
mht til Grado er det ren farveladelyd, blød,rar bamset farveladelyd lidt ala klassisk rørlyd fra 50 erne og de er hørt her i huset jeg har haft 2 stk gennem huset gennem tiden, bla den meget berømmede twintip og den helt billige entrymodel, numrene husker jeg ikke mere, de er gået i glemmebogen.
mht MC pu og deres overdetaljering, så er det korrekt hvis man ikke indstiller load og gain rigtigt, de fleste riaaer incl de meget dyre har ikke indstillinger nok til at kunne optimere på disse vigtige parametre, det betyder at de fleste ikke har hørt hvad deres MC pu egentligt er i stand til at gengive mht til naturlighed og livefornemmelse, forudsat at pladen indeholder disse vigtige informationer, dårlige indspilninger giver ikke den fornemmelse af ægthed men kan stadig nydes uden forbehold, hvis man ikke er alt for firkantet i sin lydopfattelse.
audiophilindspilninger er ikke indbefattet i den kategori som kan betegnes som naturlige i lyden(det er designet lyd kun lavet med det formål at lyde lækkert på alle anlæg incl Bilkas det bedste og Bose og selvfølgelig super high end udstyr




For MM pu gælder det samme for lyden, omhyggelig opsætning er alfa og omega, specielt vigtig er VTA og kapacitetsindstillingen som bør være min 4 forskelligfe helst flere incl en trinløs gainindstilling med 0,5 mv intervaler og den benyttede MM skal være bygget med ordentlig motor med spoler og magneter der reagerer prompte på pladeudsvingene, der fejler mange MM konstruktioner med for lille motor eller en billig alucantilever eller endnu være en stålcantilever som dem man anvendte i begyndelsen af mm pu levetid, men man fandt hurtigt ud af at stålrør farver og resonerer og gik ret hurtigt over til alucantilevers, de var iøvrigt nemmere at lave havde lavere vægtfylde og havde en resonans og farvning som ikke stak i øret og den vigtigste grund ,og de var billigere at lave, altså en win-win situation for både brugere og industrien, senere er de store motorer med kraftige spoler og magneter til at lede de svage signaler videre til riaaen, gået helt i glemmebogen og her er der så også blevet sparet matrialer væk for profittens skyld, men de er stadig lige dyre i indkøb, bare er dækningsbidraget øget væsentligt , udfra det synspunkt at det kan kunderne sgu nok ikke høre og de kan heller ikke huske mm pu fra den tid hvor der blev bygget gode MM motorer, feks. i sluthalvfjerserne, det enste der hang på det tidspunkt var de slibninger der blev sat på cantileveren og som kan hindre at man får det hele med, løsningen er dog at skifte cantilever og diamant til noget bedre feks Boron eller Safir feks en Paratracer cantilever eller en Benz Boronstav, så vil man forstå betydningen af en god motor på en MM pu

Set i min optik kan der opnås fremragende lyd med begge typer både MC og MM pickupper , hvis man indstiller begge to korrekt og loader dem tilsvarende korrekt, iøvrigt udover min personlige favorit B&O sp serien, så kan en Linn K 18 og bringes til at synge i grad som de fleste ikke vil tro muligt og de nye Ortofon Blacktyper er ligeledes i den kategori

Det var mit bidrag til denne debat


Og det er nu man selv bør byde med hvad man mener om temaet og bidrage med egne erfaringer som kan hjælpe os andre med at blive klogere på hvad der egentlig skal til for at få en pu til at lyde optimalt og naturligt, for standardindstilingen fra butikken eller den vejledning der følger med pickuppen, kan kun betragtes som vejlende eller vildledende og i bedste fald en nødtørftig vejledning

så kom med dit bidrag

