Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

dynamiske referencer

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Indlægaf Jonas Bojer » søn jan 29, 2006 15:30

sorthvid skrev:Til Arsenix: Jeg går stærkt ud fra du mener dit anlæg er referencen når det kommer til at AFspille virkeligheden.

Du kan jo ikke sammenligne - og det mener jeg helt bogstaveligt - virkeligheden og det du har optaget. (Jo, det kan man godt bare man huske det ene er virkelighed og det andet en pseudovirkelighed)

 

Hehe jeg er enig igen, (hvad sker der dog med os 2) det sjove er at folk de sammenligner med virkeligheden , prøv at tænke på hvor stor betydning signal kabler har i hifi anlægget. Hvor mange meter signal kabel er der i et studie? og hen til optagermediet ? KUK KUK se så er virkeligheden slet ikke på Skiven, så den der sammenligner med virkeligheden de farver ivirkeligheden optagelserne og hvad mon mere der så bliver farvet væk ?

Samme sker med Tact rumkorrektion. de måler at der mangler nogle frekvenser men ved de hvad der skal fyldes på ? for at sætte det på en spids ?er det trommer eller kvinde eller mande stemmer ? hvordan finder de udaf dette ?, det der sker er at de som et ellastik strækker frekvenserne og det er da direkte forvrængning og farvning ADDER

Hilsen Jonas Bojer

Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf 3DX » søn jan 29, 2006 16:35

JB

dine argumenter direkte modsiger sig selv :D

det er ikke ok at et anlæg farver, for det er allerede farvet i studiet :roll:

det er ikke ok et anlæg farver, for det skal ikke gengive virkeligheden :roll:

dit anlæg farver ikke, for du kan hører at det farvede fra studiet, ikke bliver yderligere farvet  :roll:

kan du hører farverne  :wink:
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Jonas Bojer » søn jan 29, 2006 18:11

3DX skrev:JB

dine argumenter direkte modsiger sig selv :D

det er ikke ok at et anlæg farver, for det er allerede farvet i studiet :roll:

det er ikke ok et anlæg farver, for det skal ikke gengive virkeligheden :roll:

dit anlæg farver ikke, for du kan hører at det farvede fra studiet, ikke bliver yderligere farvet :roll:

kan du hører farverne :wink:
 
Hejsa, Istedes for det lidt barnlige indlæg fra din side skal vi sÃ¥ ikke prøve at gøre det lidt mere seriøst denne gang ?
 
1) Jeg mener ikke hvis du har et "mørkt" anlæg kan rette fejlen ved at lave en modsatrettet fejl og f.eks. instalere lyse signalkabler. Dette giver efter min mening en farvning frem og tilbage. Samme sker ved at blande farver og hvis du her blander for meget den ene vej og bagefter den anden vej, så får du helt sikkert en grødet grålig farve. Mener du at man i HIFI sammenhæng kan rette en fejl ved at tilføre en fejl mere ?
 
2) Du ved helt sikkert hvor meget signal kabler har af betydning i dit anlæg. SÃ¥ vil jeg gerne spørge om hvordan du sÃ¥ kan vide, hvad der er pÃ¥ pladen for der er jo kabler i et studie. I et studie løber signalerne gennem mange flere meter kabel en hjemme ved HIFI entuiasten og derfor er det min holdning at selv en Studie arbejder ikke ved hvad der præcist komemr ned pÃ¥ pladen, pga alle disse meter kabel. Mener du stadig at man præcist kan sige hvad der er pÃ¥ pladen.
 
3) Se hvis man erkender at man ikke 100% ved hvad der er pÃ¥ pladen sÃ¥ sætter det en i den position at man ikke direkte kan sammenligne materialet med virkeligheden. Sammenligner man med virkeligheden alligevel sÃ¥ kan man mÃ¥ske i nogle situationer fÃ¥ noget der ligner virkeligheden, men helt sikker ikke noget der dur pÃ¥ alle plader. Dette hedder efter min mening egen lyd. Du kan mÃ¥ske tweake et anlæg til en enkelt plade hvor en lyd lyder meget tæt pÃ¥ virkeligheden men dette er sket gennem ef farvning og derfor faler alle andre plader igennem. Kan du følge mig her ?
 
4) Jeg mener at erkender man at man ikke ved hvad der er pÃ¥ laden og derfor benytter andre metoder til evaulering af anlæg som de 3 førnævnte eksempler sÃ¥ kommer man hurtigt og bedre virere i udviklingen.
 
Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf 3DX » søn jan 29, 2006 18:44

hvor i er det barnlige  :D

du siger dine plader er farvede... ved du hvordan/ hvormeget?

dit anlæg farver ikke... hvordan ved du det, når du ikke ved hvor farvede pladerne er?

du vil ikke farve modsat af det du ikke ved hvordan er farvet på pladerne

du vil ikke farve yderligere, på noget du ikke ved hvor farvet er i forvejen

du ved bare at dit anlæg farver mindre en f.eks MIJU's.... men du ved altsÃ¥ ikke hvor farvet det du dømmer ud fra er  :shock:

kald mig barnlig... men det er jo fra fulde børn man skal hører sandheden  :wink:
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Japer » søn jan 29, 2006 19:51

Jonas Bojer skrev:
2) Du ved helt sikkert hvor meget signal kabler har af betydning i dit anlæg. SÃ¥ vil jeg gerne spørge om hvordan du sÃ¥ kan vide, hvad der er pÃ¥ pladen for der er jo kabler i et studie. I et studie løber signalerne gennem mange flere meter kabel en hjemme ved HIFI entuiasten og derfor er det min holdning at selv en Studie arbejder ikke ved hvad der præcist komemr ned pÃ¥ pladen, pga alle disse meter kabel. Mener du stadig at man præcist kan sige hvad der er pÃ¥ pladen.
 
Vi kan vel blive enige om at ham der sidder og mixer sidder og lytter pÃ¥ mindst et par monitors mens mixet bliver færdiggjort. Dvs han sidder og lytter pÃ¥ alt det der kommer ud af de lange kabler mange mikrofoner alt udstyret osv. SÃ¥ jo han ved godt hvordan hans mix lyder i hans rum pÃ¥ hans anlæg. SÃ¥ bliver det masteret sikkert. Ham der lytter der ved sikkert ogsÃ¥ hvordan det lyder mens han arbejder og nÃ¥r han er færdig.
 
 
Jonas Bojer skrev:
3) Se hvis man erkender at man ikke 100% ved hvad der er pÃ¥ pladen sÃ¥ sætter det en i den position at man ikke direkte kan sammenligne materialet med virkeligheden. Sammenligner man med virkeligheden alligevel sÃ¥ kan man mÃ¥ske i nogle situationer fÃ¥ noget der ligner virkeligheden, men helt sikker ikke noget der dur pÃ¥ alle plader. Dette hedder efter min mening egen lyd. Du kan mÃ¥ske tweake et anlæg til en enkelt plade hvor en lyd lyder meget tæt pÃ¥ virkeligheden men dette er sket gennem ef farvning og derfor faler alle andre plader igennem. Kan du følge mig her ?
 
