Hej Thomas
http://www.audiomarkt.de er bare sagen hvis du ønsker en køb-salg-bytte profil der holder hele vejen. Vel nærmest unik.
Og det gode er at man er fri for SPAM, eksvis fra alle de (forhandlere..), der som det ses på Hifi4all, fylder på "Tilbudsavisen" med hele butikkens varelager samt pladebørster, CD-hylstre, og mange andre ligegyldigheder, der tilsammen gør lige præcis dét, at INGEN GIDER at læse Tilbudsavisen..
Og derved udløser at INGEN gider at betale Hr. Gige de 500 kroner om måneden + moms som det koster for en forhandler som mig at være annoncør derovre.
Men hvad hjælper det med verdens fedeste handelsportal hvis ikke der er læsere på NERDS sitet? For det er jo problemet i en nøddeskal. At der mangler læsere.. Sorry. Men vi er jo i samme båd - så kritikken er konstruktiv!
Og det vil der gøre - altså mangle læsere på NERDS - al den stund at NERDS er et filantropisk eksperiment baseret på et alt for tyndt økonomisk grundlag, hvilket bl.a. kommer til udtryk i at tilknyttede personaler er ulønnede, benytter tvivlsomt referencegrundlag (gengivelsesudstyr+lytterum), mangler måleudstyr osv.
NERDS får da et eksistensproblem den dag de ulønnede (og unge mennesker) der udgør NERDS, når til et stadie i Deres liv hvor der kommer småfolk i hjemmet. Alle os med børn i huset ved jo hvordan det kan vende op og ned på prioriteringerne. Og man fravælger vel næppe sine børn fordi man skal bruge timevis af tid på ulønnet arbejde .. vel?
Det er okay med filantropi, vel nærmest en nødvendighed i dette LUDfattige land som Danmark er endt med at være desangående hi-fi.
Selv polakkerne - som vi ellers ynder at grine så meget af i snart sagt alle sammenhænge, har langt bedre udbud af hi-fi forhandlere, hi-fi magasiner, hi-fi webportaler m.m.
Se bare high-fidelity på polsk, og skam sig så over hvad vi formår i danmark hvor laveste fællesnævner samt generelt nasse-mentalitet (alt skal jo være gratis..), på typisk socialistisk vis skal sætte overliggeren for niveauet.
Polakkerne har gennemgået en "udvikling" på blot 2 årtier der har bragt dem fra Trabant biler og stenalderlydgengivere, og et liv uden hi-fi i stuen (eller som noget man kunne læse om i et flot trykt magasin), til et farverigt mekka af hi-fi udbydere og hi-fi vidensformidlere (trykt som web-baseret), mens vi i Danmark, i de samme 2 årtier - har været under TOTAL afvikling i ALLE hifi sammenhænge.
Og det er nærrighed og nassemetalitet iblandt forbrugerne samt forhandlerne - altså hele vejen rundt, der har slået vores marked i stykker. Ingen forbrugere kan anspores til at købe dyrt (over 5.000 kroner..), hvis det dyreste apparat i landets hifi-butikker koster 3.995,- For sådan har det været siden jeg - for 20 år siden - i ren afmagt droppede ud af Fredgaard/Kenwood-Center/Super Radio efter en karriere med start i AudioScan/Lydkilden og HiFI klubben i midtfirserne.
Alle leverendørere over en bred kam søgte dengang at kunne levere til billigere og billigere priser, og kvaliteten blev første og største offer. Sidenhen er størstedelen af branchen gået med i graven, blot fordi man hældte stadigt billigere udstyr på hylderne efter anskrig fra størstedelen af forbrugerne, mens man svigtede at holde den dyre ende i butikken i live med drømmegrej, som nogle få ALTID vil købe.
Men når drømmegrejet ikke har været synligt i de butikker som trafikeres af den brede forbrugermængde i snart 30 år, kan man jo ikke bebrejde forbrugerne at de ikke efterspørger det dyre idag. Og når man tilmed vænner forbrugerne til at alt relateret til hifi-lyd næsten er gratis eller højst koster et par tusser pr. komponent, kan man jo ikke bagefter kritisere dem for at rynke panden når man fortæller om en forstærker der koster 20 tusinde eller 100 tusinde kroner..
Faktum er derfor at det kun er promiller af befolkningen der overhovedet aner at der stadig findes god lyd, og mange tror jo ikke der er forskel sådan af større betydning, idet de jo er vokset op i en verden uden at den gode lyd var til at se eller høre nogle steder.
