Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvem har brug for MM, når vi har MC

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » ons aug 29, 2012 23:49

ramma skrev:jeg var i Herning og hente en Dali Suite 1.5 S subwoofer mere til mit setup.
Jeg har intgreret min sub i mit stereo setup for at fÃ¥ den sidste oktav med i de dybe frekvenser og har brugt det meste af dagen pÃ¥ at placere og optimere sub nummer 2 i systemet, det er en ret tidskrævende opgave   men det er ogsÃ¥ blevet godt nu


Det er selvfølgelig lidt offtopic, men kan du virkelig integrere det i lydbilledet, så det ikke går ud over den "organiske helhed" i musikken?
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf RAMMA » tors aug 30, 2012 00:00

Mr.Avantgarde skrev:
ramma skrev:jeg var i Herning og hente en Dali Suite 1.5 S subwoofer mere til mit setup.
Jeg har intgreret min sub i mit stereo setup for at fÃ¥ den sidste oktav med i de dybe frekvenser og har brugt det meste af dagen pÃ¥ at placere og optimere sub nummer 2 i systemet, det er en ret tidskrævende opgave   men det er ogsÃ¥ blevet godt nu


Det er selvfølgelig lidt offtopic, men kan du virkelig integrere det i lydbilledet, så det ikke går ud over den "organiske helhed" i musikken?

Ja :wink:
HIFI HILSEN FRA
RAMMA
Brugeravatar
RAMMA
Supermedlem
 
Indlæg: 1902
Tilmeldt: fre nov 04, 2005 22:40
Geografisk sted: sydjylland

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tors aug 30, 2012 00:20

RAMMA skrev:
Mr.Avantgarde skrev:
ramma skrev:jeg var i Herning og hente en Dali Suite 1.5 S subwoofer mere til mit setup.
Jeg har intgreret min sub i mit stereo setup for at fÃ¥ den sidste oktav med i de dybe frekvenser og har brugt det meste af dagen pÃ¥ at placere og optimere sub nummer 2 i systemet, det er en ret tidskrævende opgave   men det er ogsÃ¥ blevet godt nu


Det er selvfølgelig lidt offtopic, men kan du virkelig integrere det i lydbilledet, så det ikke går ud over den "organiske helhed" i musikken?

Ja :wink:


Ok. Interessant.

Det kunne vi måske debattere i en anden til lejligheden oprettet tråd. :D
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tors aug 30, 2012 01:00

Mr.Avantgarde skrev:Det, der også er kernen i denne tråd, er om moderne pick upper overhovedet er blevet til det bedre, når det kommer til stykket.

Jeg mener nej. Jeg mener faktisk ikke nødvendigvis tingene går fremad. Men det gør priserne derimod.

Raul tog i sit første indlæg fat på den problemstilling via dette uddrag:

Yes, today we have different/advanced body cartridge materials, different cantilever build materials, different stylus shape/profile, different, different,,,,different, but the quality sound reproduction is almost the same with cartridges build 30+ years ago and this is a fact. The same occur with TT’s and tonearms. Is sad to speak in this way but it is what we have today. Please, I’m not saying that some cartridges designs don’t grow up because they did it, example: Koetsu they today Koetsu’s are better performers that the old ones but against other cartridges the Koetsu ones don’t advance and many old and today cartridges MM/MC beat them easily.



Og dog. Der ser ud til at ske noget nyt på cantilever-fronten:


http://www.sound-smith.com/cartridges/hyperion.html

Kaktus. Det er virkelig interessant og ikke mindst overraskende
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf RAMMA » tors aug 30, 2012 06:17

Mr.Avantgarde skrev:
Mr.Avantgarde skrev:Det, der også er kernen i denne tråd, er om moderne pick upper overhovedet er blevet til det bedre, når det kommer til stykket.

Jeg mener nej. Jeg mener faktisk ikke nødvendigvis tingene går fremad. Men det gør priserne derimod.

Raul tog i sit første indlæg fat på den problemstilling via dette uddrag:

Yes, today we have different/advanced body cartridge materials, different cantilever build materials, different stylus shape/profile, different, different,,,,different, but the quality sound reproduction is almost the same with cartridges build 30+ years ago and this is a fact. The same occur with TT’s and tonearms. Is sad to speak in this way but it is what we have today. Please, I’m not saying that some cartridges designs don’t grow up because they did it, example: Koetsu they today Koetsu’s are better performers that the old ones but against other cartridges the Koetsu ones don’t advance and many old and today cartridges MM/MC beat them easily.



Og dog. Der ser ud til at ske noget nyt på cantilever-fronten:


http://www.sound-smith.com/cartridges/hyperion.html

Kaktus. Det er virkelig interessant og ikke mindst overraskende


Det ser faktisk rigtig spændende ud :wink: kaktus cantilever det er temmelig eksotisk, minder lidt om de hærdede bambuscantilevers japanerne ynder at bruge til deres 78 plader :wink:
vi må lige have et billede på af subject
Hyperion1350.jpg
Hyperion1350.jpg (27.31 KiB) Vist 4217 gange

Den har data som en MC pu, med 0,3 mv udgangsspænding og skal også drives som en sådan med de anbefalede 1 kohm-4kohm.
jeg kan ikke finde en pris, men billig er den nok ikke
HIFI HILSEN FRA
RAMMA
Brugeravatar
RAMMA
Supermedlem
 
Indlæg: 1902
Tilmeldt: fre nov 04, 2005 22:40
Geografisk sted: sydjylland

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf lydarne » tors aug 30, 2012 07:26

Mr.Avantgarde skrev:Rauls' lister over top MM'ere var oprindelig denne:

Rauls liste over topklasse MM pick upper er flg :



Audio Technica ATML 170 and 180 OCC, Grado The Amber Tribute, Grace Ruby, Garrot P77, Nagaoka MP-50 Super, B&O MMC2 and MMC20CL, AKG P8ES SuperNova, Reson Reca ,Astatic MF-100 and Stanton LZS 981



Rauls liste over næsten topklasse pick upper er flg :

ADC Astrion, Supex MF-100 MK2, Micro Acoustics MA630/830, Empire 750 LTD and 600LAC, Sonus Dimension 5, Astatic MF-200 and 300 and the Acutex 320III.

Der er dog sket en del igennem tiderne og Raul har efterhånden føjet nogle til.
Det kan dog være svært helt at få et billede af den liste (opdaterede).

Han er blevet kritiseret for at lukke en Ortofon Fl25 ind i det bedre selskab. Denne har jeg ikke hørt, men har hørt så meget andet fra Ortofon og generelt mener jeg, at Ortofons pick upper skuffer, så mon ikke også denne gør.

Er der nogle, der har hørt denne FL25 MM fra ortofon?


Ja man kan jo selv læse de 160 sider http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1200430667&openflup&7901&4&&st0 med tÃ¥gehornet Raul hvis man orker det,  hold da kæft hvor han plapre løs men det kan jo være at den hemmelige intergaliske pickup dukker op i teksten, ellers kan man læse at nu skal man loade med 100 Kohm, er manden klar over hvad han gør, næppe.

Det er altså ikke så indviklet det her, sæt en korrekt umanipuleret eks.v. piano-optagelse på, ja så skal der jo helst komme et naturtroet piano ud af højtalerne.

Men reelt kan der jo opstår to situationer, den første er at der kommer et naturtroet piano ud, så vil man typisk står med en masse plader som ikke just lyder naturtroet og måske ikke lige har den korrekte lækkere diskant osv.

Der bliver simpelthen meget stor forskel pÃ¥ pladerne, men alt bør kunne afspilles fornuftigt, musik-instrument-klangen og det at nogen prøver at underholder skal altid trænge igennem, som det gør i en telefon/ transistor radio osv. Hvis  ikke lige der er tale om nogen som er direkte dÃ¥rlige til at underholder, men de havner heldigvis sjældent pÃ¥ plade.

Den anden situation er at man er godt stykke fra et naturtroet piano, og måske er et naturtroet piano slet ikke målet, men målet er at blive behaget konstant på en eller måde, med en eller anden sound.
Som iøvrigt også som regel gå igen i ens plade valg

I den situation vil stort set al beskrivelse/snak osv.  som grundlag have præferencer plus  smag og behag mm. Det er der rigtig meget af i de forskellige fora, det er kompliceret snak, hvor enighed sjældent eller aldrig kan opnÃ¥s, og diskussionen vil kunne forsætte i det uendelige.

Er man i smag og behag zonen er det som sagt nogen gange svært, der er mange "smage" som er gode, og der kommer en ny "smag" hver gang der opgraderes som man må tage stilling til.

Men heldigvis sker det tit at der dukker hjælp op i form af mÃ¥ske en guru et blad osv, til at hjælpe en med at  finde ud af hvor man skal hen og hvad man skal mene.

.
Senest rettet af lydarne tors aug 30, 2012 14:24, rettet i alt 1 gang.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tors aug 30, 2012 12:10

RAMMA skrev:
Mr.Avantgarde skrev:
Mr.Avantgarde skrev:Det, der også er kernen i denne tråd, er om moderne pick upper overhovedet er blevet til det bedre, når det kommer til stykket.

Jeg mener nej. Jeg mener faktisk ikke nødvendigvis tingene går fremad. Men det gør priserne derimod.

Raul tog i sit første indlæg fat på den problemstilling via dette uddrag:

Yes, today we have different/advanced body cartridge materials, different cantilever build materials, different stylus shape/profile, different, different,,,,different, but the quality sound reproduction is almost the same with cartridges build 30+ years ago and this is a fact. The same occur with TT’s and tonearms. Is sad to speak in this way but it is what we have today. Please, I’m not saying that some cartridges designs don’t grow up because they did it, example: Koetsu they today Koetsu’s are better performers that the old ones but against other cartridges the Koetsu ones don’t advance and many old and today cartridges MM/MC beat them easily.



Og dog. Der ser ud til at ske noget nyt på cantilever-fronten:


http://www.sound-smith.com/cartridges/hyperion.html

Kaktus. Det er virkelig interessant og ikke mindst overraskende


Det ser faktisk rigtig spændende ud :wink: kaktus cantilever det er temmelig eksotisk, minder lidt om de hærdede bambuscantilevers japanerne ynder at bruge til deres 78 plader :wink:
vi må lige have et billede på af subject
Hyperion1350.jpg

Den har data som en MC pu, med 0,3 mv udgangsspænding og skal også drives som en sådan med de anbefalede 1 kohm-4kohm.
jeg kan ikke finde en pris, men billig er den nok ikke


Jeg er bange for at det bliver til for høje priser. Mener jeg har set priser på over 20.000 kr. for dem. I hvert fald den ene af dem.
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tors aug 30, 2012 13:59

lydarne skrev:
Mr.Avantgarde skrev:Rauls' lister over top MM'ere var oprindelig denne:

Rauls liste over topklasse MM pick upper er flg :



Audio Technica ATML 170 and 180 OCC, Grado The Amber Tribute, Grace Ruby, Garrot P77, Nagaoka MP-50 Super, B&O MMC2 and MMC20CL, AKG P8ES SuperNova, Reson Reca ,Astatic MF-100 and Stanton LZS 981



Rauls liste over næsten topklasse pick upper er flg :

ADC Astrion, Supex MF-100 MK2, Micro Acoustics MA630/830, Empire 750 LTD and 600LAC, Sonus Dimension 5, Astatic MF-200 and 300 and the Acutex 320III.

Der er dog sket en del igennem tiderne og Raul har efterhånden føjet nogle til.
Det kan dog være svært helt at få et billede af den liste (opdaterede).

Han er blevet kritiseret for at lukke en Ortofon Fl25 ind i det bedre selskab. Denne har jeg ikke hørt, men har hørt så meget andet fra Ortofon og generelt mener jeg, at Ortofons pick upper skuffer, så mon ikke også denne gør.

Er der nogle, der har hørt denne FL25 MM fra ortofon?


Ja man kan jo selv læse de 160 sider http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1200430667&openflup&7901&4&&st0 med tÃ¥gehornet Raul hvis man orker det,  hold da kæft hvor han plapre løs men det kan jo være at den hemmelige intergaliske pickup dukker op i teksten, ellers kan man læse at nu skal man loade med 100 Kohm, er manden klar over hvad gør, næppe.

Det er altså ikke så indviklet det her, sæt en korrekt umanipuleret eks.v. piano-optagelse på, ja så skal der jo helst komme et naturtroet piano ud af højtalerne.

Men reelt kan der jo opstår to situationer, den første er at der kommer et naturtroet piano ud, så vil man typisk står med en masse plader som ikke just lyder naturtroet og måske ikke lige har den korrekte lækkere diskant osv.

Der bliver simpelthen meget stor forskel pÃ¥ pladerne, men alt bør kunne afspilles fornuftigt, musik-instrument-klangen og det at nogen prøver at underholder skal altid trænge igennem, som det gør i en telefon/ transistor radio osv. Hvis  ikke lige der er tale om nogen som er direkte dÃ¥rlige til at underholder, men de havner heldigvis sjældent pÃ¥ plade.

Den anden situation er at man er godt stykke fra et naturtroet piano, og måske er et naturtroet piano slet ikke målet, men målet er at blive behaget konstant på en eller måde, med en eller anden sound.
Som iøvrigt også som regel gå igen i ens plade valg

I den situation vil stort set al beskrivelse/snak osv.  som grundlag have præferencer plus  smag og behag mm. Det er der rigtig meget af i de forskellige fora, det er kompliceret snak, hvor enighed sjældent eller aldrig kan opnÃ¥s, og diskussionen vil kunne forsætte i det uendelige.

Er man i smag og behag zonen er det som sagt nogen gange svært, der er mange "smage" som er gode, og der kommer en ny "smag" hver gang der opgraderes som man må tage stilling til.

Men heldigvis sker det tit at der dukker hjælp op i form af mÃ¥ske en guru et blad osv, til at hjælpe en med at  finde ud af hvor man skal hen og hvad man skal mene.

.



Alle er i smag og behag zonen, som du kalder det.
Der findes dog enkelte, der mener og markedsfører på forum, at man kan tilsidesætte dette faktum. F.eks. de få, der mener man kan måle sig til det. Og de få, der mener, at blot et piano spiller jf. egne præferencer...ja så er det nok en helt naturtro og korrekt afbildning.

Jeg mindes med stor morskab dengang (for ikke så længe siden) du ikke kunne få et piano til at spille blot tilnærmelsesvis korrekt i dit system.

Jeg må indrømme, at det vist er mange år siden, jeg var der. Måske 20 år siden.

Det korrekte udgangspunkt må være at erkende, at vi ikke kan få genskabt koncertsalen via reproduktion i hjemmet. Enhver, der jævnligt går til koncerter vil vide, hvor lang afstanden er.

Det betyder så, at vi i vores omgang må betjene os af kompromisser, præferencer, lydfilosofier og hvad vi bedst tåler at kunne se bort fra, hvortil skal adderes vores forskelligartede neurale processering af musikken, der i egentlig forstand leder over i præferencer. Og sidstnævnte fører altså uanset om hverken du eller jeg bryder os om det til at vi skal passe meget på med at tale om lyd og musikalsk perception som om alle oplever tingene ens.

Overordnet set kan det samlet set sammenfattes i eneste ord, som vi alle må dele: smag.


NÃ¥r dette er sagt, sÃ¥ er jeg ikke speciel uenig i, at vi bør prøve at fÃ¥ instrumenter, overtonestrukturer, den  organiske karakter af et orkester m.m.fl. imiteret mest muligt nøjagtigt.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over om Raul har misforstået noget med hans valg af 100kohm, men umiddelbart kan det også undre mig.

Jeg vil dog sige, at nogle pu'er ikke bør køres ved 47kohm.

Jeg kan faktisk sagtens forestille mig, at mange pu'er kan profittere af en anden indstilling; om den så lige skal være 100 kohm skal jeg lade være usagt, da jeg ikke kender det system, de spiller i.