 
Jeg erkender og alle burde erkende at de ikke nøjagtig ved hvordan en plade lød da den blev mixet, medmindre man var der selvfølgelig, man ville så ikke kunne huske nøjagtig hvordan det lød alligevel det er så en anden ting. Men nu er der jo forskel på en pladeproduktion og rigtig live. Helt rigtig lyd som de går efter i denne tråd nogen af dem der skriver ihvertfald er : Lyt til din egen stemme når du sidder og snakker gå evt udenfor og snak lidt med dig selv og lyt. Lyt evt til andre menneskers stemmer en akustisk guitar eller andet instrument. Hvor tæt på det lyder dine højtalere. Man kan så sige jamen det er umuligt at gengive for de har sunget igennem en mikrofon er blevet eq´et komprimeret, rumklang og hvad de ellers kan finde på. Alligevel vil der være nogen systemer der kommer tættere på den rigtige klang altså ikke studie lyden men lyden af rigtig virkelighed. Og det har efter min mening ikke så meget med om en højtaler er fuldstændig lineær eller ej om man kender indspilningen eller ej, som jeg vist har sagt før. Hvor tæt på lyder trompeten i forhold til den jazz koncert du hørte engang.
lad være med at tænke i plader cd´ere men hvor meget lyder det af trompet pÃ¥ anlægget. Er det bedst det lyder sÃ¥dan sÃ¥ pÃ¥ et anlæg, ja det vil jeg jo mene er op til den enkelte at afgøre hvad han helst vil ha.At man har svære forhold for at gengive et rigtig instrument pÃ¥ sit hifi er sÃ¥ en anden ting ikke mindst fordi det jo som sagt er optaget mixet og ikke mindst komprimeret og skal som regel afspilles af en cd afspiller.
SÃ¥ nogen gÃ¥r altsÃ¥ efter sÃ¥ realistisk lyd som muligt. Nogen efter korrekt gengivelse af  det der er pÃ¥ pladen. Jeg gÃ¥r nok selv mest efter noget der bare lyder godt. SÃ¥ er jeg fuldstændig ligeglad med om det lyder helt virkelighedstro
eller farver som ind i helvede. Hvis jeg har en go oplevelse sÃ¥ har jeg en go oplevelse. hvilke parametre der sÃ¥ skal til før jeg har det kan man jo sidde og diskutere i uendelighed. Skal siges jeg kan li mange forskellige tilgange til lyd.
ALtsÃ¥ jeg kan ikke kun li lige nøjagtig en bestemt gengivelse af et stykke musik. Det er det der nogen gange kan være svært for mig at bestemme mig for hvilken en lyd man skal vælge. Den ene kan altid noget og den anden kan altid noget. Det samme kan siges om hvad de ikke kan. Skal siges jeg lige har købt en mcintosh amp efter testen fra high fidelity. Ja sÃ¥dan er jeg. Tager chancen nogen gange eller tit.Og jeg er In Love. Jeg spiller lige pt pÃ¥ nogen gamle snell J3 og jeg er glad. Jeg har hverken den dybeste bas den vildeste dynamik eller noget. Men lyden er sÃ¥ sweeet. Vel at mærke fra en technics tuner jeg havde smidt væk egentlig. Men invisterede i en bencmark dac og det kører slet ikke sammen med den mac og de højtalere i forhold til den klyd jeg prøver at opnÃ¥. Mc´eren´s lyd havde lige pludselig ikke meget med lyden at gøre mere og benchmarken vil jeg nærmest betegne som for go´og cd- mediet for dÃ¥rligt. Der er nogen plader der lyder godt. Men det kan jeg desværre ikke bruge til noget. SÃ¥ jeg kører med radio nu og cd ryger fuldstændig ud herfra. Det bliver fra harddisk det jeg kommer til at høre. Muligvis plade.
Synes lige i skulle vide lidt om mig nu hvor jeg selv tror jeg har så mange meninger om den anden del af historien.
 
 
Mvh. Japer
Japer
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 253
Tilmeldt: ons dec 14, 2005 15:57
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf arsenix » søn jan 29, 2006 19:57

sorthvid skrev:Til Arsenix: Jeg går stærkt ud fra du mener dit anlæg er referencen når det kommer til at AFspille virkeligheden.

Du kan jo ikke sammenligne - og det mener jeg helt bogstaveligt - virkeligheden og det du har optaget. (Jo, det kan man godt bare man huske det ene er virkelighed og det andet en pseudovirkelighed)

Hvad kan jeg ikke huske ? levende musik hvor jeg er tilstede ca. en gang om ugen

Arsenix

 

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf Jonas Bojer » søn jan 29, 2006 20:10

arsenix skrev:

sorthvid skrev:Til Arsenix: Jeg går stærkt ud fra du mener dit anlæg er referencen når det kommer til at AFspille virkeligheden.

Du kan jo ikke sammenligne - og det mener jeg helt bogstaveligt - virkeligheden og det du har optaget. (Jo, det kan man godt bare man huske det ene er virkelighed og det andet en pseudovirkelighed)

Hvad kan jeg ikke huske ? levende musik hvor jeg er tilstede ca. en gang om ugen

Arsenix

Selvfølgelig kan du huske din egen musik. Men det jeg mener er at fra microfonen til mixeren til optageren til cdtrykker maskinen der sker der en masse som selv ikke musikerne kender resultatet 100% af. Men kan du genkende din timing, meningen i din musik så er du godt på vej.

Min erfaring med musikere er at de ikke går så meget op i anlægget da de får den ÆGTE vare direkte til live uden det forlængende led som mediet + anlægget.

 

Hilsen Jonas Bojer

Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Jonas Bojer » søn jan 29, 2006 20:26

3DX skrev:hvor i er det barnlige :D

du siger dine plader er farvede... ved du hvordan/ hvormeget?

Nej jeg ved intet om hvor farvede mine plader er det er jo derfor jeg prøver med andre metoder at komme så tæt på musikken, ved nemlig at gå efter forskellene.

dit anlæg farver ikke... hvordan ved du det, når du ikke ved hvor farvede pladerne er?

Mindes ikke jeg har sagt at mit anlæg ikke farver jeg tror vi har LANGT endnu. Jeg har derimod sagt at mit anlæg kan vise de største forskelle, og udfra at det anlæg der farver mest giver de mindste forskelle sÃ¥ er mit anlæg det der farver mindst af alt det jeg har hørt og derfor det der farver mindst.

Du kan lave en farve test. Smid et par dyner over dine højtalere og spil nogle numre med en bassist fra nogle forskellige plader og tag dynernen af bagefter og sig hvilken opsætning der viser de største forskelle på bassistens musik og udsving i melodien.

du vil ikke farve modsat af det du ikke ved hvordan er farvet på pladerne

du vil ikke farve yderligere, på noget du ikke ved hvor farvet er i forvejen

du ved bare at dit anlæg farver mindre en f.eks MIJU's.... men du ved altså ikke hvor farvet det du dømmer ud fra er :shock:

Om midt anlæg farver mindre eller mere end MIJU's anlæg ved jeg ikke 100% da jeg ikke har ab testet det men jeg kender TACT godt og den farver MEGET specielt musikken dør. LC's grej lyder altid som om det er istykker men om MIJU er en mirakkelmager her ved jeg ikke.

kald mig barnlig... men det er jo fra fulde børn man skal hører sandheden :wink:

Hvis jeg skal fortsætte i dit efter min mening barnlige spor så mangler jeg blot at spørge om du så enten er et barn eller fuld eller måske begge dele ?
 
Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf arsenix » søn jan 29, 2006 20:37

Jonas Bojer skrev:

sorthvid skrev:Til Arsenix: Jeg går stærkt ud fra du mener dit anlæg er referencen når det kommer til at AFspille virkeligheden.

Du kan jo ikke sammenligne - og det mener jeg helt bogstaveligt - virkeligheden og det du har optaget. (Jo, det kan man godt bare man huske det ene er virkelighed og det andet en pseudovirkelighed)

 

Hehe jeg er enig igen, (hvad sker der dog med os 2) det sjove er at folk de sammenligner med virkeligheden , prøv at tænke på hvor stor betydning signal kabler har i hifi anlægget. Hvor mange meter signal kabel er der i et studie? og hen til optagermediet ? KUK KUK se så er virkeligheden slet ikke på Skiven, så den der sammenligner med virkeligheden de farver ivirkeligheden optagelserne og hvad mon mere der så bliver farvet væk ?

Samme sker med Tact rumkorrektion. de måler at der mangler nogle frekvenser men ved de hvad der skal fyldes på ? for at sætte det på en spids ?er det trommer eller kvinde eller mande stemmer ? hvordan finder de udaf dette ?, det der sker er at de som et ellastik strækker frekvenserne og det er da direkte forvrængning og farvning ADDER

Hilsen Jonas Bojer

Har økullÃ¥r'n nu taget dig igen Bojer, jo jo og jeg er ganske velbekendt med den svært skummende forestilling af samme navn.

Og hvad  er der de skulle gÃ¥ sÃ¥ galt de fÃ¥ meter fra  2-3 mikrofoner til optagemaskinen ? og hvad er det jeg/vi ikke kan finde ud af nÃ¥r vi nu sidder midt i en for mig/os velkendt musikalsk virkelighed ?

Hvad jeg med sikkerhed ved er at du ikke var tilstede eller har hørt resultatet af anstrengelserne end sige er vidende om karakteren af det omtalte isenkram.

Arsenix

 

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf arsenix » søn jan 29, 2006 20:43

Jonas Bojer skrev:
arsenix skrev:

sorthvid skrev:Til Arsenix: Jeg går stærkt ud fra du mener dit anlæg er referencen når det kommer til at AFspille virkeligheden.

Du kan jo ikke sammenligne - og det mener jeg helt bogstaveligt - virkeligheden og det du har optaget. (Jo, det kan man godt bare man huske det ene er virkelighed og det andet en pseudovirkelighed)

Hvad kan jeg ikke huske ? levende musik hvor jeg er tilstede ca. en gang om ugen

Arsenix

Selvfølgelig kan du huske din egen musik. Men det jeg mener er at fra microfonen til mixeren til optageren til cdtrykker maskinen der sker der en masse som selv ikke musikerne kender resultatet 100% af. Men kan du genkende din timing, meningen i din musik så er du godt på vej.

Min erfaring med musikere er at de ikke går så meget op i anlægget da de får den ÆGTE vare direkte til live uden det forlængende led som mediet + anlægget.

 

Hilsen Jonas Bojer

Hvem har sagt jeg er musiker ? og hvis/hvis ikke, at det er mig der spiller

Du ligger som sædvanligt og spræller i dit eget uendelige net 

Arsenix

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf Jonas Bojer » søn jan 29, 2006 21:14

Japer skrev:
Jonas Bojer skrev:
2) Du ved helt sikkert hvor meget signal kabler har af betydning i dit anlæg. SÃ¥ vil jeg gerne spørge om hvordan du sÃ¥ kan vide, hvad der er pÃ¥ pladen for der er jo kabler i et studie. I et studie løber signalerne gennem mange flere meter kabel en hjemme ved HIFI entuiasten og derfor er det min holdning at selv en Studie arbejder ikke ved hvad der præcist komemr ned pÃ¥ pladen, pga alle disse meter kabel. Mener du stadig at man præcist kan sige hvad der er pÃ¥ pladen.
 
Vi kan vel blive enige om at ham der sidder og mixer sidder og lytter pÃ¥ mindst et par monitors mens mixet bliver færdiggjort. Dvs han sidder og lytter pÃ¥ alt det der kommer ud af de lange kabler mange mikrofoner alt udstyret osv. SÃ¥ jo han ved godt hvordan hans mix lyder i hans rum pÃ¥ hans anlæg. SÃ¥ bliver det masteret sikkert. Ham der lytter der ved sikkert ogsÃ¥ hvordan det lyder mens han arbejder og nÃ¥r han er færdig.
 
Yepper han kan høre forskellene og monitorhøjtaleren arbejder han med dagligt og ved hvad smÃ¥ justeringen betyder. Men fra det er mixet løber der jo mange meter kabel til lagringsenheden som i dag oftes er digital og herefter transporteres det til den maskine der skal trykke pladerne. Denne sidste proces gør ogsÃ¥ noget ved musikken. Men jeg er enig  dem der sidder og mixer ved meget bedre end almindelige folk hvordan det skal lyde men alligevel ikke 100% er min pÃ¥stand.
 
 
Jonas Bojer skrev:
3) Se hvis man erkender at man ikke 100% ved hvad der er pÃ¥ pladen sÃ¥ sætter det en i den position at man ikke direkte kan sammenligne materialet med virkeligheden. Sammenligner man med virkeligheden alligevel sÃ¥ kan man mÃ¥ske i nogle situationer fÃ¥ noget der ligner virkeligheden, men helt sikker ikke noget der dur pÃ¥ alle plader. Dette hedder efter min mening egen lyd. Du kan mÃ¥ske tweake et anlæg til en enkelt plade hvor en lyd lyder meget tæt pÃ¥ virkeligheden men dette er sket gennem ef farvning og derfor faler alle andre plader igennem. Kan du følge mig her ?
 
 
Jeg erkender og alle burde erkende at de ikke nøjagtig ved hvordan en plade lød da den blev mixet, medmindre man var der selvfølgelig, man ville så ikke kunne huske nøjagtig hvordan det lød alligevel det er så en anden ting. Men nu er der jo forskel på en pladeproduktion og rigtig live. Helt rigtig lyd som de går efter i denne tråd nogen af dem der skriver ihvertfald er : Lyt til din egen stemme når du sidder og snakker gå evt udenfor og snak lidt med dig selv og lyt. Lyt evt til andre menneskers stemmer en akustisk guitar eller andet instrument.
 
Har snakket med mange musikere om dette med stemmer og instrumenter. Vi høre vores egen stemmer gennem kraniet da det ogsÃ¥ vibrere derfor lyder vores stemme lidt sjov nÃ¥r vi høre den pÃ¥ vidio eller bÃ¥nd. Samme sker med instrumenter. Min kones kusine spiller Brass i symfoniorkester i kbh og i sverige. Hun høre og mærker vibrationerne fra instrumentet pÃ¥ en helt anden mÃ¥de en den passive lytter 5 meter foran hende. En musiker bruger et instrument som en forlængelse af deres "talerør/musikgiversjæl" og de liver helt høje af at spiller og det er ofte derfor de spiller sÃ¥ godt og ønsker at spille.
Derfor vil en musiker ikke kunne genkende sig instrument foran et anlæg og hvis musikeren kan er det en farvning hvis det er lyden 5m fra musikeren man vil have. Dette er stillet lidt skarbt op men siger noget om det retning jeg finder betydelig.
 
Hvor tæt på det lyder dine højtalere. Man kan så sige jamen det er umuligt at gengive for de har sunget igennem en mikrofon er blevet eq´et komprimeret, rumklang og hvad de ellers kan finde på. Alligevel vil der være nogen systemer der kommer tættere på den rigtige klang altså ikke studie lyden men lyden af rigtig virkelighed. Og det har efter min mening ikke så meget med om en højtaler er fuldstændig lineær eller ej om man kender indspilningen eller ej, som jeg vist har sagt før. Hvor tæt på lyder trompeten i forhold til den jazz koncert du hørte engang.
lad være med at tænke i plader cd´ere men hvor meget lyder det af trompet pÃ¥ anlægget. Er det bedst det lyder sÃ¥dan sÃ¥ pÃ¥ et anlæg, ja det vil jeg jo mene er op til den enkelte at afgøre hvad han helst vil ha.At man har svære forhold for at gengive et rigtig instrument pÃ¥ sit hifi er sÃ¥ en anden ting ikke mindst fordi det jo som sagt er optaget mixet og ikke mindst komprimeret og skal som regel afspilles af en cd afspiller.
SÃ¥ nogen gÃ¥r altsÃ¥ efter sÃ¥ realistisk lyd som muligt. Nogen efter korrekt gengivelse af  det der er pÃ¥ pladen. Jeg gÃ¥r nok selv mest efter noget der bare lyder godt. SÃ¥ er jeg fuldstændig ligeglad med om det lyder helt virkelighedstro
eller farver som ind i helvede. Hvis jeg har en go oplevelse sÃ¥ har jeg en go oplevelse. hvilke parametre der sÃ¥ skal til før jeg har det kan man jo sidde og diskutere i uendelighed. Skal siges jeg kan li mange forskellige tilgange til lyd.
ALtsÃ¥ jeg kan ikke kun li lige nøjagtig en bestemt gengivelse af et stykke musik. Det er det der nogen gange kan være svært for mig at bestemme mig for hvilken en lyd man skal vælge. Den ene kan altid noget og den anden kan altid noget. Det samme kan siges om hvad de ikke kan. Skal siges jeg lige har købt en mcintosh amp efter testen fra high fidelity. Ja sÃ¥dan er jeg. Tager chancen nogen gange eller tit.Og jeg er In Love. Jeg spiller lige pt pÃ¥ nogen gamle snell J3 og jeg er glad. Jeg har hverken den dybeste bas den vildeste dynamik eller noget. Men lyden er sÃ¥ sweeet. Vel at mærke fra en technics tuner jeg havde smidt væk egentlig. Men invisterede i en bencmark dac og det kører slet ikke sammen med den mac og de højtalere i forhold til den klyd jeg prøver at opnÃ¥. Mc´eren´s lyd havde lige pludselig ikke meget med lyden at gøre mere og benchmarken vil jeg nærmest betegne som for go´og cd- mediet for dÃ¥rligt. Der er nogen plader der lyder godt. Men det kan jeg desværre ikke bruge til noget. SÃ¥ jeg kører med radio nu og cd ryger fuldstændig ud herfra. Det bliver fra harddisk det jeg kommer til at høre. Muligvis plade.
Synes lige i skulle vide lidt om mig nu hvor jeg selv tror jeg har så mange meninger om den anden del af historien.
 
 

Men min metode at gå efter størst mulige forskelle er jeg aldrig i tvivl og jeg kan kun gå fremad, jeg skifter ikke regning med tilfældige mørke eler lyse anlæg.

Når du siger jeg ikke skal tænke på Pladerne så mener jeg du tager fejl. Pladen er vores udgangspunkt. Jeg kan komme med et graldt tilfælde. Var det ikke de gamle Abbyroad studier der i en årrække kom til at vende fasen på den ene højtalerside ? hvis en "HIFI" mand så tunede hans anlæg efter dissee plader så anlæget lyder som den virkelighed han mener er rigtig så ville han få denne farvning med. Men spiller han plader fra andre studier vil den ene højtaler altid spiller ude af fase. Dette er en egen lyd som jeg før har nævnt og dette gælder også i det små. Man kan godt tune egen lyd til en plade således det lyder nogenlunde virkeligt men det er en farvning og alle andre plader vil lide under dette, også pladen man gik udfra, kan du følge mig her ?

