von Auspuff skrev:Diamagnetic skrev:
Nej frekvensgangen er blevet målt i rummet. En afvigelse <hæv> på 2 -3 db. omkring de 100hz. medførte en ændring af enhederne. Nye bølger og nyt trådophæng. Et fald længere nede er fysikkens love. Dog er der output ved 10 hz. med kun -12db. Spørgsmålet er så hvor meget tillid man kan have til sådanne målinger ved så lave frekvenser som du selv påpeger. Tror dog at tendenserne kan bruges når de vurderes sammen med de subjektive indtryk.
Det rum og den højttaler ser jeg gerne nærmere beskrevet.
Og ja pålidelige målinger dernede kan man ikke lave.
Og det er ikke nok med nye trådophæng og hvad ved jeg til at korrigere dernede.
Enten har man niveau i bassen og dermed stående bølger, medmindre man har bygget et lytterum uden parallelle flader, eller også har man ingen bas.
12 dB nede ved 10 Hz antyder at der er masser af niveau i bunden, så har du med meget høj sandsynlighed ekstreme udsving i amplitude, med mindre du spiller på en pløjemark.
Enhedernes Q påvirker i samspil med rummet den resulterende frekvensgang. Lavere Q giver en fladere kurve så simpelt er det.
Diamagnetic skrev:von Auspuff skrev:Diamagnetic skrev:
Nej frekvensgangen er blevet målt i rummet. En afvigelse <hæv> på 2 -3 db. omkring de 100hz. medførte en ændring af enhederne. Nye bølger og nyt trådophæng. Et fald længere nede er fysikkens love. Dog er der output ved 10 hz. med kun -12db. Spørgsmålet er så hvor meget tillid man kan have til sådanne målinger ved så lave frekvenser som du selv påpeger. Tror dog at tendenserne kan bruges når de vurderes sammen med de subjektive indtryk.
Det rum og den højttaler ser jeg gerne nærmere beskrevet.
Og ja pålidelige målinger dernede kan man ikke lave.
Og det er ikke nok med nye trådophæng og hvad ved jeg til at korrigere dernede.
Enten har man niveau i bassen og dermed stående bølger, medmindre man har bygget et lytterum uden parallelle flader, eller også har man ingen bas.
12 dB nede ved 10 Hz antyder at der er masser af niveau i bunden, så har du med meget høj sandsynlighed ekstreme udsving i amplitude, med mindre du spiller på en pløjemark.Enhedernes Q påvirker i samspil med rummet den resulterende frekvensgang. Lavere Q giver en fladere kurve så simpelt er det.
Og så kræver det lukkede kabinetter og det er ikke noget for efterbrænderen
Diamagnetic skrev:von Auspuff skrev:Diamagnetic skrev:
Nej frekvensgangen er blevet målt i rummet. En afvigelse <hæv> på 2 -3 db. omkring de 100hz. medførte en ændring af enhederne. Nye bølger og nyt trådophæng. Et fald længere nede er fysikkens love. Dog er der output ved 10 hz. med kun -12db. Spørgsmålet er så hvor meget tillid man kan have til sådanne målinger ved så lave frekvenser som du selv påpeger. Tror dog at tendenserne kan bruges når de vurderes sammen med de subjektive indtryk.
Det rum og den højttaler ser jeg gerne nærmere beskrevet.
Og ja pålidelige målinger dernede kan man ikke lave.
Og det er ikke nok med nye trådophæng og hvad ved jeg til at korrigere dernede.
Enten har man niveau i bassen og dermed stående bølger, medmindre man har bygget et lytterum uden parallelle flader, eller også har man ingen bas.
12 dB nede ved 10 Hz antyder at der er masser af niveau i bunden, så har du med meget høj sandsynlighed ekstreme udsving i amplitude, med mindre du spiller på en pløjemark.Enhedernes Q påvirker i samspil med rummet den resulterende frekvensgang. Lavere Q giver en fladere kurve så simpelt er det.
Og foden er derfor blevet opdateret, så denne terminal passer. Faktisk er den ekstremt stor, den er hele 120mm i længden!
arsenix skrev:Og så kræver det lukkede kabinetter og det er ikke noget for efterbrænderen
ctacta skrev:Jeg har kigget lidt på terminaler og WBT er sindsyg højt prissat og er slet ikke det værd som de forlanger nede i tyskland. Så det bliver nok dem her:
von Auspuff skrev:arsenix skrev:Og så kræver det lukkede kabinetter og det er ikke noget for efterbrænderen
Jeg har såmænd intet imod lukkede kabinetter.
