Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

+- 5 dB

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Indlægaf Jonas Bojer » tors nov 03, 2005 21:19

Andre´ Jensen skrev:Jonas jeg vil godt høre lidt om, hvorledes du for svar på om der størst forskel på en plade.

MVH


Hejsa

Det er et let svar og det er ikke engang subjektivt  8)

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Andre´ Jensen » tors nov 03, 2005 23:54

Jonas Bojer skrev:
Andre´ Jensen skrev:Jonas jeg vil godt høre lidt om, hvorledes du for svar på om der størst forskel på en plade.

MVH


Hejsa

Det er et let svar og det er ikke engang subjektivt  8)

Hilsen Jonas Bojer


Umiddelbart lyder det som vrøvl, især at din oplevelse, af hvornår der er størst forskel ikke er subjektiv.For i såfald kan den måles eller vejes.Kan den ikke det, er det netop subjektivt.

MVH
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Indlægaf 3DX » fre nov 04, 2005 06:41

Andre´ Jensen skrev:
Jonas Bojer skrev:
Andre´ Jensen skrev:Jonas jeg vil godt høre lidt om, hvorledes du for svar på om der størst forskel på en plade.

MVH


Hejsa

Det er et let svar og det er ikke engang subjektivt  8)

Hilsen Jonas Bojer


Umiddelbart lyder det som vrøvl, især at din oplevelse, af hvornår der er størst forskel ikke er subjektiv.For i såfald kan den måles eller vejes.Kan den ikke det, er det netop subjektivt.

MVH


hvor er ham der klapper  8|

netop min undren.

det må være et fact, og vel nærmest difinition på subjektivt vs. objektivt.
det ene kan måles, vejes osv. det kan det andet ikke.

hvis man ikke kan måle, veje osv. musikalitet må det være subjektivt.
Senest rettet af 3DX fre nov 04, 2005 07:04, rettet i alt 1 gang.
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf 3DX » fre nov 04, 2005 07:26

http://www.wordreference.com/definition/subjectivity

http://www.wordreference.com/definition/objectivity

det kan godt være disse definitioner ikke passer ind i ens opfattelse.
men hvis vi begynder at gøre personlig opfattelse til naturlove, er vi godt nok langt ude.

at man så måske bedre kan lide det farvede og det med personlig præ. er da en ærlig sag. men man skal bare lade være med at bilde sig ind at man er objektiv.
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Hifi vs. musik

Indlægaf miju » fre nov 04, 2005 14:37

Jonas Bojer skrev:
Fase 2) Man bliver lidt ældre og tjæner lidt flere penge som arbejdsdreng og høre om HIFIklubben som man godt kender, men deres anlæg havde jo ikke så mange Watt. Her lærer man om frekvensgang og HIFI og lære at tingene skal lyde rigtigt. Derfor køber man nu B&W folk siger lyder mest rigtigt og man kan læse i bladene at de er meget frekvens liniære. Men lære også at Watt ikke er det mest betyende.

I denne fase starter folk med at  bliver smittet af HIFI-folk i Klubben og diverse HIFI-klubber hvor kun Nils Loftgren er tilladt at spiller og hvor Nik og Jay er YT. I klubberne og i HIFI brancen er der Musik snopperi sÃ¥ det basker og kun bestemte plader dur til at bedømme anlæg pÃ¥.

Denne fase sidder 90% af HIFI-folket stadig i, de kan slet ikke slippe Frekvensgangen og deres reference plader som den lille Dreng Jonas der i fase 1 troede fuldt og fast på de mange Kenwood Watt

fase 3) Man bliver endnu ældre og stiller flere spørgsmål til tingene. Man møder folk inden for musikken og nogle fra ens gamle Gymnasie laver plader, her kan nævnes - Basic(Drenge der kun synger), Randi Laubæk og drengene fra Angora (hvis man kan kalde det for musik).

Nu møder man HIGHEND butikker hvor folk sætter musikken højest og pludselig genfinder man hvorfor man egentlig startede med at lytte musik. Nu kan man glæmme det man lærte i fase 2 og det er SKU svært.
Man begynder at gå til koncerter og nu lytter man musik KUN for musikkens skyld og egen egoistiske trang til at blive fornøjet. Man er ligeglad med teknikken bare musikken spiller, så kunne anlægget for den sags skyld være lavet af pap og gamle bussemænd bare det spiller.


