Bevensee skrev:Har netop laest hele TNT artiklen. Bestemt interessant laesning. Og et af de bedste argumenter jeg laenge har set for at holde generatorens impedans og induktans saa lavt som muligt. Man maa da haabe at moderne MMer/MI'er performer noget bedre. Det kan vel ikke vaere optimalt at man skal introducere elektriske resonanser blot for at faa diskanten med. At Shure opgiver frekvensomraadet som op til 22 kHz (
http://www.needledoctor.com) er vel naermest graensende til falsk markedsfoering.
Er der nogen, der kan kommentere paa lyden af den?
Jeg har nævnt det før: Det er netop problemet med næsten alle pickupper med mange spoleviklinger (høj induktans): De kan kun frembringe tilstrækkelig kraftig højfrekvens ved at man får dem til at gå i mekanisk selvsving, så de får niveau nok. Det gøres med belastningskapaciteten.
Når en pickup er er i højfrekvens selvsving, kan den selvfølgelig ikke gengive stereo i højfrekvensen. Hele det bevægelig system er jo i ukontrolleret vibration og svinger jo lige meget i begge kanaler.
Derfor er kurven over kanalseparationen enormt afslørende for en pickup, fordi den afslører højfrekvensresonanser (både for MM og MC). For ved selvsvingsfrekvensen og derover er kanalseparationen nul.
Og der er rigtig mange MM pickuper, der ikke gengiver en korrekt lyd over ca. 12 kHz. Kun selvsvingsvibrationer. De anslås selvfølgelig af signalet på pladen, men forstærkes kun pga. selvsving. Og idet selvsvingsvibrationerne tager tid om at starte, og om at slutte, gengiver de i k k e højfrekvensen i synderlig overensstemmelse med det signal, der er lagt ned i rillerne.
Så producenten og den kvikke bruger kan godt ved at fintune selvsvinget med belastningskapaciteten på højmpedante pickupper, og opnå en nogenlunde ret frekvensgang. Men kurven over kanalseparationen vil altid afsløre hvor højfrekvensresonansen ligger, og dermed frekvensområdet for pickuppen. I gamle dage, når high fidelity testede pickupper, målte man netop kurver over frekvensgang o g kanalseparation (og tonearmsresonans, for at vurdere pickuppens kompliance og egendæmpning).
Mange MM når slet ikke op på 20 kHz vurderet udfra denne parameter, mange ældre og nye MC når kun lige over, og nogle ældre MC gør en dyd ud af at komme et godt stykke over 50 kHz for at sikre at pickuppen rent faktisk kan gengive område 20 - 20.000 Hz nogenlunde i overensstemmelse med signalet på pladen.
Hvis den reelle frekvensgang skal være høj, kommer man ikke udenom, at det bevægelige system skal være let, og generator mpedansen lav. Den gamle Stanton, Janils nævner, er netop en lavimpedant model og med lavt output, og ligner rent elektrisk derfor mere en low output MC end en MM. LZ = Low Z = Low Impedance. Grado har en tilsvarende model med lavt output.
Selv foretrækker jeg meget kompliante low output MC pickupper med meget lav bevægelig masse og en ret lav generatorimpedans. Desværre er dens slags lidt en uddøende race. MC moden vil, at systemerne skal være tungere og mindre kompliante, for at kunne passe til de tunge tonearme, som er blevet moderne igen.