Så er det mon ikke bare bedre at droppe NERDS som "magasin" og blot lave en regulær hifi portal for alle (hififorall.... he he), med en specifik markedsføring heraf mod den omgivende verden, og dernæst opkræve et overskueligt beløb for hver annonce (sådan som DBA gjorde som nystartet), og derved sikre et vist niveau iblandt de annoncerede produkter samt begrænse spamming. Fidusen er at du samtidig og derved skaber økonomisk grundlag for sitet samt (forhåbentligt) kan garantere synlighed for annoncørerne??
Og så lige yderligere en bemærkning relateret til mine oplevelser med "Tilbudsavisen", "Køb-Salg-Bytte" på hifi4all samt "markedspladsen" på NERDS, hvillket ikke bare beskriver situationen omkring "markedspladsen" - men også tendensen oven i folks hoveder der søger disse "markedspladser", og hvilket falder meget godt i tråd med mine påstande i ovenstående om at vi i hifi-danmark befinder os for enden af et 20-30 årigt langt afviklingsforløb:
Jeg har lavet min egen mikro-markedsananlyse af annoncering på hifi4all vs. annoncering på NERDS;
Jeg rykkede sidste år, eller forrige år, en vare til salg hos jer/NERDS, i måske op til 3 måneder. Sænkede endda prisen et par gange undervejs. Resultatet var NUL henvendelser. Rykkede den dernæst til salg på hifi4all og BINGO. Der gik maximum 48 timer - så var første henvendelse i hus. På 3 uger kom 5-8 bud, og jeg burde være lykkelig, lave knæfald for Gige og hans site - men nej!
Guess what: Fælles for alle disse bud var, at de var ublu (SVINSK) lavere end prisen hvortil varen var annonceret. Den oplevelse siger en hel del om købekraft og mentalitet iblandt læserne af hifi4all, og hvilket vel også forklarer hvorfor størstedelen af alle bannerpladser pånær på forsiden - henstår tomme/usælgelige; simpelthen fordi ingen forretninger der stiller krav om afkast fra investering i banner-annoncering, ser læserne af hifi4all som reele potentielle kunder.
Det er altid okay, vel nærmest forventeligt at folk byder ind med lidt lavere beløb end den annoncerede pris. Men sgu' da ikke med bud på halv pris - ELLER MINDRE END HALV PRIS- af den annoncerede pris..
Den annoncerede vare i dette tilfælde, var et brugt tilbud på en ét år gammel vare (kendt Canadisk højttaler mærke og super høj kvalitet), annonceret til halv nypris, og det højeste bud jeg modtog var svarende til 20% af nypris (DU LÆSTE RIGTIGT - EN FEMTEDEL AF NYPRIS) svarende til at kunden ville betale svarende til nypris minus 80%!!!.
Og helt ærligt; Enten siger det en hel masse om at læserne på hifi4all er en flok kollegie drenge med større ambitioner end tegnebøger, men helt uden pli, alternativt - og hvis det er sådan at mekanismerne er skruet sammen, så skal der nogle rigtig gode idéer til at løfte os alle ud af dette hul..
Enden på historien blev, at jeg solgte højttalerne til en pris markant under den annoncerede og ønskede pris (svarende til 33% af nypris), pådrog mig deraf et større tab, og har lige siden gået en bue uden om at tage brugt i bytte, fordi oplevelsen har lært mig at jeg skal byde mine kunder sølle 10-15% af nypris som betaling for fine varer der blot er et år gamle, således at der er luft til evt. garantiomkostninger samt 25% moms på gensalgsprisen.
Og det vil jeg ikke være bekendt, blot for at tækkes et marked bestående af de få der er gået over gevind mens de fornuftige er borte forlængst.
Og her slutter historien sin ring i forslaget om at kikke lidt til
http://www.audiomarkt.de:
Alle brugtpriser som fremgår af
http://www.audiomarkt.de på de toneangivende mærker ligger markant over hvad tilsvarende ville kunne bære igennem på et danske brugtmarked lig hifi4all's ellers velbesøgte portal.
Så fordi audiomarkt er udtryk for succes og levedygtighed i tyskland behøver det samme ikke blive tilfældet i DK. Mentaliteten i DK er desværre en anden. Alt skal som nævnt være gratis, og hvis nogen har noget til salg, tager byderne det som udtryk for desperation og skambyder på en måde så man snart har fortrudt annoncen. Personligt har jeg en del fine sager som jeg måske har købt for dyrt, ikke gider at annoncere, og som jeg hellere lader gå i arv - end afhænder til de priser som jeg tilbydes af tastaturhelte.dk
Sagen i en nøddeskal: KVALITETS Læsere søges, til gavn for NERDS og til gavn for os som gerne vil støtte NERDS via annoncering. Disse læsere kommer ikke ved at lave en smart brugtportal, da en sådan blot tiltrækker de samme tastaturhelte som hærger på hifi4alls køb-salg-bytte, og de er ikke til gavn for annoncører af NYE varer på sitet.