Min mission er at så mange som muligt kommer i fase 3 hurtigst muligt for de føeste 2 faser er spild af penge.

Hilsen Jonas Bojer



For mig kom fase 3 helt af sig selv, efter fase 1 & 2, og man gennem fase 2 havde fÃ¥et sÃ¥ stor viden at man nu kunne optimere udstyret sÃ¥ meget at man istedet, for konstant at tænke i forbedringer, nyt grej, og om der er fejl og mangler?? og især  om de fejl og mangler der er stikker i øret...  eller om man kan lære at abstrahere fra det..  fordi det er sÃ¥ optimalt det kan blive inden for de "rammer" man nu indeviduelt har? og kan koncentrere sig om musikken.

Rigtignok hænger nogle fast i "2" og bliver aldrig tilfredse.. nogle søger nok noget der ikke findes eller kan opnÃ¥s? andre stræber sÃ¥ højt at de aldrig nÃ¥r frem.. og igen andre kan bare ikke abstraher og finde tilfredshed og nyde musikken... de er "in to" hifi for hifi udstyret og teknikkens skyld, det er sÃ¥ jo en ærlig ting og en mÃ¥de at "køre" denne hobby pÃ¥..  

Man kan sige nogle er "in to" hifi for musikkens skyld og andre for udstyrets skyld..

En 3 gruppe deler måske lige.. og er begge dele.. (det vil jeg tro jeg er.. for udstyret facinere mig i samme grad som musikken gør det..)

Det udstyr jeg har nu er som det skal være...  (inden for de rammer rent økonomisk jeg nu har pt.) bedre kan det altid blive...  læs eks. under mit udstyr og hvad der er mit helt urealistiske drømme grej, og hvad der er det lidt mere realistiske..  det realistiske kun lige et "mule" hÃ¥r bedre end det jeg har nu... og det urealistiske to "mulehÃ¥r" bedre!..  :S

Over perioden 99 til 2001 gennemgik mit grej en udskiftning og opgradering...  siden er der ikke sket meget andet en smÃ¥ tweak og modefikationer... mere sker der heller ikke de næste overskuelige Ã¥r.  (medmindre jeg sku vinde i lotto) sÃ¥ den evige jagt er faktisk slut for min del....  jeg er i MÃ…L!.....

Jeg er tilfreds med hvad jeg har... og i tilfælde af støre økonomisk medgang... hvad jeg i såfall vil ha... (bare for lige at komme i mål engang til.. :D )

Eneste "lille" ting er den der TacT... der vil gøre underværker..  der ud over er der pt. ikke noget realistisk opnÃ¥ligt jeg ønsker mig..

Hvad angÃ¥r forbedringer, og udvikling af højtalere... sÃ¥ er det jo en hobby... og en helt i sig selv..  (de konstruktioner jeg har nu er der fuld tilfredshed med, de giver sammen med det grej jeg har fuld musik nydelse her i det lille hjem! ) men at prøve nyt er jo sjovt og som sagt en konstant udfordring, og har ikke egentligt noget med utilfredshed at gøre.. snare nygerrighed..

Udstyret som det er nu spiller som jeg vil ha det skal... og som jeg gennem en årerække har arbejdet mig frem imod.

De der super optagelser med "hifi" musik kommer kun på når der forsjov skal testes nyt grej, kabler eller udvikles på højtalere mm. dette sammen med de alm. bare gode skiver man ellers høre uden hensyntagen til optagekvalitet og alt det der!

Den daglige lytning er primært alt fra pop, rock, akustisk, jazz, blues til klassisk.. fra ABBA til Zappa.. fra gamle indspilninger fra 60'ne til de nyeste super gode optagelser og alt hved der der ligger i mellem..

Musikken nydes, og der "gÃ¥'s" pÃ¥ opdagelse i den.. ikke hvad angÃ¥r detaljer og opløsning.. men det rent musikalske...  

Hifi termer tænkes der ikke på under daglig musik nydelse for mig.. (det er jo i orden!.. så der er ikke noget at tænke over!!!!)

Kun nu og da tænker man, at et og andet kunne være lidt bedre, eks, i bassen mm. rummet er jo ik helt optimalt, og her er det ønsket om en TacT jo kommer ind og vende nu og da.. men ellers er der ikke noget..  de smÃ¥ ting der uundgÃ¥ligt altid er (og som stadig om end i mindre grad og pÃ¥ anden mÃ¥de, vil være der selv om man fik rÃ¥d til det "ultimative") abstraheres der lyn hurtigt fra!...  OG HER LIGGER HELE HUMLEN!  hvor hurtigt abstrahere man fra at det ku være bedre og at der er fejl? hvor hurtigt glæmmer man "hifi terminologien og enkelte parametre" og bare nyder musikken??

For mig sker det allerede inden "start" er trykket på min cd....

Så efter hvad jeg kan forstå... så må det da være niv. 3 (som Jonas beskriver) ??

Igrunden sÃ¥ kan man sige at hifi interessen der meget her dyrkes er centreret omkring udstyret... (og i mindre grad musikken.. )  hvis det ikke forholdt sig sÃ¥dan skulle det hedde Musik4all...

Det man som "rigtig" hifi interaseret går op i er udstyr der reproducere musik, så godt som muligt.

Jonas fornæmmer jeg vil dreje det mere over i ren musik nydelse.. hvilket jo så egentlig er noget helt andet.. eller rettere sideløbende.. (men har en tendens til at blive noget subjektiv)

Jonas fremstÃ¥r lidt som at det tekniske ikke interasere ham?? men i sÃ¥ fall er dette jo et forkert forum......... og ærligt talt er det nok heller ikke HELT! sÃ¥ledse IRL. der er vel nok ogsÃ¥ hos JB. en smule teknisk interesse for andet end det, for ham, perfekte Linn han har..???  jeg tror bare han har fundet tilfredshed, (som jeg eks. ogsÃ¥ har det i mit grej) udfra en og anden opfattelse af hvad der er bedst, mest troværdigt osv..  

Dog virker det en smule "frelst" nu og da det der her fremføres af ham!...

Men hvad skulle Jonas ellers i et hifi forum, andet end at predike Linn'inisme og musik for musikkens skyld (hvilket sÃ¥ hidhøre under et musik forum eller en musik trÃ¥d her eventuelt)   nÃ¥r Jonas gÃ¥r pÃ¥ hifi mæsser eller ellers beskeftiger sig med hifi er det jo nok lidt ubevst teknisk facination og selv om han vil hævde at han hidhøre under gruppe 1 her beskrevet.. sÃ¥ har han no et ben i gruppe 2 hvor jeg befinder mig... (det har og her hidhøre flertallet af os nok! trods alt!?......)

Det Jonas siger med musik nydelse og musikalitet fremfor hifi, er jo ikke forkert.. det afhænger bare af den enkeltes indgangs vinkel for hifi hobbyen...  hifi for teknikkens skyld, eller musikkens skyld (eller mÃ¥ske for begge??) derfor kan det hende at der tales lidt forbi hinanden her i div. debatter!.........

Der er en tilgang til det hele der gÃ¥r ud pÃ¥ at det bare skal give en god oplevelse, være (eller virke) musikalsk, og alt dette ganske subjektivt... skrÃ¥t op med teknikken i bag!.. bare det lyder som det skal i den enkeltes øre! hvordan musikken er pÃ¥ mediet spiller mindre rolle, bare det lyder godt, overbevisende og musikalsk i henhold til en personlig og subjektiv bedømmelse...  

Det er jo fint nok! og så EN! af indgangs vinklerne...

Så er der de der ønsker musikken som den er! (eller rettere er på mediet! for som den er IRL. er utopi og en uopnålighed.) her spiller teknikken ganske afgørende ind!.. og skal være på plads, før musik nydelsen kan påbegyndes, og teknikken så kan "glæmmes".. dog er dette stadig for at opnå optimal MUSIK nydelse.

