Raskolnikov skrev:Ok.
Kan sådan et par regaer spille bas? Jeg har aldrig hørt dem ved et højt niveau...
Deres højttalere er godt nok ikke særlig kendt herhjemme. Mindes ikke at have set en dansk anmeldelse eller se billeder af folk der har dem...
Nu spørger du jo selv, så må du (og de andre der læser med) finde sig i at jeg jo altså er forhandler og dermed egentlig inhabil... Men ja, det er bassen der har overrasket mig mest. Mine er R5'ere, som ifølge Bent er dén man vælger når der skal være lidt "skub" i bunden. Det sjove er måden den leveres på. Hvis man spiller et nummer hvor bassen ikke er fremtrædende, så kan jeg godt sidde og tænke at der ikke er så meget bas, så gad vide om der er nok når der skal pumpes noget rock, eller ses film (som jeg p.t. gør i stereo...). Når der så rent faktisk skal bruges noget bas, så popper det op som en trold af en æske. Men pointen er faktisk netop at jeg normalt slet ikke tænker over det på dén måde, med Rega'erne. Det bliver på én eller anden måde urelevant om der er "nok" bas. Det lyder troværdigt, uanset hvad jeg spiller.
En ting man skal huske mht. Rega's højttalere, der er ret små, og så bas-gengivelse: De er designet til at stå klods op ad bagvæggen. Jeg ville før jeg fik R5'erne have forsvoret at nogen højttaler kunne lyde bedre op ad væggen end mere frit. Nogle mister mere end andre ved at stå op ad væggen, men mange andre har sagt at deres højttalere er designet til at kunne stå op ad væggen, uden at det har betydet at de lyder BEDRE op ad væggen. Det gør Rega'erne rent faktisk. Det betyder at man får noget "gratis" gain i bassen fra væggen, og derfor får de mere ud af dén størrelse enheder og kabinet har.
De er en del mindre end R55, men jeg savner ikke bas, tværtimod. Om der egentlig ER mere bas end R55, det vil jeg ikke skrive under på, måske er det fordi de har en evne til kun at gøre opmærksom på den når det er en væsentlig, aktiv del af musikken - f.eks. føles det som om hytten er ved at vælte når jeg spiller Trentemøller...
Men det er rigtigt, de er ikke så udbredte som visse andre. Der sælges nu en del af dem faktisk, flere end der sælges DLS totalt i Danmark, men måske er den typiske kunde bare ikke lige dem der sidder på fora'ene (de sidder nok og hører musik i stedet for...) Men ingen tvivl om at især Apollo og naturligvis pladespillerne er solgt i langt større antal end højttalerne, så kigger man på folks anlæg vil du selvsagt finde mange flere Rega afspillere, end Rega højttalere. En anden ting som måske kan spille ind her, er at jeg oplever at Rega højttalere først for alvor "virker" (for nu at bruge dén terminologi jeg omtalte tidligere), når de sidder på Rega elektronik, mens Rega pladespillere og elektronik i lidt højere grad kan konkurrere på egen hånd. Derfor står de fleste Rega højttalere i komplette Rega anlæg, hvor køberen har "købt" hele Rega konceptet, og ikke bare kigget efter et par gode højttalere. Men jeg tror antallet stille og roligt vil stige, efterhånden som dem der har investeret i en Apollo bliver nysgerrige omkring hvad Rega ellers har at byde på.
En anden årsag kan være at Rega højttalerne af en eller anden grund ikke lige "tænder" folk, når de kigger på dem i stedet for at lytte. Og vi må desværre konstatere at flertallet af de anlæg der står hjemme i stuerne, er købt med øjnene mere end med ørerne - og her tænker jeg ikke på mini- og designer-anlæg, men flertallet af hifi-entusiasterne køber udstyr ud fra hvad deres øjne og hjerne fortæller dem at de TROR lyder godt. Der er overraskende langt imellem folk der har hørt et HELT nummer på de højttalere de køber, i hvert fald når vi er under 10.000,- per styk. Et minut eller to fra 2-3 numre man kender, og så har man besluttet hvordan dén højttaler spiller. Grunden til at dét er problematisk, er at dén man fænges af i første lyt, ikke nødvendigvis er dén der vinder i længden (samme filosofi som med korrekt billedgengivelse, iøvrigt). Jeg skiftede til R5, fordi jeg fik lyst til at afprøve idéen med Rega hele vejen igennem, efter at have haft nogle meget overbevisende oplevelser med komplette Rega systemer (og fik et tilbud jeg ikke kunne sige nej til...
). Jeg er så priviligeret, at hvis det havde været skidt, kunne jeg altid skifte tilbage igen... Anyway: Efter 10 minutter tænkte jeg at det var en fejltagelse (og jeg må lige indskyde at dét jeg fik hjem var demo-modeller, der var rigeligt spillet til). Efter en times lytning af brudstykker af alverdens slags i min pladesamling, var jeg overbevist om at jeg skulle tilbage til R55. Efter at have hørt 5 hele plader fra ende til anden, var jeg overbevist om at dét jeg har nu er det bedste anlæg jeg har haft (Apollo/Mira/R5). Måske ikke ud fra de "klassiske" hifi-termer, men i forhold til at gøre musikken vedkommende, og formidle meningen med de enkelte plader uanset genre, så er det.
Hm. Jeg endte med at snakke om musik, når du spurgte om bas. Det tror jeg er et meget godt billede på hvad det er Rega systemet har gjort ved mig. Jeg synes simpelthen det er blevet uinteressant at snakke om om der er bas "nok". Der er bas nok til at mængden af bas er uinteressant...
Mvh. Otto