Dean skrev:Jonas_h skrev:Dean skrev:Otto J skrev:Nu er der jo ingen der siger vi sksl være enige, men jeg mener at en forstærker der "bevarer sin lyd" er en DÅRLIG forstærker. Forstået på den måde at det giver kun mening at sige, hvis forstærkeren har meget egenlyd.
Nå ok, jeg troede det var meningen at man skulle transportere lyden fra f.eks cd-pladen til højttalerne, så uberørt som muligt.
Hvis forstærkeren er meget
neutral og
bliver ved med at være det uanset hvilken højttaler/belastning den bliver udsat for, er den så
DÅRLIG ???
<div> </div><div>Hvis en forstærker "bevarer sin lyd", må det jo nødvendigvis betyde at den har sin egen lyd. Hvis noget har sin egen lyd, er det ikke neutralt....</div>
Det tror jeg nu ikke jeg skrev.
Nå ok, jeg troede det var meningen at man skulle transportere lyden fra f.eks cd-pladen til højttalerne, så uberørt som muligt.
Hvis forstærkeren er meget neutral og bliver ved med at være det uanset hvilken højttaler/belastning den bliver udsat for, er den så DÅRLIG ???
Problemet er som jeg ser det at du ikke helt forstår hvad Otto j skriver, men jeg tror faktisk i mener nogenlunde det samme.
Et Problem er at definere hvad er neutralt.
Jeg kender til tre måde at forsøge at vurdere det på, to gamle og en ny, vi ved at det er musikinstrumenter som er optaget, begynder det at lyde som musikinstrumenter så er der en mulighed for at det er mere neutralt end hvis det ikke lyder som musikinstrumenter.
Den anden metode er at konstatere at der må være forskelle i optagelser, alle optagelse er optaget forskelligt, optagelsessted, udstyr, mikrofonopstilling osv, det må give store og mindre forskelle i lyd, dynamik, rum og perspektiv fra indspilning til indspilning.
”Nyt anlæg” for hver optagelse må her være det optimale.
Men ingen af disse to metoder kan sige at noget er 100% neutralt, for det er der nok ikke noget der er hvilket bekræftes af at alle stereoanlæg lyder forskelligt.
Men de to nævnte metoder kan muligvis bruges til at vurdere om noget er mere neutralt end noget andet.
En sidste metoder som er blevet tilgængelig med computer er at man foretager en optagelse med et godt lydkort efter at lyden har passeret igennem et apparat/kabel eller hvad det nu er, sammenligne med kilden/CD pladen ved hjælp af noget passende software.
Hvor meget denne metode fortæller tjaa den kan nok visse at der er forskelle på det meste udstyr, større eller mindre, men hvad forskellene betyder og hvilken indflydelse de har på hvordan vi i den sidste ende opfatter lyden, tror jeg ikke metoden siger meget om.