Hurtig skrev:Faktum er bare, at HiFi generelt bliver dyrere og dyrere år for år, ligesom det er et faktum, at elektronikpriserne falder og falder.
Det kan næsten kun betyde højere avancer, med mindre du forærer halvdelen af pengene til Ronald McDonal fonden.
Med andre ord. Du er meget Hurtig til at kritisere butikkerne for at de sælger for lidt, og derfor har behov for en vis avance per salg. Kan du så ikke være så venlig at oplyse hvad det helt præcist er du mener butikkerne bør gøre anderledes for at hæve omsætningen, så avancen kan sættes ned?
Og lad nu være med at sige at de bare skal sætte priserne ned, så kommer omsætningen... Det er du simpelthen ikke uintelligent nok til at tro på.
Hurtig skrev: Du er noget ude efter mine evner til at regne kroner og %'er. Umuddelbart tror jeg, at mine matematiske evner er minimum på højde med dine. Sidder faktisk og kigger på mit diplom fra Georg Mohr konkurrencen, fra da jeg gik i gymnasiet. Og siden da har jeg jo yderligere været igennem en del matematik.
Det gør det sgu da bare dét mere pinligt. Hvis du ikke kunne regne, så havde du da dén undskyldning for at levere dine usammenhængende påstande.
Hurtig skrev: Mine evner indenfor virksomhedsøkonomi er vist nok også OK. Det siger eksamensbeviset fra Handelshøjskolen i Århus da (HD) . Men jeg forstår godt du begynder at skyde efter mig personligt. Det er en naturlig følge, når nogen rokker ved noget der helst ikke skal frem i lyset.
Jeg skyder ikke efter dig personligt. Jeg skyder efter den matematik, eller rettere mangel på samme, som du fremlægger. Du starter med at kritisere den procentvise avance, og så kommer du med en masse argumenter for dét der intet har med procentvis avance at gøre.
Hurtig skrev:HiFi branchen er lettere betændt hvis du spørger mig. Jeg kan ikke umiddelbart komme på andre brancher, hvor man bruger så meget krudt på at hælde gammel vin på nye flasker eller opfinde så mange pseudo-teknologier. Tror du eks Tara Labs er de eneste i kabelbranchen der tager røveren på kunderne?? Jeg tænker på det svindelnummer der fik dem knaldet af FBI. Der er også et firma der påstår at levere kabler til flyindustrien og at strømmen løber hurtigere i Deres kabler. Denne øgede hastighed skulle gavne musikkens timing .
Hurtig skrev:Det er faktisk imponerende med alle disse ENORME tekniske landevindinger der gøres i HiFi industrien nærmest hvert eneste år, at man ALDRIG ser dem omtalt i anerkendte fagblade, eller at der gives anerkendte priser for dem. At dømme efter branchen selv, er der ofte tale om større pdagelser end lyset.
Hvad har almindelige anprisninger af et produkt at gøre med butikkernes procentvise avance?
Hurtig skrev: Lige en komentar til pkt 1.
Hvis du kigger rent virksomhedsøkonomisk på det, har du ganske ret. Den avance der giver den største indtjening, er den rigtige.Men kigger du så fra forbrugerens side, må du forvente at disse ønsker den absolut laveste pris.
Jamen selvfølgelig da. Sælger og køber har per definition modsatrettede interesser. Den gode handel er dén hvor både sælger og køber er tilfreds. Så hvis du bare tuder over at varerne er for dyre fordi du lige som alle andre gerne ville have at alting ikke koster noget, så er det jo bare tom ønsketænkning, og ikke en reel kritik af forhandlernes måde at drive forretning på. Det er da fint at forbrugerne ville være gladere hvis varerne var billigere, det kan enhver idiot regne ud. Men du må forklare mig hvorfor en forhandler skulle sætte priserne ned for at gøre kunderne gladere, hvis det samlet set betyder at han tjener færre penge? Kommer kunderne og sender julekort til ham så?
