TruthSpinner skrev:Mht. akustik bliver du og jeg aldrig enige Arne.
Jeg undskylder overfor dem, der finder følgende fodgængeragtigt, men jeg vil tillade mig at tage den lidt fra Adam og Eva.
Hvis vi lige slår ordet
resonans op, så forklares det nydeligt at en egenfrekvens er en frekvens, hvor en ydre påvirkning slår et system an og dermed starter en svingning, der ikke bare dør af sig selv. Som du selv skriver så ebber den dog ud i løbet af et tidsrum, som bl.a. afhænger af rummets "utæthed".
Nej enige bliver vi nok ikke om dette, dit link beskriver resonans i objekter evt. musikinstrumenter, resonanser i rum er langt mere flygtige og kræver konstant tilførsel af "nøjagtig" energi for ikke at dø meget hurtigt ud.
Alle de fine teorier om ståendebølger kræver nøjagtige rene sinustoner som returnerer perfekt fra helt glatte og hårde vægge så sumationen kan ske perfekt, og det virker kun fordi simulationen hele tiden for tilført energi, nye rene sinustoner identiske med de første som blev sendt afsted.
Ellers ville det hele hurtigt dø ud, og kun give anledning til at rummet evt. sitrede lidt som man nogen gange kan opleve ved livemusik.
Disse fine simulationer og teorier er ikke et realistisk udtryk for hvad der sker ved musikgengivelse. Der er ikke rene sinustoner i musik og alt ændre sig konstant.
jeg skrev tidligere "
Jo nøjagtigere signalet er som kommer til ørerne (kan optimeres med en Live End / Dead End) jo mindre hører man højtaler og rum, fordi vi er indrettet til at reagerer stærkest på det først kommende signal/lyd/forkant, omvendt jo mere unøjagtigt signalet (eks.v. reflex) jo mere høres højtaler og rum.
Og en fejl behæftet gengivelse blive ikke mere rigtig af at står i en anden akustik, muligvis det for mange støjer mindre og bliver lidt mere glat og tørt at høre på "
Og det ovenstående står jeg ved.
Tænk engang man har kunnet benytte hi-fi engang, endda spille på det uden overhovedet at kende til disse alvorlige og helt afgørende akustik problemer.
Man har også engang kunnet bygge glimrende koncertsale uden at der var højt specialiserede akustik firmaer/konsulenter involveret.
Og man kan jo undre sig over at dette kan lade sig gøre:
http://www.youtube.com/watch?v=-rEXibx42YgMan kan ikke "nulstille" akustik i forhold til hvordan vi oplever det, vi kan lave akustiken tør og død, vi kan lave den mere klangfuld og levende men den vil altid være der.
jeg mener at det endelig ikke drejer sig om at akustik behandler rummet, men mere at få signalet til ørerne så nøjagtigt som muligt "som ved brug af en hovedtelefon".
Og det kan involvere akustiske tiltag, eller DSP, DSP hvis man hellere, eller synes det er nemmere at korrigere i stedet for at rette der hvor fejlen opstår.
Det handler hovedsagligt om første-refleksioner, her kan en Dead end/live end være en god hjælp, korrekt højtaleropstilling ligeså.
Er signalet som rammer ørerne nøjagtigt nok danne vores hjerne senairaet, vi ser ind på dette senarie/rum og det tilhørende perspektiv og akustik i 3D firkanten omkring højtalerne.
Man kan vil udtrykke det på følgende måde, vi sider selv i en akustik rummets og betragter den optagende og gengivede akustik fra CD'en.
Dette senarie inkl perspektiv og akustik ændre sig konstant efter hvad som er optaget på pladen.
Den opnåelige nøjagtighed i signalet involvere hele anlægget , og som sagt bedst mulig ledning af lyden til ørerne.
Vælges høj nøjagtighed frem for smag, så lyder alt ikke altid lige godt og bestemt heller ikke ens, men til gengæld kan alt musik i en hvilken som helst kvalitet inkl MP3 afspilles fra fantastisk til absolut acceptabelt,
Køres i smagsretningen er man tit mere eller mindre fastlåst til den musiksmag som anlægget er justeret efter, og deraf komme den typiske bemærkning at et stereoanlæg kan ikke afspille alle type musik.
Jo det kan et anlæg, hvis der satses på at gengive det som er på CD'en korrekt , det er i mange tilfælde musikinstrumenter, men kunne i realiteten være hvad som helst.
Sådan mener jeg hi-fi virker, og det som beskrevet ovenfor mener jeg er et udtryk for nøjagtighed i gengivelsen, Og er der stor nøjagtighed i gengivelsen så er det min erfaring at der stort set ingen rumproblemer er.
Vil gå så vidt til at sige at underdemissioneret eller fejlkonstrueret hi-fi udstyr er skyld i mindst 90-95% af de såkaldte "rumproblemer".
jeg har aldrig selv oplevet rumproblemer, igennem tiden har jeg spillet i store rum, små rum , dæmpede rum , udæmpede rum, ja alle typer rum.
Men jeg har heller aldrig spillet med reflex højtalerer, Og min elektroniks nøjagtighed er altid blevet forbedret med bl.a. større strømforsyninger , strømforsyninger som er langt langt større end det som sider i selv det dyreste købe hi-fi.
For selv om dyrt hi-fi virkelig er dyrt er der alligevel ikke råd til at dimensionerer optimalt på grund af at alle "snylterne" i branchen inkl statskassen skal have 200 - 300 % af varens udsalgspris.
Og sikkert betragteligt mere ved decideret high-end.
Ps jeg har tænkt mig at skrive et indlæg som dokumenterer og sandsynliggør det som jeg påstår i dette indlæg, men det er svært at finde den helt rigtige dokumentation.
Langt den meste dokumentation gå ud på at vise at det kan lade sig gøre at lave ståendebølger med statiske kontinuerlige sinustoner. Og det er som sagt ikke realistisk.