Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Sweetspot.

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf Strandvaskeren » tors aug 26, 2010 07:22

Hifiigen skrev:Jeg satte sagen lidt på spidsen i mit indlæg. De fleste af dem jeg kender, som lytter hifi sammen, kombinerer både musikinteresse og hifiinteressen. Det jeg mener er, at når vi taler om den rent hifi mæssige side af sagen, er der i de rum jeg kender desværre stor lydkvalitetsforskel på sweetspot-pladsen og alle de øvrige. Musik-interessen kræver ikke high-end, men high-end anlæg er for hem/hende der sidder i sweetspot. Er det ikke almindeligt, at hvis man vil høre på den rent hifi-mæssige side af et anlæg, skifter man pladser for at alle kan lytte i sweetspot?


Jeg er ikke enig i at high-end anlæg er for vedkommende i sweetspot. I min verden leverer et high-end anlæg forrygende lyd til hele lokalet, også selv om der findes et snævert sweetspot hvor det hele er lige den sidste tand bedre.

I mit hjem er det upraktisk med en stol i sweetspot da det blokerer for en dør. Engang imellem rykker jeg en stol derhen, men jeg synes ikke det giver så meget ekstra at det er besværet værd, så det er mest noget jeg bruger når jeg fx. vil høre om der er forskel på to dac's eller to forstærkere. Bevares, hvis jeg havde plads til en permanent stol i sweetspot ville jeg da have det og det ville nok også være min primære position udfra en betragtning om "hvorfor ikke?".

Det med "stoleleg" hvor man tager plads i sweetspot efter tur har jeg aldrig været med til. Hvis jeg en dag møder et menneske der kun kan fungere i sweetspot, så overlader jeg gerne pladsen..

Måske skulle man ligefrem lave en sweetspot blindtest? En tre-personers sofa stilles så en af siddepositionerne er i sweetspot og testpersonen føres med bind for øjnene ind i rummet, snurres et par gange rundt for at miste retningssans i forhold til døren og placeres tilfældigt i sofaen. Herefter skal vedkommende rykke rundt i sofaen indtil han/hun mener at have fundet sweetspot, hehe..
Strandvaskeren
Medlem
 
Indlæg: 99
Tilmeldt: tors aug 19, 2010 19:26

Indlægaf Otto J » tors aug 26, 2010 07:39

dreamz skrev:
Ang. koncerter - altså elektrisk forstærkede rockkoncerter - bliver de ikke mixet mere eller mindre i mono, netop fordi størstedelen af publikum aldrig vil kunne befinde sig i et sweetspot?
 
Det er ikke min oplevelse, nej. Jeg skal ikke afvise at nogle er, men som regel har jeg oplevelsen af at lyden spredes lidt ud afhængigt af hvor musikerne står på scenen. Nogen decideret hifi-oplevelse er en rock-koncert dog sjældent. Roger Waters undtaget :-)
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf lydarne » tors aug 26, 2010 10:24

Strandvaskeren skrev:
strand skrev:Er det ikke lidt det samme som den her tråd http://www.nerds.dk/?page=viewtopic&t=5425, at nogle tuner deres anlæg efter noget bestemt musik, og ander tuner efter sweetspot?


De to emner er bestemt beslægtede og udelukker ikke hinanden, men den anden tråd synes jeg handler om orgler og troværdige gengivelser, tråden her var egentlig tiltænkt en debat om hvorvidt det er "livsvigtigt" at sidde præcis i sweetspot eller ej. Jeg kan dog se at orglerne har fundet vej her over også..


strand skrev:Syndes musikken skal lyde godt, hvor ind man sidder, det skal være en oplevelse, men der vil nok altid en plads der er lidt bedre..


Ganske enig.

Nej de er ikke beslægtede, tilsyneladende har du ikke forstået hvad jeg skrev tidligere:
citat:
Det kan desværre ikke lade sig gøre at alle lytter i sweetspot grundet den simple kendsgerning at mange lydkilder er mikset ned til to lydkilder, så hvis det drejer sig om stereo er man desværre nødt til at side i sweetspot for at få den optimale oplevelse.

Men mange anlæg er faktisk ok ude på kanten, så det gå nok alligevel

citat slut.

Det ligger simpelthen i stereo princippets natur, og det samme sker når der optages kun med to mikrofoner.
Når den ene mikrofon for et signal der er lidt højre end den anden, så vil det optagende objekt flytte mod den side hvor signalet er højst.

Det kaldes pan pot effektten, når der laves optagelser med nær-mikrofornering, så pan potter man elektronisk de forskellige objekter til deres placering i mellem de to højtaler.

