drossel skrev:http://www.earlevel.com/main/1996/10/20/what-is-dither/
En god forklaring på dither!
Og vel et godt argument for 24-bit fixed eller 32-bit float source?
drossel skrev:http://www.earlevel.com/main/1996/10/20/what-is-dither/
lydjens skrev:Du har glemt at læse fra Analog filtrering i dit link Finlytteren
drossel skrev:Så er det jeg påstår lidt modstands støj også gavner.
Finlytteren skrev:lydjens skrev:Du har glemt at læse fra Analog filtrering i dit link Finlytteren
Jeg læser nu stadig om tilnærmelser under analog filtrering.
"a more accurate approximation of an idea analog signal."
"Factors such as bit resolution, bandwidth, sampling rate, interpolation, and analog filtering all contribute to the ability of a signal generator to accurately approximate an analog signal."
Hvis 16 bit er nok, hvad mener du så er grunden så til at man har udviklet højere opløste formater? Har det noget at gøre med at det er for svært at få det optimale ud af de 16 bit eller er årsagen nærmere at man gerne vil undgå for meget dither? Eller?
strand skrev:Lp er blevet en modreaktion på nu/ fremtidens løsninger, og salget af lp'er har nok nået sit klimaks. Digitalt er og bliver fremtiden. Lyngdorf Cd 2 viser hvad der er muligt at vride ud af en CD skive. Streamning og download alt i 1 løsninger bliver kun bedre.
lydjens skrev:...
Men ellers er det korrekt at digitalteknikken er en tilnærmelse til kilden , ligesom vinyl i langt større grad er det.
16 bit er bl.a. forsøgt løftet i kvalitet ved lappeløsningerne Dither og oversampling, dither kan undværes/minimeres ved at øge bit antallet til 24-32 bit, samtidig sænkes THD betragteligt ved lave signaler i forhold til de kraftige signaler.
Her har vinyl en klar fordel, vinyl gør lige det omvendte og rigtige efter min mening set i forhold til hvordan vi opfatter vinkligheden.
Ved forøgelse af bitantal sænkes THD niveauet generelt, men jeg betegne nok selv det ovenstående som det vigtigste.
Højre samplingfrekvens giver generelt højre nøjagtighed, men specielt ved høje frekvenser, frekvensområdet kan udvides og den analoge filtrering kan rykkes op i frekvens og gøres mildere og vil generelt virker bedre jo højre samplingsfrekvensen er.
Og man kan slippe af med lappeløsningerne interpolering/oversampling.
Der er en lille slange i paradiset , jo højre samplingfrekvens jo større krav er der generelt til jitter performers for de involverede kredsløb, hvis ikke det hele skal tabes på gulvet, men med dagens teknik er det ikke et alvorligt problem, og der er jo længe kørt med disse høje hastigheder på grund af oversampling.
Sikre man samtidig perfekte strømforsyninger som er opdelt til de forskellige opgaver, så kan man komme i mål, med noget der vedrørende nøjagtighed i forhold til kilden er i en helt anden klasse end vinyl.
En ikke uvæsentlig fordel er også at kildefilerne kan leveres i samme format som den er optaget i, vi kan få et "masterbånd" i hånden, ved CD er kildefilen altid nedsamplet hvilket er en process som bl.a. indeholder filter, og dårlig lyd kan sagtens stammer fra denne process også.
Om emnet , nej vinyl er ikke fremtiden efter min mening, men der vil nok være en del som holder fast i det i en tid på grund af mediets umidbart gode sound.
Men med tiden vil det nok gå som med med analoge kameraer , fjernsyn, video maskiner film osv.
Og mon ikke standart måden at få sin musik på bliver streaming (den laveste fælles nævner), som det stort er blevet inden for film.
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 1 gæst