Aktuelt har Raul iøvrigt kastet sin kærlighed på en MC 2000 Ortofon pu...hmm
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tors aug 30, 2012 15:07

Apropos de 100 Kohm , som Raul benytter på en mængde MM pu'er, så er det jo muligvis fulgt op af en anelse adderet højere capicitans, vil jeg gætte på.
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tors aug 30, 2012 15:24

RAMMA skrev:
Mr.Avantgarde skrev:
Mr.Avantgarde skrev:Det, der også er kernen i denne tråd, er om moderne pick upper overhovedet er blevet til det bedre, når det kommer til stykket.

Jeg mener nej. Jeg mener faktisk ikke nødvendigvis tingene går fremad. Men det gør priserne derimod.

Raul tog i sit første indlæg fat på den problemstilling via dette uddrag:

Yes, today we have different/advanced body cartridge materials, different cantilever build materials, different stylus shape/profile, different, different,,,,different, but the quality sound reproduction is almost the same with cartridges build 30+ years ago and this is a fact. The same occur with TT’s and tonearms. Is sad to speak in this way but it is what we have today. Please, I’m not saying that some cartridges designs don’t grow up because they did it, example: Koetsu they today Koetsu’s are better performers that the old ones but against other cartridges the Koetsu ones don’t advance and many old and today cartridges MM/MC beat them easily.



Og dog. Der ser ud til at ske noget nyt på cantilever-fronten:


http://www.sound-smith.com/cartridges/hyperion.html

Kaktus. Det er virkelig interessant og ikke mindst overraskende


Det ser faktisk rigtig spændende ud :wink: kaktus cantilever det er temmelig eksotisk, minder lidt om de hærdede bambuscantilevers japanerne ynder at bruge til deres 78 plader :wink:
vi må lige have et billede på af subject
Hyperion1350.jpg

Den har data som en MC pu, med 0,3 mv udgangsspænding og skal også drives som en sådan med de anbefalede 1 kohm-4kohm.
jeg kan ikke finde en pris, men billig er den nok ikke



Jeg ser, at der er søgt om nogle patenter i tilknytning til de kaktus nålefaner
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tors aug 30, 2012 15:51

Der er også denne jubilæms MM (der en tilsvarende MC) fra Audio Technica.

Nogen, der tilfældigvis har lyttet denne

Audio-Technica-AT150ANV-cartridge.jpg
Audio-Technica-AT150ANV-cartridge.jpg (16.49 KiB) Vist 4105 gange
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tors aug 30, 2012 15:58

En af de pu'er, der tales om i det uendelig i Raal's tråd er denne fra acutex. Aner faktisk ikke om mærket har været repræsenteret i Danmark.


acutex.jpg
acutex.jpg (347.99 KiB) Vist 4102 gange
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tors aug 30, 2012 16:25

En anden af de MM pick upper på Rauls topliste er denne, som jeg aldrig har stiftet bekendskab med overhovedet. Også her spørger jeg om den har været tilgængelig i Danmark.

AKG P8ES

akg.jpg
akg.jpg (20.19 KiB) Vist 4095 gange
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tors aug 30, 2012 16:27

Både Acutex'en og AKG'en kom frem i sluthalvfjerdserrne, nærmere bestemt hhv. 1978 og 1977.

Mere og mere tyder på at det er den gyldne periode for MM'erne
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf RAMMA » tors aug 30, 2012 17:08

så fik jeg taget mig sammen til at lave billeder :wink:
b&o diy klon med boroncantilever:
B & O DIY PU 1.jpg
B & O DIY PU 1.jpg (41.03 KiB) Vist 4083 gange

B & O DIY PU 2.jpg
B & O DIY PU 2.jpg (73.52 KiB) Vist 4083 gange


patentbilleder af den første mmc pu SP 2
GENNEMSKÃ…RET SP PU.gif
GENNEMSKÃ…RET SP PU.gif (39.24 KiB) Vist 4083 gange


motoren er ikke så stor i den første

billeder af motoren i mmc SP 6-7,10,14,15,som er den jeg bruger
se næste indlæg
HIFI HILSEN FRA
RAMMA
Brugeravatar
RAMMA
Supermedlem
 
Indlæg: 1902
Tilmeldt: fre nov 04, 2005 22:40
Geografisk sted: sydjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Analoge kilder


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.