SLUTTELIGT 4 oplæg til et bedre site - der alle koster penge, men som med GARANTI vil gøre sitet SÅ interessant, at det på kort tid kan placere sig på en ubestridt førsteplads iblandt mest populære sites omhandlende hifi og musik:
A: NERDS skal indeholde musik/plade anmeldelser. Intet er mere befordrende end dejlig ny musik til systemet, det er jo trods alt musiklytning det hele handler om, men hvor skal alle os i provinsen søge når alle pladebutikker med righoldigt og inspirerende udvalg - pånær nogle få i kbh - snart er lukket?
B: Henset til rumresonansernes ubestridelige indflydelse på ethvert hifi-system opstillet i mindre eller små rum, er det jo direkte latterligt når visse af dagens anmeldere udtaler sig om gengivelse af symfonisk musik og dybbas fra en "reference gengiver" opstillet i noget der kunne være et børneværelse på MAX 15m2, i en lytteafstand på 2 meter ... bl.a. i tilfældet Chefredaktør Gige på hifi4all. Jeg har besøgt hans lytterum, og jeg var mildt sagt målløs over forholdene. Ligeledes også personligt har jeg oplevet det ene lytterum ud af 2 tilgængelige ved din NERDS redaktør Kim Olsen. Den store forskel på de 2 omtalte anmeldere er bare at sidstnævnte trods alt arbejder ulønnet, og hvorfor min respekt for sidstnævnte er langt større (og omvendt proportional med førstnævnte). Når førstnævnte placere sig selv på øverste hylde (chefredaktør), som anmelder/hifiguru, som en "vorherre" over godt og skidt og tilmed tager sig betalt derfor, skal referencegrundlaget være iorden. Og det er det altså bare ikke på noget der i almindelige hjem anvendes som gæste eller børneværelse, og hvor "referenceudstyret" er i medium pris/kvalitet, er opstillet og ophængt på væg imellem højttalerne (med deraf reflektioner), altsamen langs den ene væg - altimens lyttepositionen er beskedne 2-2,5 meter borte, med ryggen op ad den modsatte væg.
NERDS skal for at kunne GØRE EN FORSKEL af vital betydning, eje/have tilgang til et veldokumenteret TESTCENTER = akustisk afstemt rum af seriøs størrelse.
TEST-rummets høje akustiske kvalitet er en nødvendighed for at man kan bedømme det opstillede udstyrs indbyrdes tonalitet.
Test-rummet skal indeholde et permanent opstillet referencesystem af højeste gengivelses kaliber.
Test-systemet skal være indkøbt for dets kvalitet og ikke "sponsoreret" af en lidt for snedig importør/producent, med de udfordringer som retfærdigvis må følge derved.
Og i forlænglese af dette lytterum/referencesystem kunne udkomme være en "besten liste" lig den mangeårige og velkendte fra det tyske "AUDIO", der oplister det testede udstyr og giver individulle point med afsæt i point optjent fra underliggende score i specifikke kategorier.
C: Artikler omhandlende besøg hos læserne, med tekst og billeder, men altså læsere med overvejende unikke og særegne systemer der afviger fra det traditionelle mainstream. Systemer som er kvalitative men nøje udvalgt/opbygget og ikke bare en samling showoff fra nærmeste hi-fi klub eller high-end butik med snedig tilgang skjult reklame. Tekst skal indeholde beretning om læserens valg og ønsker fremadrettet og slutteligt journalistens "dom" over det oplevede, da dette giver forløsning for den der læser artiklen, men også uvurderlig inspiration og VÆRDI for alle som sidenhen læser artiklen med egne projekter i tankerne, og naturligvis for den der har inviteret inden for. Altså en udfordring til både læsere der lader sig besøge, men også til journalisterne der tilvejebringer artiklen, idet vidensgrundlaget skal være på et tilstrækkeligt højt/erfarent niveau for at tiltrække læsere af samme niveau.
D: Messerapporter, objektive og ikke-sponsorerede.. (hvorfor hulen har ikke ét dansk hifi site formået at bringe en EGEN reportage fra München eller Vegas, eller dér hvor det sker? Fordi der ikke var nogen til at betale for journalisten og dennes tur.
Konklusion:
Kroner kræver annoncører, annoncører kræver læsere der køber nogle varer, nye varer med mulighed for profit hvoraf noget kan anvendes på annoncekøb. I den sammenhæng er udviklingen af en brugtportal den komplet forkerte strategi at anlægge, i forhold til hvis ønsket må være at opbygge NERDS til et langsigtet kvalitets produkt som folk med interesse for god musik og gengivelse deraf gider at læse.
Mvh
Henrik, DynaMax