Man skal bare ikke forsøge at lukke kabinetter, som også skal gengive mellemregisteret.
Betragtet som bassystem, tror jeg da egentlig at lukkede kabinetter er nemmere at konstruere end tilsvarende åbne. Nu er det bare sådan, at jeg har forstået på en del herrer, at lukkede systemer altid er at foretrække. Og her er jeg lodret uening.
Man får aldrig en enhed til at gengive en frigjort mellemtone, såfremt man har trykforskel mellem for og bagside på membranen. Og det har man i et lukket system.
Så hvis bas ellers kan holdes for sig selv, så tror jeg bestemt at lukkede systemer kan bringes til topperformance. Det kræver volumen eller EQ, men jeg tror bestemt det har sine fordele.
Karsten Sømand skrev:von Auspuff skrev:@matrosen
Det er ret sjovt at læse dit seneste indlæg.
For der er altså noget du har fået galt i halsen her.
Dynamik skabes slet ikke af store højtalere.
Dynamik er FORSKELLEN på kraftigste og svageste niveau.
Og hvis det er dynamisk musik man er interesseret i, så skal man tænke i det kraftigste lydtryk, som et givet symfoniorkester præsterer (fordi et symfoniorkester er mange dB mere dynamisk end alt andet).
Og det er altså ikke specielt øredøvende.
Og så skal man så ned og have fat i de svageste niveauer, for at udvide dynamikken.
Kraften er givet på forhånd. Man må aldrig forsøge at gengive orkesteret ved kraftigere lydtryk end det som orkeseteret selv kan præstere uden forstærkning i en given afstand.
Nu gælder det så om at få gravet de svageste signaler frem.
F.eks. 3 dB mere dynamik vil altså alene betyde, at man kan finde mere information ved svage niveauer.
Dynamik er med andre ord noget meget stille noget.
Valget af højtaler bør derfor altid bero på, hvilken afstand man vil lytte på, og hvilke scenarier man ønsker at genskabe.
Placerer man sig på en af de gode pladser i koncertsalen, så når lydtrykket egentligt ikke secielt højt op, hvorfor man ikke behøver monster højttalere, for at genskabe et realistisk lydtryk.
Men nu gælder det så om at komme til bunds i informationen, de svage niveauer nemlig.
DET ER DYNAMIK.
Spektakel handler blot om transienter og lydtryk, og her kan blot 6-12 dB dynamik enddog sagtens imponere det bedre selskab.
Dynamik kendetegnes ved, at man kan lytte ned i niveau indtil ens egen indre larm fra hjerte, lunger og bandit tager over.Glæder mig, at du har hygget dig. Jeg fandt lige et par linier, som vel egentlig beskriver det meget godt, hvordan man kan "tolke" dynamik:
http://da.wikipedia.org/wiki/Dynamik_%28musik%29
Venlig hilsen
Karsten
Ducati skrev:Hvis du går efter bedst mulig (lyd)kvalitet vil jeg anbefale disse terminaler fra Cardas. Jeg ved godt, at der så ikke kan bruges bananstik, og de er muligvis ikke hensigtsmæssige ift foden, men det gør ikke terminalerne ringere
De fås i en version i rhodium belagt kobber, som efter min mening er langt bedre end nogen højttalerterminal fra WBT, og langt billigere...
Fastspændingen med én fingerskrue virker også super. Du kunne jo fremstille din egen fingerskrue, som en art logo...
von Auspuff skrev:Man får aldrig en enhed til at gengive en frigjort mellemtone, såfremt man har trykforskel mellem for og bagside på membranen. Og det har man i et lukket system.
Ducati skrev:Hvis du går efter bedst mulig (lyd)kvalitet vil jeg anbefale disse terminaler fra Cardas. Jeg ved godt, at der så ikke kan bruges bananstik, og de er muligvis ikke hensigtsmæssige ift foden, men det gør ikke terminalerne ringere
De fås i en version i rhodium belagt kobber, som efter min mening er langt bedre end nogen højttalerterminal fra WBT, og langt billigere...
Fastspændingen med én fingerskrue virker også super. Du kunne jo fremstille din egen fingerskrue, som en art logo...
Hej Ducati
Den du her viser, har vi tænkt os at anvende, da den har den helt rigtige bredde.Det der bekymre mig lidt, er den ikke ligner highend, læs den ser ikke dyr ud som nogen af de monster store guldterminaler.
MVH
ctacta skrev:3DX, der var jeg ved at få aftenkaffen gal i halsen af bar grin Åh nej, så er der rigtig mange producenter der kommer efter mig, hjæææælp...
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster