http://jp.dk/indland/trafik/article2716286.ece
Artiklens ordlyd er flg.:
Dødsulykker i bil ville kunne forhindres, hvis aldersgrænsen for kørekort sættes op.
Det sker jævnligt, at unge mennesker er involverede i voldsomme trafikulykker. Natten til den 26. februar kostede en voldsom bilulykke fire unge i alderen 18 og 19 år livet, og senest kostede uopmærksomhed en 23-årig mand livet påmotorvej E47 syd for Køge den 2. marts.
Men det er der en grund til, siger professor i neurobiologi og farmakologi på Københavns Universitet, Albert Gjedde, til Lokalavisen.dk.
"Forbindelsen mellem hjernens centre er ikke færdigudviklet, når man som 18-årig kan erhverve sig et kørekort. Først i 25-30 års alderen er forbindelserne mellem hjernens centre så udviklede, at man for alvor kan forholde sig til konsekvensen af sine egne handlinger. Det viser al forskning," siger han.
Erfaring er vigtigt
Forskeren forklarer, at hjernen kan sammenlignes med et symfoniorkester med en masse forskellige musikere, der alle skal dirigeres og styres af en dirigent. Men før disse hjerneforbindelser er på plads, kan musikerne ikke se dirigenten. Dét kommer det sjældent særlig skøn musik ud af.
Han lægger op til, at nye bilister skal tilegne sig så stor erfaring bag rattet, at dét kompenserer for de manglende hjerneforbindelser. Først derefter skal de kunne få kørekort.
"Hjerneforbindelser er der - de er bare ikke udviklede nok. Så en model kunne være, at man kan påbegynde sin køreundervisning som 17-årig. Efter to års træning kan man så gå op til en køreprøve og som 19-årig få et kørekort, der i begyndelsen er underlagt særlige restriktioner. Dét kunne for eksempel være et krav om, at den nye bilist kun kører bil, hvis der er en erfaren ledsager i bilen, siger Albert Gjedde.
Opposition afviser lovforslag
Han vil ikke lægge navn til et debatudspil om, at kørekort-aldersgrænsen skal sættes op til 25. Rent politisk er der også langt til en revidering af de nuværende regler, som vil få konsekvenser for tusindvis af nybagte vælgere.
"Vi skal ikke være hysteriske og bure de unge inde. Men vi burde overveje flere, mere blodige skræmmebilleder i køreundervisningen. Vi kunne også overveje et krav om en erfaren ledsager i bilen, når man er ny bilist. Og måske en alkoholpromille på nul komma nul," siger Kim Christiansen, trafikordfører for Dansk Folkeparti, til avisen.
Endnu større er modstanden fra Venstres Kristian Pihl Lorentzen, der kategorisk afviser en ændring i reglerne for unge bilister.
"Jeg er tilhænger af, at de unge skal lære mere om risiko og fart. Men jeg er ikke tilhænger af en højere aldersgrænse. Jeg er heller ikke tilhænger af krav om erfaren ledsager eller en nul-promillegrænse specielt for unge. Mange unge har brug for en bil, og vi skal ikke mindske deres mobilitet," siger han.
"Unge skal have mere erfaring"
Liberal Alliances trafikordfører, Leif Mikkelsen, er dog ikke helt afvisende overfor tanken.
"Vi ser alt for mange tragiske ulykker med unge bilister. Vi skal passe på ikke at gøre noget forkert, bare fordi vi føler os kaldet til at gøre noget. Men omvendt vil jeg ikke klart afvise at sætte aldersgrænsen for kørekort op. Hvis altså en grundig analyse fører os derhen," siger han.
Blandt regeringen er De Radikales trafikordfører, Andreas Steenberg, tilhænger af en alkoholpromille på nul for unge bilister. Men aldersgrænsen står fast.
"Det er interessant at høre om hjernens udvikling. Men jeg er ikke tilhænger af at udskyde kørekort-alderen. Det ville være for nidkært. Det er heller ikke vores politik at kræve en erfaren ledsager med i de unges biler. Men jeg er tilhænger af, at de unge skal have mere erfaring, inden de får kørekort. Det bør vi se på, når vi i løbet af det kommende års tid skal se på køreuddannelsen," siger Andreas Steenberg til Lokalavisen.