Chr. R. skrev:dreamz skrev:Chr. R. skrev:dreamz skrev:...Salgsprisen er altid - og har altid været - højere end fremstillingsprisen...
Men det er såre dumt at begrunde en massiv prisstigning, med henvisning til produktionsomkostninger, uden der tilnærmelsesvis er belæg for så stor en stigning.
...med mindre kunderne er villige til at betale...
Jeg vil nu fastholde, at det altid er dumt at lyve bevidst, uanset om det måtte resultere i en økonomisk gevinst. At kunderne måske acceptere prisstigningen, det er jo et helt andet emne.
Jamen, så ser du den 'løgn' hver eneste dag: Når forsikringsselskaberne hæver præmien under henvisning til lige fra øgede regnmængder til stigene antal tyverier. Fakta er, at forsikringsbranchen uanset hvad skovler penge ind; eller når bankerne hæver udlånsreten uden at sænke indlånsrenten - og i øvrigt finder på nye, smarte gebyrer. Eller tag noget så hverdagsagtigt som sukker. EU nedsatte for fem år siden sukkerafgiften med 20 procent - sjovt nok uden prisen for forbrugerne på noget tidspunkt er faldet.
Firmaerne - om de sælger hifi eller hamburgere - har sat sig selv i verden for at tjene penge. Nogle firmaer bruger så mere ublu forretningsmetoder end andre.
Jeg er i øvrigt helt enig i, at netop mange 'kabelproducenter' er udtryk for sådanne ublu forretningsmetoder, hvor fremstillingspris og øvrige omkostninger overhovedet ikke stå i mål med udsalgsprisen - men det gælder jo i princippet også parfume, printerblæk og visse dametasker...