RAMMA skrev:Den overdetaljering du omtaler har jeg altså ikke i mit MC setup, uanset hvilke erfaringer du har med mc systemer og hvilke egenskaber du tillægger disse
Jeg kender og husker udemærket den klasisske Ortofon MC lyd, hvor fokus var på detaljering og opløsning på bekostning af kropslighed og grundtone, eksponenter for denne lyd var feks MC 10,MC 20, MC 30, MC 3000, MC 5000, Rohman,Supreme serien, alle er nogen jeg har hørt eller ejet på et tidspunkt
Endvidere kan jeg nævne Lyra Lydian som jeg selv har haft som også havde en høj grad af detaljering, men som trods alt var en mere helstøbt performer,
endvidere har jeg haft en Van den Hul DDT II (bygget af Benz) som var ovre i en helt anden grøft, med en udpræget farvning mod det varme og helt bestemt ikke min kop te.
Denon har jeg haft eller ejer stadig DL 103 og DL 103R (begge er solgt, de farver per exellence og ingen af dem kan gengive violin og piano korrekt og er dermed totalt ubruglige i min verden, men de er gode rock pickupper)
Denon 305 havde jeg ganske kort, den er tør og kedelig og superdetaljeret i lyden, analytisk er det bedste ord og den røg hurtigt ud af døren igen.
Denon DL 304 er en udpræget neutral gengiver og faktisk stadig en af mine absolute favoritter sammen med Denon DL 1000 A og de minder også grundlæggende meget om hinanden i grundkarakter, og når de er sat rigtigt op, er de istand til at gengive uendeligt delikat og nuanceret med specielt klassisk musik men er dog lidt tilbageholdende og forsigtige i lyden i forhold til de bedste mc pickupper, hvor Van den Hul Grasshopper, Canary og Black Beutty hører til ( jeg har hørt Grasshopper hos stridsvognen i et ideelt setup og den spiller fremragende på alle måder)
Så er der Benz og her skal specielt Gullwing og Ibony fremhæves for aldeles fremragende lyd uden tendenser til analytisk lyd eller overdetaljering.
Clearaudio´s mc har jeg kun hørt flygtigt på udstillinger og det var ikke noget at skrive hjem om
Så jeg har faktisk en ret stor erfaringsbase at trække på og den er lige så meget værd som den base du trækker din erfaring fra
Men nu varer det ikke så længe inden jeg starter min erfaringer med mm pickupper og den lyd de kan gengive på et ultimativt plan og vil så efterfølgende dele ud af mine erfaringer med dem og de vil blive sammenlignet med de MC pickupper jeg har hørt og ejet gennem tiden som er mit primære preference grundlag, det bliver selvfølgelig i en egen tråd oprettet til formålet
og ikke her.
Den første Mm pickup jeg har lyttet til er en LPgear entry pickup til 29.99$ med en sphærisk slibning og lille motor og billig plasthus, og det var faktisk et positivt første lyt, omend den ruller kraftigt af i bund og top frekvenserne og at kanalseperationen kun er 9 db +/- 3 db, altså ikke ligefrem et præcsionsinstrument, men med et pænt helheds foukuseret lydbillede der ikke stikker i ørene og faktisk er behageligt at lytte til og samtidig ikke highlighter slemt slidte lpladers åbenlyse fejl og mangler, neutral er ikke ordet for denne mm pickup, men let at lytte til og meget tilgivende over for slid og dårlig indspilningskvalitet, kunne faktisk være det helt rigtige for dem der har et aggrresivt lydende setup eller en stak gamle slidte lpplader fra ungdommen som aldrig er blevet for øl og bræk.
det var så egentligt starten på den rørste anmeldelse af en billig start MM pickup, jeg har større forventninger længere hen i forløbet, hvor nogen af de gode mm pickupper vil blive testet, men det kommer til at vare lidt endnu, da jeg ikke har fået alle ønskede pickupper samlet ind endnu
Jeg synes det står klart, at du bedømmer MC på MC's præmisser. Du nævner en masse MC pick upper og bedømmer dem i forhold til hinanden. Altså indenfor MC lydens univers.
Det er sådan set både i orden og forkert på en og samme gang.
I orden fordi vi er vænnet til fra anmelderverden, at vi skal sammenligne indenfor den katagori, der er vedtaget som det bedste, hvilket anmelderen har gjort for os ved at vedtage et dogme om MC som det overlegne princip som tilmed stædigt vedligeholdes af selvsamme anmeldere år efter år.
Forkert fordi der derved mangler en stillingtagen til, hvordan live lyd er. Og her hopper kæden simpelthen af for MC'erne.
