af Thomas Sillesen » ons dec 03, 2008 11:39
Hurtig skrev:Præcis... Lige mine ord. Priserne i HiFi branchen afspejler i den grad det samme som prisen på et par Levis eller Diesel bukser.
Sagen er bare den, at Levis og Diesel sjældent beklager sig over manglende avancer. Faktisk tror jeg gerne de erkender, at have ret store avancer.
Man kan så diskutere, om alle High End producenterne laver et mere gennemført produkt, når vi kigger på dets HiFi egenskaber. Klart nogle tykkere alu-fronter, men det er ikke få gange at en High End forstærker har fået prygl af eks KvK's NAD3020i.
Ja, men det du siger er at producenterne tjener masser af penge, det er jo ikke rigtigt, det er korrekt at deres produkter er dyrere end at købe en CD afspiller hos Harald Nyborg til 300kr.. men det betyder ikke de producenter er vildt profitable. Men de har altså også en helt anden struktur end kinaproducenten hos Harald Nyborg der kun sælger fulde containere. Nøjagtig lige som når du køber en Levis eller Diesel, så betaler du jo for en masse mere end bare produktet. Det kan godt være du ikke synes reklamer af lækre personer i jeans er nødvendige for at sælge produktet, eller smarte shop in shop etc, men du betaler for det når du køber Diesel eller Levis. Hos Føtex betaler du for at no-name produktet bliver smidt på et simpelt bord, og skovlet ud.
Valgte Diesel at sige de ikke vil bruge een krone på markedsføring etc, og sælge produktet til samme pris som i Føtex, ville de sikkert ikke eksistere om et par år (I starten ville det gå godt, folk vil jo gerne købe mærkevarer til spotpris, men det vil gå ligesom Lacoste i sin tid, hvor ingen købte det til sidst grundet discount og kopier). Sådan er det også med high end, og i high end er det endnu mere udtalt, for i modsætning til Levis og Diesel er der ingen "almindelige" mennesker der kender til high end hifi mærker, så blev de sat ned, ville kunderne ikke vælte butikken mandag morgen.
Så alt i alt står vi i en situation, hvor prisnedsættelser IKKE vil hjælpe særligt meget på salget, men udhule den i forvejen beskedne indtjening producenterne har = de vil lukke. Idag er det jo sådan at mange af vore kollegaer i branchen kører med underskud, eller i det mindste har det mega svært. Det vil være unfair at nævne navne, men jeg vil tro at ihvertfald 50% af verdens high end producenter kører med underskud = der er altså ikke stor sandsynlighed for at de vil køre bedre hvis de sætter priserne yderligere ned.
Hurtig skrev:
Men sagen er nok den, at hvis man tilbøb at sælge et af de mærker du nævner ovenfor til spotpris, ville man aldrig få forhandlingen på produktet. Og i så fald er konkurrencen næppe helt fri.
Jeg er enig med Sillesen i, at der både er ærlige og uærlige folk i branchen. Dem der altid har nye pseudo-teknologier, hører dog oftest til den sidste katagori.
Der ER jo forretninger der har startet som sælgere af mærkevarer til reducerede priser. For 20 år siden var KT i Odense hårde til det, for 10 år siden var TC. Men avancerne hos forhandlerne er faktisk faldet siden firserne, selvom folk måske ikke tror det.
Sluttelig vil jeg sige at din debatform jo er det samme som kunden hos Føtex der synes at de jeans han har købt der, er lige så gode som Diesel...han har bare kun givet 10%... Der er ingen tvivl om at han har ret i at hans røv er varm, men om bukserne passer helt så godt som et par Diesel er nok tvivlsomt.
Og sådan er det jo for alle produkter, biler, cykler, huse, tøj, mad etc. Det er loven om diminishing returns, som du sikkert har læst om på HD