Så længe ingen har vist mig endnu at man kan lave KUNSTIGE større forskelle så går jeg efter de største forskelle på mine plader. Jeg har endda være med til en test hvor nogle med en computer equlaizer lave større boost på bassen og stemme området fordi de mente det var det linn benyttede sig af men dette gav mindre forskelle fordi de farvede nogle områder og disse farved områder kom med på alle pladerne = mindre forskelle, kan du følge mig her ?

Dejligt med et seriøst intlæg tak for det
 
Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf miju » man jan 30, 2006 12:04

Jonas Bojer skrev:

En sjov oplevelse var pÃ¥ en Eminem pladen Encore der slutter af med at han skyder sig selv pÃ¥ scenen her er pistol skuddene sÃ¥ høje og lyder meget som dengang jeg gik til 9mm skydning. Øjene blinkede ved hvær skud bÃ¥de til skydning og foran anlægget.

Hilsen Jonas Bojer

Intet!  INTET!! anlæg (heller ikke PA. ) kan gengive et pistolskud med fuld dynamik og lydstyrke!... (ikke engang en cal. 22)

Intet anlæg har nogensinde kunne fÃ¥ mig til at blinke med øjnene ved en lyd impuls! sÃ¥ som 9mm. pistol skud engang kunne (det for længe siden, jeg  har siden affyret adskillige 10 tusindvis af sÃ¥danne, sÃ¥ det røre mig ik stort meget mere, men et LMG eller en 12,7 kan dog stadig  )

Hvis noget kan fÃ¥ dig til at blinke foran anlæget vil jeg mene at selv en luftpistol IRL. ogsÃ¥ kunne det!??

mvh.

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf miju » man jan 30, 2006 12:07

Ens udstyrs referance bør da ændre sig, hvis man "støder" på noget nyt der flytter grænsen i forhold til ens sidste oplevelse...

Dette har jeg da oplevet ofte..

Man høre noget udstyr der sætter standarden, på et givet tidspunkt og danner refferance..

Når / hvis man efter en tid høre noget bedre? må man jo ændre denne referance..

mvh.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf Skorpio » man jan 30, 2006 17:45

Referencer bør vel ikke nødvendigvis være opnåelige? Meget vigtigere er at de er uforanderlige...det er jo netop ideen med en reference!
 
Referencen for reproduceret lyd er naturligvis den ægte lyd.
 
Referencen for et reproduceret billede er naturligvis selve motivet. Hvordan afgør man om et potrækfoto ligner? Ved at sammenligne mad andre fotos? Nej, se på originalen!
 
 
Skorpio
Seniormedlem
 
Indlæg: 529
Tilmeldt: man okt 31, 2005 10:09
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Skorpio » man jan 30, 2006 17:47

Jonas Bojer skrev:
1) Jeg mener ikke hvis du har et "mørkt" anlæg kan rette fejlen ved at lave en modsatrettet fejl og f.eks. instalere lyse signalkabler. Dette giver efter min mening en farvning frem og tilbage. Samme sker ved at blande farver og hvis du her blander for meget den ene vej og bagefter den anden vej, så får du helt sikkert en grødet grålig farve. Mener du at man i HIFI sammenhæng kan rette en fejl ved at tilføre en fejl mere ?
 
Det gøres masser af steder, mest oplagte eksempel er en RIAA betoning/korrektion.....hvis det ikke virker, virker LP lyden ikke.....
Skorpio
Seniormedlem
 
Indlæg: 529
Tilmeldt: man okt 31, 2005 10:09
Geografisk sted: Jylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Forummet

Dit seneste køb!? (1833) Lyngdorf TDAI 2170 og 2200 (18) Hifi freaks under tvangs... (16) DIY Synergy horn (280) Witthoff's stereo. (35) Buchardts vennetråd (139) Genesis gendannet (6) Undersøgelse af pickup (4) Pickup (12) Michael Bundesen (0) TDK højtaler kabel !... (14) Søger god 2w modstand (686) Amphion (12) Inden Pensionen (23) Cat 6, Cat 7, eller Cat 8 ? (16)

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.