Hurtig skrev:Og så kan det undre mig, at hver eneste gang man bringer emnet op, står en række "kunder" klar til at svine mig til, fordi priserne IKKE skal ned. Hvis ikke man vidste bedre, skulle man nærmest tro, at disse "kunder" repræsenterede den anden side.
Hvilken række er det lige vi taler om? Jeg kan ikke se ret meget andet end branchemedlemmer der modsiger dig i denne tråd (og den anden). Men vi må vel kunne blive enige om at det ikke er til fordel for forbrugeren, hvis avancen bliver så lav at butikken lukker?
Hurtig skrev:Jeg er vel i virkeligheden bare et eksempel på hvad kunden burde kæmpe for. Nemlig de lavest mulige priser. Og det er åbenbart et MEGET ømt punkt, fordi jeg tilfældigvis arbejder i elektronikbranchen, og derved kender alt til produktionspriser. Værre er det nok også blevet af, at jeg adskellige gange har "busted" både producenter, forhandlere og ikke mindst anmeldere når de er blevet lidt for opstemte over alverdens pseudo-teknologier.
Hvis du bare lige som så mange andre klynkede over at priserne er for høje, så ville jeg sådan set ikke løfte et øjenbryn. Grunden til at folk reagerer så kraftigt på netop dine indlæg, er at du i ekstremt kraftig grad blander tingene sammen. Du kritiserer forhandlerne for at have for høje procentvise avancer, når dét du i realiteten mener er at produkterne er for ringe. Derudover kommer du med nogle meget ultimative udtalelser, som er direkte angreb på en specifikt udpeget del af branchen. Hvordan kan du forvente at du kan komme med så direkte angreb, uden at der er nogen der forsøger at forsvare sig? Når man så forsvarer sig, så bruger du selve dét at man ønsker at forsvare sig mod kraftige verbale angreb, som argument for at angrebet er berettiget! Det svarer til at anklage en mand for tyveri, og hvis han så hyrer en advokat til at forsvare sig så råber du HA! Han må være skyldig siden han har brug for en advokat!!! Det hænger jo ikke sammen.
Det er altså ikke at have et ømt punkt at slå igen når man bliver tævet med et baseball-bat.
Tilbage til square one: Du siger helt konkret: Butikkernes avance er for høj, og grunden til at de ikke tjener nok penge alligevel er at de sælger for lidt. Hvis du IKKE med de to udtalelser mener at butikkerne ville tjene flere penge ved at sætte avancerne ned og derved hæve salget, så må du meget gerne forklare hvad det så egentlig er du mener. Og, ikke mindst, hvad butikkerne i dine øjne burde gøre anderledes, og hvorfor.
Thomas Sillesen skrev:Tillykke med din HD Hurtig
Thomas Sillesen skrev:Tillykke med din HD Hurtig
Så har du vel haft et fag der minder om indledende erhvervsøkonomi.
Hvis en producent kan sætte prisen uden hensyn til markedet, men kun ud fra sine egne ønsker om profit, kaldes dette så for "monopol" eller for "fuldkommen konkurrence" ?
Det rigtige svar er jo så monopol... .kan du nævne hvem der har monopol på audiomarkedet i Danmark ?
Nå det er der ingen der har... vi har altså en masse små udbydere der er i konkurrence...og vi har forbrugere der kan gå andre steder hen, hvis de ikke er tilfreds med produkterne og priserne... ?...
Vi har altså fuldkommen konkurrence...hvad karakteriserer fuldkommen konkurrence... at produkterne tilbydes til meget tæt ved produktionsomkostningerne...
