dreamz skrev:Mit største problem med koncertsals-præferencen er, at jeg sjældent lytter til musik, der rent faktisk er optaget i en koncertsal. Faktisk er det meste af det musik, jeg hører, skabt i et studie og ganske ofte påført en masse elektronisk for- og efterbehandling. Jeg har således ikke en jordisk chance for at vide, hvordan det burde lyde. Det samme gør sig i og for sig gældende med de fleste af de koncertoptagelser, jeg har: De er nemlig optaget i sale, jeg aldrig har været i – og skulle jeg tilfældigvis have været i en af de sale, en optagelse er blevet indspillet i, har jeg med garanti ikke siddet der, hvor mikrofoner/lydmand har været placeret.
lydarne skrev:dreamz skrev:Mit største problem med koncertsals-præferencen er, at jeg sjældent lytter til musik, der rent faktisk er optaget i en koncertsal. Faktisk er det meste af det musik, jeg hører, skabt i et studie og ganske ofte påført en masse elektronisk for- og efterbehandling. Jeg har således ikke en jordisk chance for at vide, hvordan det burde lyde. Det samme gør sig i og for sig gældende med de fleste af de koncertoptagelser, jeg har: De er nemlig optaget i sale, jeg aldrig har været i – og skulle jeg tilfældigvis have været i en af de sale, en optagelse er blevet indspillet i, har jeg med garanti ikke siddet der, hvor mikrofoner/lydmand har været placeret.
Jeg kan så forstår at du ikke er i stand til at hører om det er et piano og om det har den korrekte stuktur og lyd i forskellige akustiske miljøer og afstande.
Er det tilfældet synes er det klogt ikke at spilde alt for mange penge på at gå til koncert.
Mr.Avantgarde skrev:
Er vanetænkningen og PRÆFERENCE systemet overhovedet vores "ven"?
lydarne skrev:Mr.Avantgarde skrev:
Er vanetænkningen og PRÆFERENCE systemet overhovedet vores "ven"?
Som jeg selv har nævnt adskillige gange mener jeg det afhænger af ens definition af hvad hi-fi er.
Er hi-fi hvad hver enkelt kan lide (eller skulle jeg tilføje har råd til) .
Eller er hi-fi en kopimaskine der skal genskabe en optaget begivenhed så nøjagtigt som muligt.
Der er allerede tydelige tendenser som indikerer hvor det bærer hen i denne tråd.
Jeg mener godt at man kan være et stykke fra "den perfekte kopi" og så stadigvæk have kopimaskinen som mål, men vigtigt er det så at erkende at i de fleste tilfælde vil ens anlæg ikke være godt nok, så tilfredshed og ejerglæde og alt det pis er ikke eksisterende før målet eventuelt er nået.
Men vejen kan alligevel godt være både læreri sjov og spændene, så så surt som det lyder behøver det bestemt ikke at være.
Det med at man begrænser sit musikudvalg ved at gå efter kopimaskinen modelen mener jeg er en skrøne.
Jeg mener det forholder lige modsat. At man netop begrænser sit musikudvalg ved at gå efter en bestemt "sound".
LH2A skrev:For mit vedkommende er live musik og hifi musik to vidt forskellige ting. En live koncert er hele pakken: Musikken, musikerne, lys og en den høje lyd og det at være en del af puplikum hvor man råber og klapper. Lyden kommer ikke i første række her, men stemningen. .
dreamz skrev:Jeg er faktisk ganske enig i dine betragtninger L2HA, og dit indlæg viser jo også, hvor stor betydnings ens musikvalg og -vaner har for ens tilgang til hifi.
Der er for mig ingen tvivl om, at den type musik, der er er vanskeligst at reproducere, er store, klassiske orkesterværker. Her er der himmelvid forskel på, hvad selv det bedste setup kan præstere og så den overrumblende oplevelse, det kan være, at høre et helt symfoniorkester folde sig ud. Anderledes forholder det sig naturligvis med kammermusik, der - som også navnet antyder, egner sig ganske glimrende til at blive afspillet på et hifi-anlæg i stuen, og her kan der med et hæderligt setup sagtens skabe illusionen af, at kvartetten/pianisten eller hvad der nu spiller, står lige foran.
Når man læser diverse indlæg på disse hifi-fora kan man (jeg) tit få det indtryk, at nogle udelukkende hører musik, der lader sig reproduce på et anlæg. Sådan har jeg det så langt fra. Jeg lytter gerne til Led Zeppelin og White Stripes, der bestemt ikke kræver den store finesse, men skal gengives med masser af energi og dynamik.
Jeg kan godt lide din sammenligning med maleriet. Og når det gælder elektronisk produceret musik, er der jo ingen instrumenter, der lyder, som de bør lyde - her er vi meget langt fra realisme og naturalisme. Derfor kan man heller ikke sætte en præference op for, hvordan eksempelvis en Queen-plade bør lyde - eller Radioheads OK Computer.
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst