Ismer er ikke en komponist, men en endelse man sætter på til en begyndelse. Når noget bliver en isme starter det altid med ønsket om renhed og enkelthed, dog forkastes alt andet. Når ismen har eksisteret nogle år eller måske en generation er den blevet overfyldt med alskens ting og sager, og så må man lave en ny som modtræk. Ismer stortrives i musikken i det 20. århundrede, fyldt med Messiasser og stolte klæder uden kejsere.
Heldigvis var/er der også musikere og komponister der kun anvendte de nye ismer (12 tone – serielle – avantgarde - elektronik) fordi teorierne faktisk var praktisk brugbare, og kunne omsættes til musik, når man tog ismen så alvorlig at man brød dens grænser. Så opståd/r musik, og det er ikke en isme, men en kalitet. Og teter de er jo brugbare humane realiteter. Musikaliteter vil uforlignelige Zig nok mene, selvom der skal placeres et bo til teten.
.
Faktisk er der meget genial musik, som ikke kræver nogle år på musikkonservatoriet for at kunne lytte til det.
En af mestrene er György Kurtág (f.1946) ungarer/rumæner. Med rødder i Liszt, Bartok og Ligeti og senere Messians og Milhaud. Hans musik er koncentreret og dampet ind, og med en direkte enkelthed der kan minde om Webern. 2013 bliver et Kurtag år i House of Manley.
Han er en dygtig klavermusiker og har haft Andras Schiff og Zoltan Kocsis som elever på Liszt Akademiet. På et tidspunkt begyndte han at lave små legestykker på klaver til børn. Jatekok (leg). Han blev så optaget af det, at det er blevet et work in progress, en slags dagbog skrevet i musik. Denne leg vil jeg deltage i.
Her et par CDer i digitalisme. Den første har jeg fornyligen haft på plakaten, der bliver den en pæn tid endnu. En mesterlig CD med højeste bo effekt.
LISZT, FAURE, JANACEK, ADES, KURTAG.
Den næste er et nu flerårigt bekendrskab, som har det
der... Kan man ikke lide programmet bør man søge andre plader med Kim Kashkashian, en smuk kvinde og vigtigere en musikant af fineste karat.
BARTOK Viola Concerto EOTVOS Replica KURTAG Movement for Viola & Orchestra Kim Kashkashian, Netherlands Radio Chamber Orchestra / Eotvos ECM
Kashkashian kan her høres i musik med rødder både i nutiden og fortiden også den fjerne af dem.
Betty Olivero, Tigran Mansurian, Eitan Steinberg
1. Betty Olivero: Neharót for viola, accordion, percussion, two string ensembles and tape
2. Tigran Mansurian: Tagh of the Funeral of the Lord for viola and percussion
3. Komitas: Oror for piano
4-6. Mansurian: Three Arias – Sung Out the Window Facing Mount Ararat
(I. A ndante ma non troppo / II. Tranquillo, poco libero / III. Lento, ma non troppo)
7. Eitan Steinberg: Rava Deravin for viola and string quartet
Kim Kashkashian – viola / Robyn Schulkowsky – percussion / Tigran Mansurian – piano / Kuss Quartet / Boston Modern Orchestra Project / Gil Rose / Münchener Kammerorchester / Alexander Liebreich
An album like an intense journey, tied together by Kim Kashkashian’s outstanding musical personality, highlighting the most touching vocal qualities of the viola in intriguing works by Olivero, Steinberg and Mansurian.
Nostalgia and feelings of separation and suffering due to the political situations in Israel and Armenia form a common thread throughout Kim Kashkashian’s new CD. The compositions – melodious and complex – are by three important masters who incorporate tonality in their contemporary musical language. In particular, Betty Olivero’s Neharót is one of those unforgettable pieces with the potential to stick in listener’s minds and to become a radio hit. With five pieces respectively based on traditional laments of the Near East, Armenian chant and Hasidic melody, the focus is on essentially vocal expressiveness. Israeli Betty Olivero started work on Neharót in response to the suffering and pain caused by the war in Lebanon in 2006. Her hypnotic lament for viola and chamber orchestra draws on allusions to Kurdish and north African songs, traditional oriental music and Monteverdi.
The viola's singing abilities come even more to the fore in Tigran Mansurian's Three Arias - sung out the window facing Mount Ararat which articulate the Armenian people's longing for the holy mountain beyond the border. Rava Deravin by Israeli Eitan Steinberg is based on a melody for a poem by one of the greatest traditional kabbalists and was first conceived for voice and instrumental ensemble. According to the composer, Kashkashian "manages to cry the prayer from within the strings, to murmur the sacred text with no words".
Alle 3 er særdeles velegnet til HiFi lytning
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.