Et "menneskeligt pan pot meter", er så hvis du sider i midten og hører sangeren i swetsport her midten (noget produceren har bestemt) rykker du så til den ene side så skal sangeren flytte med hvis dit anlæg virker som det skal.

Det er som sagt ikke ønskeligt ar det er sådan fordi det adskiller sig hvordan man oplever det live, men sådan er det altså.

Så kan man tvære lydbilledet til med en masse ekstra info som ikke er i optagelsen, det kan gøres med dipoler rundestålende højtaler basreflex osv.

Dermed er det til en hvis grænse muligt at kamuflere stereo princippets grundlæggende natur, (som også kan betragtes som en ikke ønskelig begrænsning) således at sangeren ikke flytte så meget med, når man ikke sider lige akkurat i swetsport, måske også klangen bliver mere jævnt fordelt, så der ikke er så meget forskel på swetsport og ikke swetsport.

Personligt ønsker jeg ikke den udtværing ekstra forkert info som  dipoler rundestÃ¥lende højtaler basreflex osv giver. men det er helt sikkert en smagssag om man ønsker denne konstante/statiske fejl tilført lydbilledet.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf fredmarantz » tors aug 26, 2010 11:14

dreamz skrev:
bjerager skrev:Carlsson laved i sin tid højtalere uden et egentligt sweetspot, og de er bestemt meget attraktive at lytte til. Især liveoptagelser virker meget naturtro - til koncerter har man jo netop ikke den der oplevelse af at der er et "Sweetspot".

Jeg har også indtryk af, at B&O's Beolab 5 er konstrueret ud fra en tankegang, hvor man vil sprede lyden mere end mange traditionelle højtalerkonstrutioner dyrker.


Ang. koncerter - altså elektrisk forstærkede rockkoncerter - bliver de ikke mixet mere eller mindre i mono, netop fordi størstedelen af publikum aldrig vil kunne befinde sig i et sweetspot?
 
Dovne lydmænd - eller kompetente lydmænd, som hensigtsmæssigt vælger at "klaske" det ud med lige meget i hver side findes da. Mange lydmænd, som jeg fx (klappe pÃ¥ egen skulder) vælger meget ofte at panorere, sÃ¥ lydbilledet passer nogenlunde til det, som vi ser pÃ¥ scenen. Dette skal ses i sammenhæng med, hvilket venue vi har - stort eller lille. Et lille venue giver faktisk lyd fra baggearet ogsÃ¥ og hjælper til med panoreringen. Stort venue kan panoreres uden denne hjælp - men det skal stÃ¥ i forhold, hvad de fleste folk "ser". StÃ¥r man som publikum oppe pÃ¥ de bageste rækker ved til en stadionkoncert, tror jeg, at det er uendeligt ligegyldigt.
 
Vh
Freddy
fredmarantz
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 185
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 20:48
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Strandvaskeren » tors aug 26, 2010 13:59

lydarne skrev:Et "menneskeligt pan pot meter", er så hvis du sider i midten og hører sangeren i swetsport her midten (noget produceren har bestemt) rykker du så til den ene side så skal sangeren flytte med hvis dit anlæg virker som det skal.


Lad os sige vi har en optagelse med en guitarist, en sanger og en pianist.

Lydmanden der har mikset optagelsen har valgt at guitaristens lyd skal være kraftigere i venstre side end i højre. Han har valgt at sangerens stemme skal være lige høj i begge sider og han har valgt at pianistens lyd skal være højere i højre side end i venstre.

Sidder man lige i sweetspot kan man altså høre at sangeren er i midten, guitaristen befinder sig til venstre for sangeren og pianisten befinder sig til højre for sangeren.

Nu flytter jeg mig til højre. På et tidspunkt når jeg et punkt hvor jeg har kompenseret for at guitaren var mikset lavere i højre side end i venstre. Jeg er tættere på højre højttaler end på venstre, så nu lyder det som om guitaren spiller lige højt i mit venstre og mit højre øre. Jeg oplever altså at guitaristen er i midten.

Lyden af sangeren, som tidligere lød lige højt i begge mine ører, lyder nu kraftigere i mit højre øre end i mit venstre fordi jeg er tættere på højre højttaler end venstre. Jeg oplever altså i min nye placering at sangeren befinder sig til højre for midten.

Lyden fra pianisten lyder stadig kraftisgt i mit højre øre, den var kraftigst i højre side i forvejen og den er nu blevet kraftigere fordi jeg er tættere på højre højttaler. Samtidigt er den svagere pianolyd fra venstre højttaler blevet endnu svagere fordi jeg er kommet længere væk. Det lyder som om pianoet er kommet længere ud til højre.

