kennethjensen skrev:Et anlæg skal lyde godt. Også helt ude i køkkenet. Når jeg sætter mig mellem mine højtaler, så forsvinder de totalt og kaster et lydbilled så stort man føler sig til stede.. selvom jeg ligger i soveværelset, som er rummet ved siden af. Så lyder det som om musikerne står inden i stuen og spiller. Og man kan stadig fornemme lydbilledets adskillelse. Skal siges jeg høre meget jazz fra de helt gamle dage. Og der kunne trommeslagerne godt sidde ude i siden. Og det høres også selvom jeg slet ikke befinder mig i rummet. Ret fedt faktisk![]()
Et godt anlæg skal lyde godt i alle ens rum. Og skulle man så sætte sig i sweetspot. Så skal oplevelsen altså forstærkes i sådan en grad at højtalerne forsvinder og lydrummet bliver et med musikkenet vindue med lyd skal i mine øre være bredere end højtalernes opstilling. Altså kort sagt er sweetspot for mig en oplevelse af grejet forsvindet. Og musikken bare står naturligt frem. Helst så naturligt at man nærmest kan se de forskellige musikere. Og med så meget luft omkring hver at de ikke bliver mast i lydbilledet
![]()
Man skal simplehen have den oplevelse af at selv være der.
lydarne skrev:Så kan man tvære lydbilledet til med en masse ekstra info som ikke er i optagelsen, det kan gøres med dipoler rundestålende højtaler basreflex osv.
lydarne skrev:
Personligt ønsker jeg ikke den udtværing ekstra forkert info som dipoler rundestålende højtaler basreflex osv giver. men det er helt sikkert en smagssag om man ønsker denne konstante/statiske fejl tilført lydbilledet.
lydarne skrev:Beklager jeg kan ikke gøre for hvordan jeg opfatter lyden, men en ting er sikkert jeg har ikke intellektuel indgang til det, og muligvis det er en fejl.
bjerager skrev:Carlsson laved i sin tid højtalere uden et egentligt sweetspot, og de er bestemt meget attraktive at lytte til. Især liveoptagelser virker meget naturtro - til koncerter har man jo netop ikke den der oplevelse af at der er et "Sweetspot".
Jeg har også indtryk af, at B&O's Beolab 5 er konstrueret ud fra en tankegang, hvor man vil sprede lyden mere end mange traditionelle højtalerkonstrutioner dyrker.
Tweaker skrev:I princippet er der jo noget fuldstændigt grundlæggende forkert i, at lyden bliver optaget så vi "hører" den "visuelt". I en koncertsal så hører vi jo i princippet i "multimono" (i en stor pærevælling), og ser musikerne visuelt. Så det kan vel i høj grad diskuteres vor "realistisk" vores lyd der hjemme egentlig er, og nogensinde kan blive.
dreamz skrev:Jeg tror nu, det er fordi, vi har lettere ved at beskrive synsindtryk. Lugtesansen er faktisk den stærkste sans, men det er lige så svært at beskrive lugte/dufte som det er at beskrive lyd.
Tweaker skrev: Muligvis Otto, men jeg tror bare vi ofte glemmer hvor vigtige vores andre sanser er. Tænk bare klassikeren hvor man stokdøv efter en koncert, bare vader ud på kørebanen, og er ved at blive kørt ned. Og jeg HAR selv prøvet det.
Jeg siger ikke at jeg gerne vil undvære høresansen, men jeg vil hellere gå over en trafikeret vej med høreværn på, end med bind for øjnene. Ret beset er det ikke sanserne, men psykologiens skyld, hvis du går over vejen uden at SE dig for.
Tweaker skrev:Men min pointe er mere, at hvis man sidder foran et stort lærred og ser musikerne for sig, bliver man ubevidst ligeglad med perspektiv punktformighed osv. Så vil man ubevidst fokusere på de rumlige aspekter, og realismen i lyden.
dreamz skrev:Jeg kan ikke lige huske kilden, men lugtesansen er den, der udvikles først og bevares længst. En lugt kan genkalde minder selv efter 60-70 år. Men det er naturligvis en smagssag, havd man mener er den vigtigste og er vel under alle omstændigheder off topic. Jeg forsøgte bare at give en forklaring på, hvorfor vi bruger synsindtryk og synsmetaforer til at beskrive eksempevis lyd.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster