Mr.Avantgarde skrev:Rauls' lister over top MM'ere var oprindelig denne:
Rauls liste over topklasse MM pick upper er flg :
Audio Technica ATML 170 and 180 OCC, Grado The Amber Tribute, Grace Ruby, Garrot P77, Nagaoka MP-50 Super, B&O MMC2 and MMC20CL, AKG P8ES SuperNova, Reson Reca ,Astatic MF-100 and Stanton LZS 981
Rauls liste over næsten topklasse pick upper er flg :
ADC Astrion, Supex MF-100 MK2, Micro Acoustics MA630/830, Empire 750 LTD and 600LAC, Sonus Dimension 5, Astatic MF-200 and 300 and the Acutex 320III.
Der er dog sket en del igennem tiderne og Raul har efterhånden føjet nogle til.
Det kan dog være svært helt at få et billede af den liste (opdaterede).
Han er blevet kritiseret for at lukke en Ortofon Fl25 ind i det bedre selskab. Denne har jeg ikke hørt, men har hørt så meget andet fra Ortofon og generelt mener jeg, at Ortofons pick upper skuffer, så mon ikke også denne gør.
Er der nogle, der har hørt denne FL25 MM fra ortofon?
Ja man kan jo selv læse de 160 sider
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1200430667&openflup&7901&4&&st0 med tågehornet Raul hvis man orker det, hold da kæft hvor han plapre løs men det kan jo være at den hemmelige intergaliske pickup dukker op i teksten, ellers kan man læse at nu skal man loade med 100 Kohm, er manden klar over hvad han gør, næppe.
Det er altså ikke så indviklet det her, sæt en korrekt umanipuleret eks.v. piano-optagelse på, ja så skal der jo helst komme et naturtroet piano ud af højtalerne.
Men reelt kan der jo opstår to situationer, den første er at der kommer et naturtroet piano ud, så vil man typisk står med en masse plader som ikke just lyder naturtroet og måske ikke lige har den korrekte lækkere diskant osv.
Der bliver simpelthen meget stor forskel på pladerne, men alt bør kunne afspilles fornuftigt, musik-instrument-klangen og det at nogen prøver at underholder skal altid trænge igennem, som det gør i en telefon/ transistor radio osv. Hvis ikke lige der er tale om nogen som er direkte dårlige til at underholder, men de havner heldigvis sjældent på plade.
Den anden situation er at man er godt stykke fra et naturtroet piano, og måske er et naturtroet piano slet ikke målet, men målet er at blive behaget konstant på en eller måde, med en eller anden sound.
Som iøvrigt også som regel gå igen i ens plade valg
I den situation vil stort set al beskrivelse/snak osv. som grundlag have præferencer plus smag og behag mm. Det er der rigtig meget af i de forskellige fora, det er kompliceret snak, hvor enighed sjældent eller aldrig kan opnås, og diskussionen vil kunne forsætte i det uendelige.
Er man i smag og behag zonen er det som sagt nogen gange svært, der er mange "smage" som er gode, og der kommer en ny "smag" hver gang der opgraderes som man må tage stilling til.
Men heldigvis sker det tit at der dukker hjælp op i form af måske en guru et blad osv, til at hjælpe en med at finde ud af hvor man skal hen og hvad man skal mene.
.