets fra fabrikkens side indstillet så det som udgangspunkt passer til fx ”Action/Adventure” eller ”Jazz/Classical”.
Faktisk kan DD-18 også via sin målemikrofon og tonegenerator selv (ved computerberegning) komme med et forslag til en så ret frekvensgang som muligt. Herved opnås der et resultat, som ligger langt over det, som man vil opnå med mange andre subwoofere, hvor man måske kun har mulighed for manuelt at justere niveau og skæringsfrekvens. Så selv om det umiddelbart kan lyde som om, at DD18 er besværlig at tage i brug og i det hele taget betjene, ja så er det faktisk ikke tilfældet. Man har nemlig også mulighed for nemt og smertefrit at lade DD-18 selv klare rumtilpasningen automatisk, og man er allerede da nået langt.
Samtidig vil jeg dog ikke lægge skjul på, at jeg har oplevet, at hvis man virkelig vil have dens fulde potentiale frem, når det gælder rumtilpasning og integration i det eksisterende hi-fi-anlæg, så er det en klar fordel at bruge 8-bånds equalizeren manuelt, som jeg tidligere har beskrevet. Det tager dog lidt tid at opnå fulde færdigheder i manuel brug af equalizeren, kompleks som den er med sine mange bagvedliggende justerbare parametre.
Men det må man ikke fortvivle over - forhandler af Velodyne, Schmidt Audio i Viborg, ønsker nemlig åbenbart, at alle nybagte ejere af de avancerede DD-10-, DD-12-, DD-15- og DD18-subwoofere fra Velodyne med det samme får fuldt udbytte af deres investering. Så når man køber sådan en subwoofer følger der en fuld, manuel lytterumsudmåling inkl. efterfølgende justering på 8-bånds equalizeren med i prisen (gælder kun kalibrering med 1 stk. mikrofon). For at kunne tilbyde kunderne den allerbedste udmåling har Carsten Schmidt tilmed investeret et betragteligt beløb i et 5-mikrofons sæt med tilhørende styreboks - alt sammen fra Velodyne. Ved udmåling med dette 5-mikrofons sæt (benyttende 3-5 mikrofoner, alt afhængigt af rum) er det muligt at opnå en endnu bedre basgengivelse end ved kalibrering med kun 1 mikrofon. Årsagen er den simple, at det med flere mikrofoner er muligt at måle energifordeling i rummet langt mere jævnt, og resultatet er ikke til at tage fejl af. Kalibrering med 5-mikrofons sæt udløser dog en beskeden merpris, men jeg har i den grad erfaret, at det er hver en krone værd.
Denne færdigopstillede pakkeløsning gælder for de andre DD-subwoofere, som teknisk er meget identiske med DD-18 bortset fra membranstørrelsen. Jeg har også haft lejlighed til at høre DD-12, og det er også en fremragende subwoofer, som måske endda vil være nemmere at integrere i mange rum af almindelig størrelse. Hvorfor har jeg så valgt DD18, kan man spørge. Jo, jeg kan godt lide, at den store membran ikke er spændt for og altså forvrænger meget lidt, men selv en DD-10 ser ud til at have forvrængningstal, som er så lave, at mange andre High End subwoofere ikke får et ben til jorden.
Så DD-18 er måske lidt ”overkill”, men har man pladsen til det, er den bestemt ikke et dårligt valg. I mit anlæg har den i hvert fald gjort underværker - ikke mindst da Carsten Schmidt fik den justeret korrekt manuelt (i mit tilfælde med 3 mikrofoner). Køber man en DD-subwoofer, kan jeg næsten ikke anbefale det nok, at man tager mod hans tilbud om rumudmåling og manuel justering af subwooferen. Først da får man faktisk det fulde udbytte af sin investering - en investering som jeg i øvrigt ikke finder overdrevet, produktets ret unikke egenskaber taget i betragtning. Der findes konkurrerende produkter på markedet, men de har enten ikke DD-modellernes avancerede justeringsmuligheder, eller de koster noget mere end Velodynes DD-subwoofere.
Til sidst vil jeg gerne understrege, at selv om denne subwoofer kan udrette underværker i et highend stereoanlæg, ja så er den altså også i den grad på hjemmebane i en god hjemmebiograf. Nogle vil måske savne lidt buldre-bas, for denne subwoofer spiller præcist, kontant og tørt - selv på ”Action/Adventure”-presettet på fjernbetjeningen, som løser lidt op på den stramme, præcise servostyring. Men jeg tror, det er et spørgsmål om tilvænning, og jeg er sikker på, at tilvænningsfasen for de fleste hjemmebio-entusiaster vil blive ultrakort. For begrebet action får en ny dimension ved tilføjelse af en DD-18, synes jeg i hvert fald.
Uanset om man vælger at bruge denne subwoofer til film eller til hi-fi, så tror jeg, at man vil få meget svært ved at undvære den igen, når den først er installeret og integreret i ens system. Har man tilmed set frekvenskurven for fx sit hi-fi-anlæg i basområdet med og uden DD-subwoofer (ikke mindst når Schmidt Audio har stået for kalibreringen) ja så kan det meget vel blive umuligt at undvære den. Virkningen er nemlig ikke kun visuel på en graf, den er i den grad også hørbar. Hos mig er DD-18 i hvert fald kommet for at blive, for den har givet mig større musikglæde.
På billedet herunder ses kurven i det nedre basområde efter kalibrering af DD-18 - inden DD-18 kom på, var der et kæmpe dyk på kurven fra 35-45 Hz, en pukkel ved 30 Hz og ikke meget output under 25 Hz