Denne indfalds vinkel er nok hvad man kan sige 50/50 lidt fra begge verdner.. (og nok den jeg selv befinder mig i.. her er der hifi for hifi skyld nu og da.. men til dagligt bruges hifi til og for musikkens skyld)

Det er så atter en indgangs vinkel.

Endnu en vinkel er sÃ¥ de der udelukkende gÃ¥r op i det tekniske, og grejet i sig selv for grejets skyld..  her spiller musikken mindre rolle.. og der lyttes med fryd til specielle indspilninger, og test plader, nogle gange af tvivlsom musikalsk interesse og indhold..  her mÃ¥les & vejes og lyttes PARAMETRE!...

Der er sÃ¥ nogle der slet ikke reelt hidhøre her... og det er 100% musik nydere...  folk der mÃ¥ske har over 20000 plader og et anlæg til under 10000 kr. for ALT..  og mÃ¥ske endda 10 Ã¥r gammelt.. men det virke jo fint!.. og de nyder musikken i fulde drag.. musikken for kun musikkens skyld.. og de lever lykkeligt uvidende op opløsning, micro detaljer, perspektiv og alt det der!... (kender faktisk et par eks. pÃ¥ dette..)

MEN! dette er dog primært et hifi forum, hvor hifi (udstyret) dyrkes og diskuteres!...  men grundet de 3 kategorier her nævnt, kan enighed sjældent opnÃ¥s og bølgerne gÃ¥ højt!... jeg tror gruppe 2 dem der er 50/50 letter bliver enige og opnÃ¥r forstÃ¥else og konstruktiv debat.. end der vil opnÃ¥s mellem de to ydderfløje..  og aller sidst nævnte gruppe fatter ik en meter af det hele og finder os dybt nørdede!..  ;D



mvh.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf Jonas Bojer » fre nov 04, 2005 23:11

Andre´ Jensen skrev:
Jonas Bojer skrev:
Andre´ Jensen skrev:Jonas jeg vil godt høre lidt om, hvorledes du for svar på om der størst forskel på en plade.

MVH


Hejsa

Det er et let svar og det er ikke engang subjektivt  8)

Hilsen Jonas Bojer


Umiddelbart lyder det som vrøvl, især at din oplevelse, af hvornår der er størst forskel ikke er subjektiv.For i såfald kan den måles eller vejes.Kan den ikke det, er det netop subjektivt.

MVH


Nope ikke enig.

Når vi f.eks. lytter en bass og vi skal vurdere om der er de rigtige mængde vil vil få 10 svar fra 10 lyttere. Dette gør vi fordi folk har erfaringer med i bagagen og danner deres meninger ud fra dette. Samt ingen ved hvad mængde bass pladen egentlig er indspillet med og havd rummet og grejet har af betydning.

Vi skal altså fjerne folks subjektive dømme formåen for at teste korrekt og det er her forskellene kommer ind i billedet.

Hvis man lytter til en sanger som synger iiiiIIII hvor mængden af små i'er er hvor højt i tonen hun formår at synger og mængden af store I'er hvor dybt hun formår at synge. Vi lytter nu samme sang på to anlæg.

anlæg 1) iiiiiIIII

anlæg 2) iiiIIII

I dette tilfælde kommer sangeren højere op i tonen på anlæg 1 end anlæg 2 men dybden hun formår at synge ned i er den samme for begge anlæg. Altså vil anlæg 1 vise størst forskelle i dette forsimplede ekslempel.

Denne testform har jeg været med til 1000 gange og ALDRIG har 2 været uenig i resltatet. Alle kunne høre på hvilket anlæg hun sang med størst forskelle. Dette kan gøres fordi folk lytter på en ting som ændre sig her og nu og forskellen mellem de 2 anlæg høres af alle også selvom nogle høre større forskelle en deres makker,derfor bliver testresultatet det samme.

Min tese som frit er arvet fra Linn, og det kan man så hade, er at det anlæg som kan lave de største forskelle er det anlæg som farver mindst, NETOP fordi det anlæg som tilægger musikken noget KUNSTIGT begrænser f.eks sangeren. Eksemplet kunner var en "bas" tung højtaler laver det samme i bassen derfor vil bassen begrænse sangerens udstrækning og blot dominere med Bassen, altså mindre forskelle.

Forskelle kan bruges til alle ting ogsÃ¥ RUM. Hertil  Gennembankede et klassisk system med Ninka Kurt Kubiks fine "perspektiv" anlæg med hans egne Das Microfon optagelser sÃ¥ hÃ¥rdt at den medhørende Hoder tilbeder erkendte og dette er hans ord "nu fÃ¥r vi aldrig Jonas Omvendt nÃ¥r en ninka og klassisk system kunne vise større forskelle pÃ¥ rum. Det var kun størrelsen pÃ¥ rum vi testede andet nÃ¥de vi ikke at teste fordi kurt rÃ¥bte op og sagde alle mulige fjollede ting.

Prøv at lytte forskelle hjemme med 2 orskellige signal kabler det er let sig hvad jeres erfaringer bliver jeg vil gerne høre.

Hilsen Jonas
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf anti DCA » fre nov 04, 2005 23:14

iiiiiiiiiiiiiiiiiiIIIIIIIIIIIIII HifiJohn hvor er du altså klog.

Kan du ikke finde en ny plade?

ps. Hils i Ã…rhus hifi klub  :O hæhæhæ
anti DCA
Profil Lukket
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 11:38

Indlægaf anti DCA » fre nov 04, 2005 23:15

Jonas Bojer skrev:
Andre´ Jensen skrev:
Jonas Bojer skrev:
Andre´ Jensen skrev:Jonas jeg vil godt høre lidt om, hvorledes du for svar på om der størst forskel på en plade.

MVH


Hejsa

Det er et let svar og det er ikke engang subjektivt  8)

Hilsen Jonas Bojer


Umiddelbart lyder det som vrøvl, især at din oplevelse, af hvornår der er størst forskel ikke er subjektiv.For i såfald kan den måles eller vejes.Kan den ikke det, er det netop subjektivt.

MVH


Nope ikke enig.

Når vi f.eks. lytter en bass og vi skal vurdere om der er de rigtige mængde vil vil få 10 svar fra 10 lyttere. Dette gør vi fordi folk har erfaringer med i bagagen og danner deres meninger ud fra dette. Samt ingen ved hvad mængde bass pladen egentlig er indspillet med og havd rummet og grejet har af betydning.

Vi skal altså fjerne folks subjektive dømme formåen for at teste korrekt og det er her forskellene kommer ind i billedet.

Hvis man lytter til en sanger som synger iiiiIIII hvor mængden af små i'er er hvor højt i tonen hun formår at synger og mængden af store I'er hvor dybt hun formår at synge. Vi lytter nu samme sang på to anlæg.

anlæg 1) iiiiiIIII

anlæg 2) iiiIIII

I dette tilfælde kommer sangeren højere op i tonen på anlæg 1 end anlæg 2 men dybden hun formår at synge ned i er den samme for begge anlæg. Altså vil anlæg 1 vise størst forskelle i dette forsimplede ekslempel.

Denne testform har jeg været med til 1000 gange og ALDRIG har 2 været uenig i resltatet. Alle kunne høre på hvilket anlæg hun sang med størst forskelle. Dette kan gøres fordi folk lytter på en ting som ændre sig her og nu og forskellen mellem de 2 anlæg høres af alle også selvom nogle høre større forskelle en deres makker,derfor bliver testresultatet det samme.

Min tese som frit er arvet fra Linn, og det kan man så hade, er at det anlæg som kan lave de største forskelle er det anlæg som farver mindst, NETOP fordi det anlæg som tilægger musikken noget KUNSTIGT begrænser f.eks sangeren. Eksemplet kunner var en "bas" tung højtaler laver det samme i bassen derfor vil bassen begrænse sangerens udstrækning og blot dominere med Bassen, altså mindre forskelle.

Forskelle kan bruges til alle ting ogsÃ¥ RUM. Hertil  Gennembankede et klassisk system med Ninka Kurt Kubiks fine "perspektiv" anlæg med hans egne Das Microfon optagelser sÃ¥ hÃ¥rdt at den medhørende Hoder tilbeder erkendte og dette er hans ord "nu fÃ¥r vi aldrig Jonas Omvendt nÃ¥r en ninka og klassisk system kunne vise større forskelle pÃ¥ rum. Det var kun størrelsen pÃ¥ rum vi testede andet nÃ¥de vi ikke at teste fordi kurt rÃ¥bte op og sagde alle mulige fjollede ting.

Prøv at lytte forskelle hjemme med 2 orskellige signal kabler det er let sig hvad jeres erfaringer bliver jeg vil gerne høre.

Hilsen Jonas


Er det ikke noget C-n-P fra Hifi4all  ;)
anti DCA
Profil Lukket
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 11:38

Indlægaf Andre´ Jensen » lør nov 05, 2005 00:16

Jonas det kan jo være, at det du kalder forskel, kalder jeg transparens.
Og jo jeg kan godt høre forskel, når der skiftes kabler.For hvis der er noget jeg har så er det transparens.Jeg bruger nu en en metode til at skille skidt fra kanel.Og det går ganske simpelt ud på om rummet indfinder sig, på musikken.Jeg hørte idag nogle B&W til omkring 40 kilo.Og var chokeret over hvor ringe de var.

MVH
Senest rettet af Andre´ Jensen lør nov 05, 2005 20:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Jonas Bojer » lør nov 05, 2005 11:47

Andre´ Jensen skrev:Jonas det kan jo være, at det da kalder forskel, kalder jeg transparens.
Og jo jeg kan godt høre forskel, når der skiftes kabler.For hvis der er noget jeg har så er det transparens.Jeg bruger nu en en metode til at skille skidt fra kanel.Og det går ganske simpelt ud på om rummet indfinder sig, på musikken.Jeg hørte idag nogle B&W til omkring 40 kilo.Og var chokeret over hvor ringe de var.

MVH


MÃ¥ske jeg ved det ikke  :(

Begreber som luftighed og Tranparens er begreber jeg vitterligt ikke forstår. Det kan jo være vi beskriver de samme ting på forskellig måde. Men er du enig i at kmponenter der formår at vise store forskelle er bedre den komponenter der ikke magter dette ?

MÃ¥ske vi skal mødes en dag sÃ¥ kan vi snakke og lytte og se om det er det dsamme vi omtaler  8)

Hilsen Jonas

Hilsen Jonas
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Mogens Kamp » lør nov 05, 2005 11:51

Jonas Bojer skrev:
Andre´ Jensen skrev:Jonas det kan jo være, at det da kalder forskel, kalder jeg transparens.
Og jo jeg kan godt høre forskel, når der skiftes kabler.For hvis der er noget jeg har så er det transparens.Jeg bruger nu en en metode til at skille skidt fra kanel.Og det går ganske simpelt ud på om rummet indfinder sig, på musikken.Jeg hørte idag nogle B&W til omkring 40 kilo.Og var chokeret over hvor ringe de var.

MVH


MÃ¥ske jeg ved det ikke  :(

Begreber som luftighed og Tranparens er begreber jeg vitterligt ikke forstår. Det kan jo være vi beskriver de samme ting på forskellig måde. Men er du enig i at kmponenter der formår at vise store forskelle er bedre den komponenter der ikke magter dette ?

MÃ¥ske vi skal mødes en dag sÃ¥ kan vi snakke og lytte og se om det er det dsamme vi omtaler  8)

Hilsen Jonas

Hilsen Jonas
Transparens betegner simpelthen et anlægs evne til at formidle gennemskueligheden, når du sidder og lytter
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf miju » lør nov 05, 2005 13:39

Evnen til at vise /formidle forskelle i musikken, hænger nøje sammen med, netop opløsning, detaljering samt dynamik. (lav forvrængning og minimal tab spiller i høj grad også ind her)

Transperens hidhøre også under opløsning og detaljering i samspil med frekvens udstrakthed og micro dynamik.

Timing og rytme hænger sammen med både dynamik samt især homogenitet (samspil mellem enhederne og er også meget fase / tid relateret, men også om delefrekvenser er lagt "rigtigt" og filtret fungere optimalt mm.) samt også hurtighed, accelerations factor og impulsvillighed + kontrol af denne.

