Kreativt salg af den defekte iPhone 4
Teleselskabet
3 har valgt
ikke at give kunderne den 30 dages returret, som Apple ellers har lovet de nye iPhone 4 ejere.
Da Apple holdt et pressemøde omkring antenneproblemerne, kom de frem med to mulige løsninger:
1.Få et gratis cover / etui til din nye iPhone
og
2. 30 dages fuld returret
De 30 dages returret skulle meget gerne have sikret de nye ejere af en iPhone 4, gennem 3, at de kunne aflevere. telefonen tilbage og få det fulde beløb returneret ( også de penge som man havde betalt for abb.), så længe man havde problemer med signalet.
Dette skulle også være muligt ifølge Apple,
uden at forbrugeren skulle bevise eller forklare noget.Dette gælder dog ikke hos teleselskabet 3… Hvis man har købt sin iPhone 4 hos 3 har man ifølge dem ingen returret.
“Vi har valgt at give kunderne den almindelige to års reklamationsret, som man har med alle andre produkter,” fortæller kommunikationschef Stine Green Paulsen.
Dvs. at hvis du oplever problemer med din iPhone 4 og signalet skal du igennem alt det sædvanlige bøvl; skal du indlevere telefonen tilbage til 3, som så vil undersøge den for fejl (!) og bagefter vil en tekniker undersøge signalet der hvor du bor f.eks.
“Vi anbefaler , at vores kunder tjekker vores dækningskort, inden de køber et abonnement hos os,” siger Stine Green Paulsen til mobilsiden.dk. (for det første er det en mobil enhed, og for det andet er iPhone 4 fejlkonstrueret, så man bliver ikke man klogere ved at se på et teoretisk dækningskort der gælder for en fejlfri telefon under optimale betingelser)Til iphone.vildmedmac.dk siger Stine dog at de har spurgt Apple mht. til de 30 dages returret men intet svar fået endnu, (surprice) og hvis man oplever problemer så siger Stine at de vil sende en tekniker ud og teste miljøet man er i. (man opholder sig ikke i ee t bestemt miljø. Man bevæger man sig rundt med telefonen over store afstand, så hvad skal det hjælpe)
Og hvis det viser sig, at der reelt er et problem,(hvem har bevisbyrden?) går salget tilbage, og kunden bliver også løsnet fra abonnementet.
Dog kan TV2’s gadgetanmelder David Guldager i Go Morgen Danmark, fortælle at han oplevede MASSIVE problemer med signalet.
Det kan kommunikationschef Stine Green Paulsen dog ikke genkende.
- “Vores test viser faktisk, at iPhone 4 performer ganske godt på signalet,” siger hun (de bruger sikkert samme test som Apple)
Hos Telia får man uden videre de 30 dages returret som Apple også har lovet ( og hvad mere?)
Hos
Telenor får man også de 30 dages returret,
dog ved Telenor endnu ikke om man på samme tid kan få opsagt sit nye abonnement, eller om man skal betale for det, de næste 6 måneder (rart at få det på plads inden man begynder at sælge telefonen, ellers har kunden vel problemet i den sidste ende,
ikke) “Vi taler med Apple om, hvordan vi håndterer reklamationsretten, men
vi har endnu ikke fået en aftale på plads,” fortæller kommunikationsmedarbejder Claes Amundssen.
(Men det har åbenbart ikke været noget problem for teleselskaberne at få en aftale på plads om at sælge den defekte telefon. Jeg kan kun konkludere at løgne og bedrag har kendetegnet alt omkring iPhone4, og kreativiteten fortsætter tilsyneladende lige indtil den sidste iPhone 4 er blevet langet over disken !
Troværdighed er i øjeblikket et meget brugt buzz ord, men det er der bestemt ikke meget af her.