Hurtig.. vi har nu en ret unik situation...enten er det du har lært på HD korrekt... og så er der nærmest fuldkommen konkurrence og priser der ikke er meget over produktionsomkostningerne...eller også har du selv ret, den økonomiske teori på HD forkert, og det er lykkedes for et utal af små producenter at snyde de økonomiske teorier, og lave vildt dyre produkter der ikke koster noget at lave
Hurtig skrev:Sagen er den, at der er tale om produkter hvor kunderne har en vis præference. Og så giver det ikke så meget mening at tale om fuldkommen konkurrence. Det ved jeg, at du med din baggrund også ved .Med andre ord, vil kunden betale ekstra for lige netop DET produkt. Nøjagtigt som du betaler ekstra for et par Levis eller Diesel jeans, i forhold til et par jeans fra Føtex.De koster vel ca det samme at lave, men Levis og Diesel laver et mere gennemført produkt, der gør at forbrugerne vil betale 10 gange mere end et par jeans koster i Føtex.Hurtig skrev:Det er ikke et marked, hvor man vil købe et produkt (Eks en Densen forstærker), og herefter kan gå ud og se hvem der laver den billigst.
Thomas Sillesen skrev:Hurtig skrev:Sagen er den, at der er tale om produkter hvor kunderne har en vis præference. Og så giver det ikke så meget mening at tale om fuldkommen konkurrence. Det ved jeg, at du med din baggrund også ved .Med andre ord, vil kunden betale ekstra for lige netop DET produkt. Nøjagtigt som du betaler ekstra for et par Levis eller Diesel jeans, i forhold til et par jeans fra Føtex.De koster vel ca det samme at lave, men Levis og Diesel laver et mere gennemført produkt, der gør at forbrugerne vil betale 10 gange mere end et par jeans koster i Føtex.Præcis... Lige mine ord. Priserne i HiFi branchen afspejler i den grad det samme som prisen på et par Levis eller Diesel bukser.
Sagen er bare den, at Levis og Diesel sjældent beklager sig over manglende avancer. Faktisk tror jeg gerne de erkender, at have ret store avancer.Man kan så diskutere, om alle High End producenterne laver et mere gennemført produkt, når vi kigger på dets HiFi egenskaber. Klart nogle tykkere alu-fronter, men det er ikke få gange at en High End forstærker har fået prygl af eks KvK's NAD3020iThomas Sillesen skrev:Hurtig skrev:Det er ikke et marked, hvor man vil købe et produkt (Eks en Densen forstærker), og herefter kan gå ud og se hvem der laver den billigst.Lige netop for Densen er det korrekt, idet vi jo selv sælger det. Men for alle andre mærker KAN du jo rent faktisk ringe rundt, og købe det der hvor det er billigst.At der så IKKE er den store forskel, skyldes jo NETOP at forhandlerne ikke har store overskud, de fleste forhandlere ligger jo omkring break even, hvilket også passer med den økonomiske teori, der siger at de netop sælger til breakeven i en situation med fuld konkurrence.Slutteligt kan siges, at selvom du har ret i at der ikke er helt fuldkommen konkurrence, grundet præferencer, er der nu ingen tvivl om at det er enddog meget let at substituere produkterne. Tog vi f.eks 100.000,- for vores legendariske 12 watter: B-110 solgte vi nok ikke så mange...Folk ville så istedet købe Primare, Naim, Arcam, Bladelius og hvad der ellers er af konkurrenter i prisklassen.Der ER plattenslagere i vores branche, som der også er i enhver anden branche, men de fleste er nu hårdtarbejdende entusiaster der har forfulgt en drøm om at gøre deres hobby til deres erhverv, og de fleste af dem vælter sig ikke i millioner, hvilket burde få dig til at indse at deres priser åbenbart repræsenterer break even = de er i business, men skovler ikke millionprofitter ind.
Hurtig skrev:Præcis... Lige mine ord. Priserne i HiFi branchen afspejler i den grad det samme som prisen på et par Levis eller Diesel bukser.
