Andre´ Jensen skrev:Jonas jeg vil godt høre lidt om, hvorledes du for svar på om der størst forskel på en plade.
MVH
Hejsa
Det er et let svar og det er ikke engang subjektivt
Hilsen Jonas Bojer
Andre´ Jensen skrev:Jonas jeg vil godt høre lidt om, hvorledes du for svar på om der størst forskel på en plade.
MVH
Jonas Bojer skrev:Andre´ Jensen skrev:Jonas jeg vil godt høre lidt om, hvorledes du for svar på om der størst forskel på en plade.
MVH
Hejsa
Det er et let svar og det er ikke engang subjektivt
Hilsen Jonas Bojer
Andre´ Jensen skrev:Jonas Bojer skrev:Andre´ Jensen skrev:Jonas jeg vil godt høre lidt om, hvorledes du for svar på om der størst forskel på en plade.
MVH
Hejsa
Det er et let svar og det er ikke engang subjektivt
Hilsen Jonas Bojer
Umiddelbart lyder det som vrøvl, især at din oplevelse, af hvornår der er størst forskel ikke er subjektiv.For i såfald kan den måles eller vejes.Kan den ikke det, er det netop subjektivt.
MVH
Jonas Bojer skrev:
Fase 2) Man bliver lidt ældre og tjæner lidt flere penge som arbejdsdreng og høre om HIFIklubben som man godt kender, men deres anlæg havde jo ikke så mange Watt. Her lærer man om frekvensgang og HIFI og lære at tingene skal lyde rigtigt. Derfor køber man nu B&W folk siger lyder mest rigtigt og man kan læse i bladene at de er meget frekvens liniære. Men lære også at Watt ikke er det mest betyende.
I denne fase starter folk med at bliver smittet af HIFI-folk i Klubben og diverse HIFI-klubber hvor kun Nils Loftgren er tilladt at spiller og hvor Nik og Jay er YT. I klubberne og i HIFI brancen er der Musik snopperi så det basker og kun bestemte plader dur til at bedømme anlæg på.
Denne fase sidder 90% af HIFI-folket stadig i, de kan slet ikke slippe Frekvensgangen og deres reference plader som den lille Dreng Jonas der i fase 1 troede fuldt og fast på de mange Kenwood Watt
fase 3) Man bliver endnu ældre og stiller flere spørgsmål til tingene. Man møder folk inden for musikken og nogle fra ens gamle Gymnasie laver plader, her kan nævnes - Basic(Drenge der kun synger), Randi Laubæk og drengene fra Angora (hvis man kan kalde det for musik).
Nu møder man HIGHEND butikker hvor folk sætter musikken højest og pludselig genfinder man hvorfor man egentlig startede med at lytte musik. Nu kan man glæmme det man lærte i fase 2 og det er SKU svært.
Man begynder at gå til koncerter og nu lytter man musik KUN for musikkens skyld og egen egoistiske trang til at blive fornøjet. Man er ligeglad med teknikken bare musikken spiller, så kunne anlægget for den sags skyld være lavet af pap og gamle bussemænd bare det spiller.
Min mission er at så mange som muligt kommer i fase 3 hurtigst muligt for de føeste 2 faser er spild af penge.
Hilsen Jonas Bojer
Andre´ Jensen skrev:Jonas Bojer skrev:Andre´ Jensen skrev:Jonas jeg vil godt høre lidt om, hvorledes du for svar på om der størst forskel på en plade.
MVH
Hejsa
Det er et let svar og det er ikke engang subjektivt
Hilsen Jonas Bojer
Umiddelbart lyder det som vrøvl, især at din oplevelse, af hvornår der er størst forskel ikke er subjektiv.For i såfald kan den måles eller vejes.Kan den ikke det, er det netop subjektivt.
MVH
Jonas Bojer skrev:Andre´ Jensen skrev:Jonas Bojer skrev:Andre´ Jensen skrev:Jonas jeg vil godt høre lidt om, hvorledes du for svar på om der størst forskel på en plade.
MVH
Hejsa
Det er et let svar og det er ikke engang subjektivt
Hilsen Jonas Bojer
Umiddelbart lyder det som vrøvl, især at din oplevelse, af hvornår der er størst forskel ikke er subjektiv.For i såfald kan den måles eller vejes.Kan den ikke det, er det netop subjektivt.
MVH
Nope ikke enig.
Når vi f.eks. lytter en bass og vi skal vurdere om der er de rigtige mængde vil vil få 10 svar fra 10 lyttere. Dette gør vi fordi folk har erfaringer med i bagagen og danner deres meninger ud fra dette. Samt ingen ved hvad mængde bass pladen egentlig er indspillet med og havd rummet og grejet har af betydning.
Vi skal altså fjerne folks subjektive dømme formåen for at teste korrekt og det er her forskellene kommer ind i billedet.
Hvis man lytter til en sanger som synger iiiiIIII hvor mængden af små i'er er hvor højt i tonen hun formår at synger og mængden af store I'er hvor dybt hun formår at synge. Vi lytter nu samme sang på to anlæg.
anlæg 1) iiiiiIIII
anlæg 2) iiiIIII
I dette tilfælde kommer sangeren højere op i tonen på anlæg 1 end anlæg 2 men dybden hun formår at synge ned i er den samme for begge anlæg. Altså vil anlæg 1 vise størst forskelle i dette forsimplede ekslempel.
Denne testform har jeg været med til 1000 gange og ALDRIG har 2 været uenig i resltatet. Alle kunne høre på hvilket anlæg hun sang med størst forskelle. Dette kan gøres fordi folk lytter på en ting som ændre sig her og nu og forskellen mellem de 2 anlæg høres af alle også selvom nogle høre større forskelle en deres makker,derfor bliver testresultatet det samme.
Min tese som frit er arvet fra Linn, og det kan man så hade, er at det anlæg som kan lave de største forskelle er det anlæg som farver mindst, NETOP fordi det anlæg som tilægger musikken noget KUNSTIGT begrænser f.eks sangeren. Eksemplet kunner var en "bas" tung højtaler laver det samme i bassen derfor vil bassen begrænse sangerens udstrækning og blot dominere med Bassen, altså mindre forskelle.
Forskelle kan bruges til alle ting også RUM. Hertil Gennembankede et klassisk system med Ninka Kurt Kubiks fine "perspektiv" anlæg med hans egne Das Microfon optagelser så hårdt at den medhørende Hoder tilbeder erkendte og dette er hans ord "nu får vi aldrig Jonas Omvendt når en ninka og klassisk system kunne vise større forskelle på rum. Det var kun størrelsen på rum vi testede andet nåde vi ikke at teste fordi kurt råbte op og sagde alle mulige fjollede ting.
Prøv at lytte forskelle hjemme med 2 orskellige signal kabler det er let sig hvad jeres erfaringer bliver jeg vil gerne høre.
Hilsen Jonas
Andre´ Jensen skrev:Jonas det kan jo være, at det da kalder forskel, kalder jeg transparens.
Og jo jeg kan godt høre forskel, når der skiftes kabler.For hvis der er noget jeg har så er det transparens.Jeg bruger nu en en metode til at skille skidt fra kanel.Og det går ganske simpelt ud på om rummet indfinder sig, på musikken.Jeg hørte idag nogle B&W til omkring 40 kilo.Og var chokeret over hvor ringe de var.
MVH
Transparens betegner simpelthen et anlægs evne til at formidle gennemskueligheden, når du sidder og lytterJonas Bojer skrev:Andre´ Jensen skrev:Jonas det kan jo være, at det da kalder forskel, kalder jeg transparens.
Og jo jeg kan godt høre forskel, når der skiftes kabler.For hvis der er noget jeg har så er det transparens.Jeg bruger nu en en metode til at skille skidt fra kanel.Og det går ganske simpelt ud på om rummet indfinder sig, på musikken.Jeg hørte idag nogle B&W til omkring 40 kilo.Og var chokeret over hvor ringe de var.
MVH
MÃ¥ske jeg ved det ikke
Begreber som luftighed og Tranparens er begreber jeg vitterligt ikke forstår. Det kan jo være vi beskriver de samme ting på forskellig måde. Men er du enig i at kmponenter der formår at vise store forskelle er bedre den komponenter der ikke magter dette ?
Måske vi skal mødes en dag så kan vi snakke og lytte og se om det er det dsamme vi omtaler
Hilsen Jonas
Hilsen Jonas
Jonas Bojer skrev:Andre´ Jensen skrev:Jonas det kan jo være, at det da kalder forskel, kalder jeg transparens.
Og jo jeg kan godt høre forskel, når der skiftes kabler.For hvis der er noget jeg har så er det transparens.Jeg bruger nu en en metode til at skille skidt fra kanel.Og det går ganske simpelt ud på om rummet indfinder sig, på musikken.Jeg hørte idag nogle B&W til omkring 40 kilo.Og var chokeret over hvor ringe de var.
MVH
MÃ¥ske jeg ved det ikke
Begreber som luftighed og Tranparens er begreber jeg vitterligt ikke forstår. Det kan jo være vi beskriver de samme ting på forskellig måde. Men er du enig i at kmponenter der formår at vise store forskelle er bedre den komponenter der ikke magter dette ?
Måske vi skal mødes en dag så kan vi snakke og lytte og se om det er det dsamme vi omtaler
Hilsen Jonas
Hilsen Jonas
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst