Bevensee skrev:I forhold til detaljerytteri og MC'er, synes jeg at det diskantloeft som tidligere tiders MC'er ofte led af pga. noget resonans i dag ikke er et problem. Eller, der er ihvertfald adskillige PU'er hvor det ikke er. Paa samme maade, som jeg ikke synes, at det er en entydig sandhed laengere at MM'er har en boosted nedre mellemtone/oevre bas. Et boost, der paa fx Golding's tidligere MM'er tilfoejede en efter min mening kunstig varme. Det er noget tid siden jeg sidst hoerte en Golding MM, saa hvordan de nyere versioner lyder, kan jeg ikke udtale mig om.
Til gengaeld er jeg ikke helt enig i at HiFi-pressen fokuserer ensidigt paa MC. En simpel Gooogle soegning paa "Grado pickup review" vil fot eksempel givw talrige eksempler paa det modsatte.
Min holdning er nok stadig at det er vigtigere hvordan MM eller MC er implementeret end om det er det ene eller andet princip.
Det kræver naturligvis en stor indsigt at udtale sig om anmelderkoprsets habitus og dogmeskabelse. Og hertil kræves at man har været med i "gamet" i mange år.
Når jeg udtaler mig på den måde, jeg gør, så er det fordi jeg har ret. Jeg har undersøgt skidtet på alle leder og kanter og læst nærmest alt i magasiner og anmeldelser.
Et eksempel på dogmeskabelsen er den måde de tyske magasiner stiller det op det via den måde de giver karakter og ikke mindst det, de vælger at anmelde. Sidstnævnte er vigtigst. Hvad tager man til test.
På karakterlisten har det siden begyndelsen af 80erne været således at MC'ere altid har fået klart bedre karakterer end MM. Når man i over 30 år har stillet det sådan op, så er der tale om skabelsen af et dogme. Dette understøttes af samme i stereophile (og i virkeligheden ethvert hifi magasin); også her er Class A indenfor pick upper et mylder af MC'ere. En enkelt MM har fået lov i form af Soundsmith, men ikke uden at overguruen samtiidgt gjorde det klart, at MC'er i class A er bedst. Og sådan kan man blive ved.
Der er en underlig alliance mellem anmeldere og branche - også her.
Hvad angår slutbrugeren. Så bliver han lullet ind i MC verdenens måde at lyde på og kan successivt ikke se, at disses lyd udgør et problem selv om de gør om man måler ydelsen på live musiks måde at opføre sig på.
Og successivt kommer slutbrugeren umærkeligt til at overtage dogmer, der ikke nødvendigvis er et gode for reproduktion af lyden om vi godtager at lyden derhjemme i videst mulige omfang skal reproducere virkelighedens musik.