Asklepios skrev:mogens_østjyll skrev:Asklepios skrev:Ducati skrev:Jeg gætter på denne tråd ender ligesom sine forgængere: Debatten bliver afsporet fra den sammenligning af kabler, som ellers lige er aftalt. Fokus bliver i stedet drejet over på mundhuggeri omkring validiteten af testmetoder, hvilket er godt i gang. De sædvanlige stivnakkede debattører maler sig op i de samme hjørner som altid. Sammenligningen af kabler bliver derfor aflyst, og når mundhuggeriet har kørt længe nok lukker en venlig moderator tråden...
For en gang skyld håber jeg naturligvis jeg tager gruelig fejl, for det vil da være dejligt, om folk i fred og fordragelighed kunne sammenligne de dyre, og de billige snore...
Jeg står i et ben i hver lejr, så det kunne være spændende med noget mere evidens på området.
Jeg skal ikke kunne afvise der er forskel på kabler, og at der kan opfattes forskel på kabler. Jeg også selv at jeg kan høre forskel på kabler... MEN, jeg har deltaget i een blindtest, og jeg kunne ikke høre forskel!
Jeg er udemærket klar over placebo-effekten, videnskabsteori og konstruktion af div. studiedesign. Så at prøve at forklare at en dobbelt blindtest ikke er konstrueret korrekt eller præcist nok til at opfange forskelle på to kabler, det er helt forkert.
Og når man på den måde kan negliglere store dele af den videnskabelige verden, ved at fraskrive sig en hver sund fornuft - så står den galt til!Hvad er sund fornuft? Er det at leve i teoriens verden eller i sansernes verden?Hvis teorierne dominerer ens verden, kunne det så tænkes at det kunne påvirke måden man tilgår det, man har formet en teori om og derved udsætter sig selv for bias og herved kan komme til at blokere for objektets umiddelbarhed?Hvis en såbenævnt videnskabelig metode ikke kan inddæmme det faktum, at cirka 3/4 af de, der beskæftiger sig med lyd og musiknydelse intensivt og som oplever, at der er forskelle på det sansede, når der skiftes kabler, er det så ikke blot rimeligt at så tvivl om selve metoden?Og er det i virkeligheden ikke de, der blindt tiltror metoderne, som de foreligger på det nuværende videnskabelige stadium, der skal karakteriseres ved, at den står helt galt til?Ja, jeg beklager....at jeg måtte gå denne vej med spørgsmålene, men det er nødvendigt, da du med dine karakteristikker inkluderer nogle personer, der har udtalt sig her i tråden.
Teori-verdenen og sanseverdenen kan sagtens smelte sammen. De hardcore teoretikere har store problemer med humanioraen. Og nu er vi jo helt tilbage til filosofien, hvis man skal til at definere hvordan man opfatter "sand viden".
Jeg mener sagtens at de to verdener kan kombineres.De 2 verdener smelter altid sammen i en eller anden form. Spørgsmålet er blot hvordan. Så de 2 verdener smelter altid sammen i en eller anden idiosynkrtisk form. Men det var ikke, det jeg spurgte til.
Jeg spurgte til hvad der kan defineres som sund fornuft, som du introducerede og underforstod at nogle ikke besad den.
Det er en uhyrlig påstand, der må bakkes op på bedre vis en det, du har begået ovenfor,
Nej, for det er ikke teorier man har, men videnskabsteori, som er noget helt andet og faktisk oprindeligt er en filosofisk/humaniora disciplin. Den går netop ud på at se ud over teorier, sanser o.a. for at minimerer bias, confoundere o.lign.
Pointen er her at man har en foruddefineret teori, og så tester man den/falcificerer den, og så ser man om den holder. Som jeg læser dine tanker, så er det en ringslutning, og man vil aldrig kunne opnå noget ny sand viden.Du svarer på ingen måde på det jeg spørger til, men roder dig ud i noget, vi alle ved, hvis man vel at mærke har læst videnskabsteori. Man kunne så spørge anderledes....er det at man er bærer af viden om videnskabsteori noget, der kunne påvirke måden man tilgår objektets umiddelbarhed, som det var formuleret i spørgsmålet.
Der er mange der påstår de kan høre forskel på kabler, men jeg har bare aldrig set nogen videnskabelig test - eller set testligende vilkår. Jeg siger ikke her, at man skal undersøge om A er bedre end B! Men at der er hørbar forskel på A, B og C, og at det skal opnåes under kontrollerede/videnskabelige forhold.
Hvis man først kan opnå signifikans på området, så kan man diskuterer om de 3/4 har ret. Indtil videre vil jeg tillade mig at tilskrive at de 3/4 tager fejl, når de ikke har påvist deres tese under ordnede vilkår.Man har på ingen måde brug for at lave en vidensskabelig test af noget så grundlæggende som at høre og lytte noget så simpelt som om der er forskelle i lydkvalitet på det ene og det andet objekt. I fald man har det behov, siger det mest om den, der har dette behov.
Bemærk dog, at jeg anerkender, at det kan være, at der er nogle, der vitterlig ikke høre de her oplagte forskelle. Hvorfor kan jeg ikke forklare for indeværende.
De 3/4 er som regel det , der fremkommer overalt, når der spørges hertil.
Man må aldrig tro på noget, alt skal falcificeres, og alt skal bevises. De der tiltror de videnskabelige metoder er også lidt galt på den. Dog er dem som fraskriver al logik, matematik, videnskabsteori osv. endnu mere glat på den.
I mit fag ville det ikke gå med samme tilgang til videnskaben, det ville blive afvist lige på stedet. Og jeg håber heller ikke at der er nogle patienter der vil "nøjes" med sådan en lav evidens...Men man må godt tro på falsifikation. Man skal ifølge dig underlægge sansningen en falsifikation blot fordi et lille mindretal ikke er i stand til at høre dette her. Det er ikke mit behov. Videre er det i egentlig forstand det samme som at underlægge sit univers og i særlig grad den sansende del af dette en intellektualisering, som sanseapparatet på ingen måde har brug for. Du må med denne tilføjelse siges at tilhøre den gruppering, der i første del af svarene tilhører teoriverdenen.
Det er intet mere vigtigt end at gøre sansningen fri at bias - også den bias der består i troen på falsifikation.