Det havde nok været en af de situationer, hvor hensynet til den enkelte, måtte vige for hensynet til flertallet
Men på det generelle plan vil jeg sige, at har man fulgt branchen i så mange år som mig, vil man måske kunne huske Julian Hirsch, Hirsch-Houch laboratories og hans anmeldelser i StereoReview. Gennemarbejdede tekniske analyser af produkterne, og "kunne det ikke måles, kunne det ikke høres" anmeldelser. Hvilket hurtigt gjorde anmeldelserne ret ensformige og kedelige at læse.
Skulle man som forhandler, bruge den optik, og stringent holde fast i at kun det man kunne måle, kunne man høre.. og resten var fup og fidus, ville der ingen high end være. Til gengæld hørte vi alle på japanske midi anlæg fra firserne...
Man kan simpelthen ikke undgå at have en subjektiv tilgang til det som high end forhandler, og fælles for alle high end forhandlere jeg kender, er at de alle er startet som hifi entusiaster, hvor hobbyen så har blevet deres levebrød.
Forhandlere er derfor et filter, ligesom forbrugerne også selv filtrerer. Dygtige forhandlere brænder for det de sælger, og sorterer det fra de ikke synes om. Det er så også derfor vi kan se forhandlere af dyre kabler, forstærkere, grammofoner mv, som nogle synes er vildt overprissatte, mens andre finder det er super køb til prisen.
Men der er nok ingen af de gode forhandlere, der helt umotiveret, uden at kunden har bedt om det, sælger kunden f.eks et USB kabel til en tusse, hvis kunden i virkeligheden er på udkig efter en ny forstærker.
Men spørger man til det, fortæller forhandleren selvfølgelig hvad han selv synes. Fornuftige forbrugere er dog normalt i stand til selv at tage et valg, ligesom de fleste har været i stand til selv at vælge deres partner.. selvom der selvfølgelig findes undtagelser