Situationen i min nye lytteposition er altså at sangeren stadig befinder sig til højre for guitaristen og pianisten stadig befinder sig til højre for sangeren. Deres indbyrdes placering er altså ikke ændret af at jeg flyttede mig og jeg har stadig en vis bredde i lydbilledet. Paradoksalt nok svarer mit placering til højre hjemme i stuen til at jeg havde rykket til venstre over foran guitaristen til selve koncerten.

Jeg er godt klar over at det ikke er præcis samme lydbillede som hvis jeg var blevet i sweetspot. Jeg er også klar over at det optimale er i midten og jo længere jeg rykker mod siderne, des smallere bliver mit "soundstage". Men jeg er ikke enig i at sweetspot er det eneste der dur, med mindre man har nogle helt ufatteligt retningsbestemte højttalere der kun leverer lyden i en smal stråle der dårligt kan høres udenfor sweetspot. Hvis højttalerne har en bare nogenlunde anstændig spredning bør der være masser af stereoperspektiv indenfor en rimelig afstand af sweetspot..
Strandvaskeren
Medlem
 
Indlæg: 99
Tilmeldt: tors aug 19, 2010 19:26

Indlægaf Amorte » tors aug 26, 2010 14:50

Hvis sweetspot er optaget, vil jeg til hver en tid foretrække at placere mig lige bag ved sweetspot, og så at sige ånde sweetspot personen i nakken, fremfor at sidde til venstre eller højre for midten.
Amorte
Nyt medlem
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: lør jan 20, 2007 22:15

Indlægaf Schmidt Audio » tors aug 26, 2010 15:08

Man kun nu engang ikke få det hele !.......

Alle der har bare en smule erfaring, vil helt sikkert nikke genkendende !......
Venligste hilsner

Schmidt Audio v/Carsten Schmidt Christensen
Anne Marievej 24
Finderup
8800 Viborg
Tlf: 86647460/60687460 (16.30-18.30)
info@schmidt-audio.dk
http://www.schmidt-audio.dk
Schmidt Audio
Branchemedlem
 
Indlæg: 185
Tilmeldt: tirs jan 15, 2008 16:53
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Hifiigen » fre aug 27, 2010 17:56

Amorte skrev:Hvis sweetspot er optaget, vil jeg til hver en tid foretrække at placere mig lige bag ved sweetspot, og så at sige ånde sweetspot personen i nakken, fremfor at sidde til venstre eller højre for midten.
 
Det gør jeg også - især hvis hun er lækker!
 
Hvis optagelsen er super, og f.eks. lilletrommen er placeret lige i midten (hvad den bør være) sÃ¥ vil en placering væk fra midten lyttes udtværet. Som redegjort ovenfor, ligger det i 2-kanals princippet, at signalet sÃ¥ at sige "bygges op" af summen af de to kanaler, ogsÃ¥ tidsmæssigt, sÃ¥ der kan kun være et sted hvor summeringen er korrekt - pÃ¥ midten. Stereoperspektiv og klarhed mindskes, ligesom "det hele kører rundt". Noget andet er sÃ¥ afstanden til højttalerne. Der foretrækker jeg en længere afstand end de fleste andre. Jeg opfatter en afstand længere væk end afstanden mellem HT'erne som bedre - der er mere "slag og impulsvillighed" i mit rum og ingen hovedtelefon-effekt, ligesom det virker mere som live pÃ¥ den mÃ¥de. 
Hifiigen
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs jan 01, 2008 18:34

Indlægaf fredmarantz » fre aug 27, 2010 19:36

Hifiigen skrev:
 
Hvis optagelsen er super, og f.eks. lilletrommen er placeret lige i midten (hvad den bør være) så vil en placering væk fra midten lyttes udtværet.
 
Trommeslagerens placering i midten bør vel kun foregå, hvis han under en optaget koncert rent faktisk sidder i midten?
Der er mange orkestre, hvor man vælger at smide ham ud i den ene side.
 
Hvis det er en "ikke-live"-optagelse, så kan man selvfølgelig smide ham hvor man vil - og her er midten som regel et ok udgangspunkt.
På mange plastiske optagelser placerer man ham i midten og panorerer tammerne ud, således at, man kan høre tammerne fra venstre mod højre på en "tam-tur" - og så store og brede trommesæt råder de færreste trommeslagere over.
 
Vh
Freddy
fredmarantz
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 185
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 20:48
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf dreamz » fre aug 27, 2010 19:49

fredmarantz skrev:På mange plastiske optagelser placerer man ham i midten og panorerer tammerne ud, således at, man kan høre tammerne fra venstre mod højre på en "tam-tur" - og så store og brede trommesæt råder de færreste trommeslagere over.


Ja, de skulle have nogle længere arme, de trommeslagere ;-)
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf Hifiigen » fre aug 27, 2010 21:43

fredmarantz skrev:
Hifiigen skrev:
 
Hvis optagelsen er super, og f.eks. lilletrommen er placeret lige i midten (hvad den bør være) så vil en placering væk fra midten lyttes udtværet.
 
Trommeslagerens placering i midten bør vel kun foregå, hvis han under en optaget koncert rent faktisk sidder i midten?
Der er mange orkestre, hvor man vælger at smide ham ud i den ene side.
 
Vh
Freddy
Tænk, jeg oplever, at trommespillerne i de fleste tilfælde placeres rimeligt tæt pÃ¥ scenens midte - og derfor skal de ogsÃ¥ reproduceres ret tæt pÃ¥ midten, og ikke som det ovenfor nævnes spredes ud over venstre-højre. Men sÃ¥ lyder det til gengæld bedre pÃ¥ low-fi-anlægene.
 
Hvis vi ønsker HI-FI kan vi vel ikke acceptere trommeslagere med 2½ meter lange arme?
Hifiigen
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs jan 01, 2008 18:34

jojo

Indlægaf fredmarantz » fre aug 27, 2010 21:52

Statistisk set placeres trommeslagen i midten ca. 75-80 % ved div live-optrædende. I rock og pop næsten altid i midten. I langhÃ¥ret jazz og virkelig topnotch jazz kan man sagtens se trommer placeret i en ene side.  Blues ligesÃ¥. Big band ligesÃ¥. Div. etniske stilarter ligesÃ¥.

Min bemærkning vedr. "tam-turen" var også menet som noget, som hører "plastiske" optagelser til - altså ikke noget seriøst. Dertil er det sgu for meget Hollywood-lyd - eller noget, som en pilfinger-producer har moret sig med første gang han fik lov at producere selv.

Vh
Freddy
fredmarantz
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 185
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 20:48
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf dreamz » fre aug 27, 2010 22:11

Men hifi er  jo en illusion. Med et symfoniorkester er det modsatte jo gældende; altsÃ¥ at klemme 100 mand ind pÃ¥ et areal pÃ¥ 5x1 meter.
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf fredmarantz » fre aug 27, 2010 22:21

hæhæ - ja - det kan du have ret i, men kunne vi så ikke blive lidt fristede af at tale om vinkler her?

Hvis man nu "møvrer" sig noget tættere på højttalerne, så vinklen ændres og højttalerne er placerede mere "ude i siderne", så ville man vel stadihg kunne opnå en vinkel, som kunne "illudere" bredden på de 101 rygere, hvis man var til koncert med disse.?

Så er der selvfølgelig dybdeperspektivet at tage i betragtning. Jerg har egentlig, synes jeg selv, en ret god erfaring med at sidde mere "mellem" højttalerne end foran dem, hvis du forstår. Det giver mig en glimrende oplevelse stadigvæk, på trods af, at alle regler siger noget andet. Bredden fejler i hvert fald ikke noget.

vh
Freddy
fredmarantz
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 185
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 20:48
Geografisk sted: midtjylland

Re: jojo

Indlægaf Hifiigen » fre aug 27, 2010 23:51

fredmarantz skrev:Statistisk set placeres trommeslagen i midten ca. 75-80 % ved div live-optrædende. I rock og pop næsten altid i midten. I langhåret jazz og virkelig topnotch jazz kan man sagtens se trommer placeret i en ene side. Blues ligeså. Big band ligeså. Div. etniske stilarter ligeså.

Min bemærkning vedr. "tam-turen" var også menet som noget, som hører "plastiske" optagelser til - altså ikke noget seriøst. Dertil er det sgu for meget Hollywood-lyd - eller noget, som en pilfinger-producer har moret sig med første gang han fik lov at producere selv.

Vh
Freddy
 
Jeg er bare ikke enig. Man kan høre (ikke se for lyd er jo ikke visuel) at slagtøj er placeret ude i siderne, men i min musiksamling er det nu heldigvis ikke i ret mange tilfælde, og kun i de gamle indspilninger.
Hifiigen
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs jan 01, 2008 18:34

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Forummet

Dit seneste køb!? (1833) Lyngdorf TDAI 2170 og 2200 (18) Hifi freaks under tvangs... (16) DIY Synergy horn (280) Witthoff's stereo. (35) Buchardts vennetråd (139) Genesis gendannet (6) Undersøgelse af pickup (4) Pickup (12) Michael Bundesen (0) TDK højtaler kabel !... (14) Søger god 2w modstand (686) Amphion (12) Inden Pensionen (23) Cat 6, Cat 7, eller Cat 8 ? (16)

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.