Det står klart, at MC'ernes lyd er udtryk for et kunstigt virkemiddelstrick, der dels forsøger at kompensere for, at et hifi system ikke kan imitere virkeligheden og dels for at forsøge at snyde lytteren indfører man et "regime", hvor man highlighter detaljer på kunstig vis, altså uden at detaljerne er korrekt indlejret i det musikalske udtryk, hvilket man så håber lytteren hopper på. Taberen er lytteren, der lever med dårlig overanalytisk lyd, der på ingen måde er dækning for i livemusik.
Tragedien i det er set fra min synsvinkel, at man i fuld alvor kan kalde en VDH for det ypperligste ved netop at sammenligne MC lyd med hinanden. Det er faktisk lige omvendt. VDH, Lyra,Ortofon m.m.fl. har fuldstændig misset et korrekt udtryk og er slået ind på en vej, der handler om at kompensere sin lyd signatur ud fra hvad man ved et stereoanlæg kan og ikke kan og derved forsøge at tilbyde køberen noget, der snyder de fleste qua den absurde overdetaljering, da producenten netop forsøger at mersælge nye landvindinger udi detaljer i stadigt mere absurde proportioner. Og det er desværre lykkedes alt for godt og det fortæller mig, at langt de fleste tager stilling til lyd ud fra en reproduktions tilgang, altså at man alene opholder sig ved hvad hifi kan præstere og ikke præstere og så sidder man der og bilder sig selv ind, at flere detaljer, der er helt kunstigt fremhævet i lydbilledet skulle være et gode, et fremskridt og hvad ved jeg.
Sandheden, som jeg hører den, er stik modsat. Jo mere det musikalske udtryk bevæger sig væk fra virklighedens lyd, der har detaljerne fantastisk velafstemt indlejret jo mere bevæger man sig væk fra målet om at reproducere så tæt ved originalen som muligt.
Og det er ikke mit ønske at gå den vej. Mit ønske er, at lave en så perfekt en kopi i hjemmet som muligt, hvor det er referencen, der søges genskabt med minimal accept af idiosynkratiske præferencer. Set således er præferencer faktisk et problem. Men det er dog nødvendigt med et minimum heraf, da vi er nødt til nogle kompromisser sålænge et hifi system ikke kan genskabe virkeligheden helt.
Og her er det så rent faktisk , at de bedste MM'ere kommer ind i billedet. For de bedste af dem tilbyder en musikalsk balance, der er langt tættere på referencen.
Men MM'ere kræver lige så stor omhu i indstillingerne som MC for at yde optimalt. Her taler vi også 1/100 del nøjagtighed og bla bla.
Jeg forstår iøvrigt ikke de valg, du har truffet omkring dit MM setup. Den MM pu, du starter op med med sfærisk nål burde du have læst dig til ikke er i det leje, vi (jeg) sigter efter.
DEn pladespiller, du har valgt kender jeg ikke, men jeg kan sige, at jeg aldrig kunne have valgt sådan. Jeg havde ofret noget mere på en plov. Når dette er sagt, så er der måske et men her. For det kan faktisk være, at den plov er mere velegnet til MM end MC. De såkaldte MM arme er ikke nødvendigvis de, vi almindeligvis beskæftiger os med til MC. Dette skal forstås sådan, at jeg i udgangspunktet ville have handlet anderledes med nyindkøb, men det er jo det herlige ved det. Vi vælger forskelligt og sådan skal det selvsagt være; der er noget til enhver smag og pengepung. (men gider du fortælle mig lidt om årsagerne til dine valg til dette MM setup?)
Det er sådan, at mit synspunkt ikke kan ændres af debat. Det ligger fast. Og det er fremdeles som jeg præsterede det i 1. indlæg. Men jeg debattere det selvsagt gerne og jeg accepterer sådan set også, at andre ser emnet anderledes. Jeg præsenterer blot mit synspunkt.
Det, vi er ude i her, er faktisk, at vi (der er i tråden) repræsenterer 2 lejre (tilgange) indenfor lydreproduktion og det ses i mange kategorier. F.eks rør vs transistor, basrefleks vs lukket osv osv.
Men til forskel fra nogle, der, når de har indtaget et synspunkt om et område og har fastlagt et synspunkt, lader til ikke at gide at beskæftige sig med det, de har fravalgt, så trodser jeg en sådan tilgang og arbejder videre med MC i rimeligt omfang.
Jeg må dog indrømme, at jeg i de sidste par måneder alene har gidet lytte til min NOS MM pu. Alt andet er latterligt ringe. Det gælder Lyra Delos, Ortofon Rondo Bronze og sågar Maestro (MM). Der er nærmest en verden til forskel.
Og det er den "verden til forskel", der har fostret en meget sikker tilgang til hele dette her spørgsmål. Jeg beklager; jeg kan ikke længere flippe ud over MC pu'er, der helt har misset naturligheden og homogeniteten, som den er ved livemusik.