Så alt det der Jonas snakker om kan direkte henføres til specefikke parametre... (som mere normale indviede i den tekniske hifi terminologi bruger)

De perspektivske egenskaber afgøres af samspil mellem samtlige faktore, samt tollerancerne højtalerne i mellem.

Dog er der oftest et stort samspil mellem de nævnte faktore og parametre..  og alt skal være i indbyrdes balance samt sÃ¥ optimeret som muligt for at det summere op i en korrekt og velfungerende helhed der giver en god højtaler.

Klang balancen afgøres fortrinsvis af frekvensgangen. (og i sidste ende hvor "rigtigt der formidles musik impuls niveau mæssigt.)

Når Jonas nogle gange køre korstog mod detalje lytning, (hvad han har gjort) er det ret selv modsigende, da netop deteljeringen er en stor del af evnen til at vise forskelle i musikken, disse forskelle er opbygget af tusindvis af små detaljer der "spiller" sammen og skal summere op til et stykke musisk helhed.

Alle disse detaljer skal gengives klart og tydeligt samt i indbyrdes balance (her spiller frekvensgang lidt ind) og herved som en helhed.

Kan man "pin pointe" enkelte detaljer for tydeligt i forhold til helheden, er der ubalance og der fokuceres på et enkelt afsnit frekvens mæssigt / niveau mæssigt, eller modsat kan også være, (mangler noget)

Hvis alt er i balance, og gengives klart og tydeligt / optimalt, er det nemt at følge musikken, rytmen samt høre subtile forskelle, (både på enkelte indspilninger, og ikke mindst div. instrumenter i de enkelte numre mm. samt forskelle på og i mellem div. tilsluttede apperater og tilbehør mm.)

Så selv om Jonas gerne vil fremstå som musik mand der ikke går op i parametre og data mm. så gør han det mere eller mindre ubevist alligevel, men kalder det noget andet og måske opfatter det anderledes..


mvh.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf Andre´ Jensen » lør nov 05, 2005 20:35

Jonas Bojer skrev:
Andre´ Jensen skrev:Jonas det kan jo være, at det da kalder forskel, kalder jeg transparens.
Og jo jeg kan godt høre forskel, når der skiftes kabler.For hvis der er noget jeg har så er det transparens.Jeg bruger nu en en metode til at skille skidt fra kanel.Og det går ganske simpelt ud på om rummet indfinder sig, på musikken.Jeg hørte idag nogle B&W til omkring 40 kilo.Og var chokeret over hvor ringe de var.

MVH


MÃ¥ske jeg ved det ikke  :(

Begreber som luftighed og Tranparens er begreber jeg vitterligt ikke forstår. Det kan jo være vi beskriver de samme ting på forskellig måde. Men er du enig i at kmponenter der formår at vise store forskelle er bedre den komponenter der ikke magter dette ?

MÃ¥ske vi skal mødes en dag sÃ¥ kan vi snakke og lytte og se om det er det dsamme vi omtaler  8)

Hilsen Jonas

Hilsen Jonas

LigesÃ¥vel som du ikke forstÃ¥r hvad jeg mener med tranparens, forstÃ¥r jeg heller hvad du mener med størst forskel. Men det kunne da være vi skulle mÃ¥des under fire øjne.Men som altid, jeg skal lige have de sidste ting pÃ¥ plads  ;D .

MVH
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Indlægaf TheDuke » søn nov 06, 2005 18:37

Er der ikke nogen der kan fortælle præcist hvilket hifi blad og nr den måling er fra, for jeg gad godt se deres kommentarer ! Trods alt kunne man jo få den ide at højttaleren er defekt når man ser den mellemtone !

Eller har de prøvet at lave den sÃ¥ den har loudness  ;O  ;D  :O  8|  :/  8)
Brugeravatar
TheDuke
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: man okt 31, 2005 16:30

Indlægaf miju » søn nov 06, 2005 18:45

MÃ¥ske har nogen ladet loudness knappen sidde til under mÃ¥lingen????????  :O   :S   ;D   :D

mvh.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

ForegåendeNæste

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.