RAMMA skrev:dreamz skrev:RAMMA skrev:det er faktisk ganske reelt, det med tilspilning, når du nu modtager de bestilte kabler, så behøver du ikke gøre dig så mange tanker om den tekniske sandhedsværdi i begrebet " tilspilning" som vel betegnes som " voodoo"
i stedet lytter du til dine ynglingsindspilninger i den nævnte tidsperiode på en 10-12 timer og måske også i en efterfølgende periode, mit gæt er at du vil blive overrasket over det du hører fra time 1 til time 12 med dette billige no name kabel, også selvom du er er erklæret kabelskeptiker
Jeg er faktisk selv meget kabelskeptisk, da jeg har hørt min andel af tudsedyrt såkaldt highend kabel i min tid med skodlyd
, og har også derfor bygget diy-kabler selv i et større antal, ud fra den betragtning at det kan man sgu gøre bedre selv til en anstændig pris og samtidig, have det sjovt i processen
Jamen, jeg spørger,
hvorfor den tilspilning er nødvendig. Jeg vil da mene, at molekylerne i de ledende materialer med det samme lægger sig på den rigtige måde i det øjeblik, der føres et signal i gennem. Derfor savner jeg en eller anden teknisk/mekanisk forklaring på, hvorfor denne tilspilning er så vigtig.
du kan få lidt læsestof om emnet:
https://sites.google.com/site/computera ... e-break-inhvis der skal lidt fakta på kan det også udtrykkes i matematik
http://www.virginia.edu/bohr/mse209/chapter19.htmmen vigtigst så kan det faktisk høres uden de store problemer, uden ovenstående fakta
Jeg har også som dreamz undret mig lidt over det med tilspilning uden at jeg pure vil nægter at det er en realitet, men 100 timer på elektronik eller kabler det har jeg aldrig oplevet.
Jeg skiftede en modstand forleden, lod udstyret spiller 15-20 minutter, satte Amused to death på, hundene på nummer 1 stod nu ikke inde hos naboen men skråt foran mig de stod heller ikke samlet.
Efter ca et par timer så var alt iorden igen hundene var inde hos naboen stod samlet og bag hinanden og lige ud fra mit højre ører, så noget sker der, men det skete på et par timer.
jeg har derimod oplevet at jeg har vænnet mig til lyden i et kabel over lang tid ved at min hjerne har kompenseret for mangler frekvens ubalancer osv., analogt med at vi kommer ind i et nyt rum. Har vi været et par gange i det nye rum så er kompenseringen/tilvænning blevet næsten permanent. "kompenseringen" virker selv om vi har været væk fra rummet i et stykke tid enten lægge vi slet ikke mærke til rummets karakteristika mere eller det kræver meget kort tid sekunder at vende/(kompencere) sig til rummet.
Linkene fra Ramma blander fakta som ikke begrunder noget med tilspilning så vidt jeg kan se og så forfatterens egen teori om opbygning af en balance som skulle forgår meget langsomt i bl.a isolatorer/kondensatorer.
Jeg kan godt følge ham et stykke af vejen.
Et kabel er en langstrakt kondensator , en kondensator er grundlæggende et isolerings materialer imellem en positiv og negativ pol.
isoleringsmaterialet/dilektrikum, evne til at opbevarer en ladning måles som permittivitet, og er sammen med de fysiske mål bestemmende for kondensatorens kapacitet.
Permativitet afgøres af isolationsmetarialet mindste bestanddele (molekyler)
Disse molekyler er polariserede med en plus og minus pol i hver sin ende.
Når de polariserede molekyler ikke påvirkes af et elektrisk felt vil de have en tilfældig orientering, påsættes et elektriksfelt på kondensatoren (polerne) vil molekylerne dreje og orientere sig efter dette felt som resultere i at der kommer positive ladninger på den ene side af isoleringsmaterialet og negative på den anden.
Disse ladninger kaldes skinladninger, evnen til at opbevare disse ladninger udtrykkes bl.a. igennem værdien permativitet, stor permitivitet betyder mange skinladninger som er nemme at dreje.
Et eksembel kunne være keramiske kondensatorer som er små og virker ved meget høje frekvenser, de har også en meget høj permivititet.
Men for at vende tilbage til indspilning kunne en forklaring være at fejl-kondensatoren i kablet bliver og bedre til at at opbevarer en ladning og hurtigere og hurtigere til at skifte ladning. Eller måske det modsætte, tjaa.
Det bør være målbart hvis det finder sted, jeg har hørt at plastik langsomt skulle kunne magnetiseres, kobber og sølv kan vil også magnetiseres hvis det indeholde eks.v. jern cobolt eller nikkel, det kunne være en forklaring på ændringerne i lyden. Statisk opladning er også mulig med plastik kabler.
For en eller anden form for permanent ændring skal der ske.
En anden mulighed er galvanisk spændings potentiale betyder at forskellige materialer ledere har et normalpotentiale som er forskelligt for de enkelte materialer hvilket mulig gør elektrolyse, batterier, og også forårsager tæring i eks.v. både.
Men vigtigt er det at fastslå at tilspilning må være en permanent ændring af materialerne eller opbygning af magnetisme eller måske det omvendte, ellers skulle vi begynde forfra med tilspilning hver gang strømmen blev slukket, eller kablet blev taget ud af dens sammenhæng.
Ps. @ Ramma jeg kan forstår at du har fået kabler af flere omgange og har derfor haft mulighed for at teste et ikke tilspillet kabel og et der er.
Har du prøvet dette og er forskellen virkelig så markant, altså fra et ret dårligt kabel til et kabel med high-end status ????.