Otto J skrev:Spørgsmålet er (Kim) om det er produkterne der har ændret sig, eller om det er kunderne der har ændret sig? Jeg synes D/A konverterne udviser en alarmerende tendens: Folk køber de her nye, efter sigende højtydende produkter til lav pris, oftest uden at høre dem først (det er svært når flertallet sælges som direkte-til-dig uden butiksdemo). Og dette fænomen vil kun blive større, i takt med at hifi-butikkerne lukker - dvs. at folk køber dét de kan læse sig til giver meget for pengene, i stedet for at gå ud
Det er i min verden ikke noget nyt, det er bare blevet tydeligere.
Også før krisen købte folk i blinde, da var det bare endnu dyrere ting, omend også de billige. Det med at købe uden at høre er et opdragelsesspørgsmål fordi folk antager at de kan stole blindt på en hifi sælger eller en anmeldelse, på samme måde som de tror at de kan stole på deres bankrådgiver uden at indse at vedkommende bare er en glorificeret sælger.
Otto J skrev:Hvis det så rent faktisk forholder sig sådan at en high-end forretning ikke kan demonstrere for sine kunder hvorfor et 400.000,-s anlæg er bedre end et 40.000,-s anlæg - så er det ikke godt for hifi-branchen - så er hifi-branchen død. Og jeg har svært ved at se hvorfor dét skulle være en fordel for brugerne. Problemet er, at hvis vi holder op med at jagte "så godt som muligt" (inden for én eller anden ramme), men i stedet jagter "hvor billigt kan jeg få "godt nok"", så ender vi med stille og roligt at skrue ned for definitionen af "godt nok", i stedet for at skrue op for forventningen til hvad vi skal have for vores penge.
Det er i min verden to forskellige, men sammehængende problemer.
Det skyldes at der er for mange hifi sælgere der er mere sælger end hifi. og så at der er alt for meget rigtigt dyrt grej der performer af h til. Bare en enkelt oplevelse, så lagres det i hjernen at dyrt hifi er fup og svindel.
sd2100 skrev:Så dalende hifiinteresse kombineret med en selvdestruktiv branche holder potentielle MEGET købestærke kunder langt væk.
Det er jeg desværre enig i. Det er benhård afregning. begår forhandlerne en fodfejl, så ser de ikke kunden igen. omvendt har dem der holder deres sti ren også en del tilbagevendende kunder som de næsten kan leve af.