Sagen er bare den, at Levis og Diesel sjældent beklager sig over manglende avancer. Faktisk tror jeg gerne de erkender, at have ret store avancer.Man kan så diskutere, om alle High End producenterne laver et mere gennemført produkt, når vi kigger på dets HiFi egenskaber. Klart nogle tykkere alu-fronter, men det er ikke få gange at en High End forstærker har fået prygl af eks KvK's NAD3020i.Ja, men det du siger er at producenterne tjener masser af penge, det er jo ikke rigtigt, det er korrekt at deres produkter er dyrere end at købe en CD afspiller hos Harald Nyborg til 300kr.. men det betyder ikke de producenter er vildt profitable. Men de har altså også en helt anden struktur end kinaproducenten hos Harald Nyborg der kun sælger fulde containere. Nøjagtig lige som når du køber en Levis eller Diesel, så betaler du jo for en masse mere end bare produktet. Det kan godt være du ikke synes reklamer af lækre personer i jeans er nødvendige for at sælge produktet, eller smarte shop in shop etc, men du betaler for det når du køber Diesel eller Levis. Hos Føtex betaler du for at no-name produktet bliver smidt på et simpelt bord, og skovlet ud.Valgte Diesel at sige de ikke vil bruge een krone på markedsføring etc, og sælge produktet til samme pris som i Føtex, ville de sikkert ikke eksistere om et par år (I starten ville det gå godt, folk vil jo gerne købe mærkevarer til spotpris, men det vil gå ligesom Lacoste i sin tid, hvor ingen købte det til sidst grundet discount og kopier). Sådan er det også med high end, og i high end er det endnu mere udtalt, for i modsætning til Levis og Diesel er der ingen "almindelige" mennesker der kender til high end hifi mærker, så blev de sat ned, ville kunderne ikke vælte butikken mandag morgen.Så alt i alt står vi i en situation, hvor prisnedsættelser IKKE vil hjælpe særligt meget på salget, men udhule den i forvejen beskedne indtjening producenterne har = de vil lukke. Idag er det jo sådan at mange af vore kollegaer i branchen kører med underskud, eller i det mindste har det mega svært. Det vil være unfair at nævne navne, men jeg vil tro at ihvertfald 50% af verdens high end producenter kører med underskud = der er altså ikke stor sandsynlighed for at de vil køre bedre hvis de sætter priserne yderligere ned.Hurtig skrev:Men sagen er nok den, at hvis man tilbøb at sælge et af de mærker du nævner ovenfor til spotpris, ville man aldrig få forhandlingen på produktet. Og i så fald er konkurrencen næppe helt fri.Jeg er enig med Sillesen i, at der både er ærlige og uærlige folk i branchen. Dem der altid har nye pseudo-teknologier, hører dog oftest til den sidste katagori.
Hurtig skrev:@ Sillesen:
Som jeg har sagt flere gange i andre debatter, så tror jeg faktisk vi er enige på mange punkter. Vi ser det bare fra hver vores side (Forbruger/producent). Og sagen er nok, at vi er omtrent lige stædige, så vi bliver næppe enige på dette forum. Måske over en kold pils i lufthavnen .
Jeg har vist endda også ved flere lejligheder sagt, at eks dine B110 ser ud til at give OK valuta for kronerne.
relæstyret attenuator, modkoblingsfrihed osv... Til knap 9500,- finder jeg absolut ikke dette urimeligt!
Men der findes MASSER af eksempler, på væsentlig billigere konstruktioner, der sælges LANGT dyrere.
Eks har jeg alrig forstået, hvorfor klasse-D forstærkere baseret på 2 danskproducerede forstærkermoduler til under 500 stykket, skal sælges til 100.000,- når de kommer i en fin alu-kasse.
Eller hvorfor et ret standard Philips løbeværk, pludselig er noget helt særligt, fordi det anvendes i en CD-afspiller til 125k.
Det kaldes vist "storytelling" på merkantilt nydansk, og det går rent ind hos dem der har behov for at iscenesætte sig selv ved hjælp de produkter de anskaffer
Hurtig skrev:
Sagen er bare den, at der stadig dukker nye små HiFi shops op med jævne mellemrum. Og det er klart, at hvis alle disse skal voerleve, af en aftagende kundegrundlag, så er avancerne nødt til at stige. Du rammer faktisk lige nøjagtigt hovedet på det søm jeg prøver at banke i.
De høje avancer skyldes netop, at butikkerne forventer at skulle kunne leve af at sælge en enkelt CD-afspiller hver anden uge, fordi der trods et aftagende kundegrundlag, bliver flere og flere der vil leve af at sælge HiFi.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster