I-D skrev:lydarne skrev:
Et piano lyder sku da som piano og alle kan da høre når det lyder rigtigt, så put dog alt det Psychoacoustics fims skråt op. og lad være at gøre det så kompliceret, det er der ingen grund til.
Hvis du ikke magter at føre en sober tone, så er det svært at få en god debat.
Grunden til at jeg bringer emnet på bane er at det i høj grad relaterer til det syn JEG har på emnet som Otto bragte på banen. Nu er det jo ikke fis men veldokumenterede egenskaber og begrænsninger ved øret og hjernen. Min pointe var just præcis at selvom videnskaben endnu ikke har afdækket alle hemmeligheder omkring det at høre, så må en større forståelse på området immervæk forbedre de kriterier vi opstiller for hvad der er vigtige komponenter ved reproduktion af lyd. Om det er til kompressionsteknik eller ved design af transducere er for mig et fedt. Det er stadig begrebet 'hørelse' der skal være smagsdommer, og jo bedre vi kan designe til at tilfredsstille den, jo højere kvalitet vil vi i mine øjne kunne opnå.
lydarne skrev:Og hvad er årsagen til at alle de formateringer kommer med?
Skift til en browser hvor det virker.
Jeg støtter i høj grad din ansporing til at begive sig udi en vandring ind i psykoakustikken udesagtet at andre debatører finder det irrilevant og tilmed - som du også pointerer - gør det i en ret så nedladende tone.
Hvis vi skal have en fornuftig debat om dette her, så må man altså i det mindste ophøre med at ringeagte andres iøvrigt velfunderede synspunkter.
Nu kan man jo causere over dette med perception nærmest i det uendelige og sandheden er nok, at stiller man sig tilfreds med allerede opnåede landvindinger så står man i et eller andet omfang i stampe.
Når dette er sagt, så er det jo selvfølgelig korrekt, at et piano nu engang bør lyde som et piano, men dermed har man ikke afvæbnet, at man kan opnå nye indsigter ved at beskæftige sig med psykoakustiske fænomener.
Jeg er fortsat af den opfattelse, at det nuværende målingskompleks er utilstrækkelig i forhold til at kunne forstå, hvorfor noget opleves som bedre samlet set end andet. Der skal noget nyt til - så her er jeg på linje med dig, I-D.
Herudover så er jeg efterhånden mere og mere usikker på, om man psykoakustisk set, kan sige, at vi oplever lyd ens. Selvfølgelig er der noget artsbestemt her, men jeg er sikker på, at der er en langt større variation end vi lige er klar over.
Lad gå med med at det ydre øres funktionalitet er relativ ens mellem de enkelte indenfor vor art, men det er processeringen indenfor hjernen ikke. Der er store forskelle, hvilket som oftest kommer til udtryk som præferencer, ikke blot indenfor hvilken musik, man ønsker at nyde, men også indenfor den type lyd, man ønsker at opdyrke. Jeg vil endda påstå, at der er kulturelle forskelle, således at der kan være forskellige præferencer imellem forskellige natioanaliteter. Dette kan så igen måske til dels forklares ved typen af musik, der dyrkes i de forskellige nationaliteter. Østlig musik er nu engang meget anderledes i forhold til vestlig musik og må - om man prøver at lave abstraktionen - gøre, at det måske er nogle andre parametre, der lægges vægt på i Asien end i vesteuropa.
Jeg er tilhænger af, at man søger en dybere forståelse. Hvis man har ikke har lyst til det, så er det fair nok med mig, men at foregøgle andre, at fordi man selv synes, at fordi et piano bør lyde som et piano og mener det er nemt at lytte sig frem til og dermed undser psykoakustikken, så er det min opfattelse, at bærere af sådan et synspunkt måske snyder sig selv med henysn til at forstå kompleksiteten af dette her.
Som en kuriositet så er der heller ikke endnu fundet valide metoder hvormed man kan dokumentere kablers indvirkning på et stereosetup. Nogle har så ræssoneret, at så er der ingen forskel. Jeg vil også her mene, at øret og perceptionskvaliteten indenfor sanseapparater er teorierne og målinger langt overlegen og det udgangspunkt, man bør lægge til grund. Men man bør selvfølgelig også søge at finde kausaliteten, dersom den ikke pt. findes og derfor støttter jeg også psykoakustiske sonderinger, der kan opklare og underbygge, hvad det er, vi ikke ved endnu.