drossel skrev:Otto J skrev:dreamz skrev:Nutidens musikere skal være lige så dygtige foran en computer som de er med deres instrumenter – eller alliere sig med en producer, der er.
Jeg vil påstå at sådan en udtalelse siger en del om dig og din musiksmag. Jeg mener at nutidens musikere KAN være dygtige foran en computer, eller alliere sig med én der er. Jeg mener bestemt ikke de SKAL. Mit favorit-band er Ibrahim Electric, de formår at lave noget meget nytænkende og originalt musik, med tre simple, gammeldags instrumenter (trommer, Hammond og Telecaster), uden nogen form for computer eller effekter i det hele taget inde over (Live i hvert fald, på pladerne er der dog "produceret" lidt). Hvis du finder musik produceret på "gammeldags facon" kedeligt, og foretrækker "produceret" musik, så er det jo helt fint - men jeg synes det er ensidigt ligefrem at forlange af nutidens musikere at de skal følge med bølgen. God musik opstår netop som regel når nogen går imod strømmen.
Dernæst, så synes jeg også det er ensidigt at forlange af andre at de skal "følge med tiden", og partout skal synes om moderne musik-produktion. Hvis man nu engang foretrækker "analog" musik, så er der vel ikke noget i vejen for at opsøge det, og undsige sig "produceret" musik. Jeg synes det er smagsdommeri at påbyde folk at skulle kunne lide elektronisk musik, bare fordi man selv kan - lige så vel som det er smagsdommeri at pådutte folk at musik der ikke er indspillet akustisk ikke er hifi. Det går altså begge veje.
Enig. Bare det at kunne lide Trentemøller siger noget om glæden ved tilført kolorit.
Peter Steffensen skrev:@ Drossel: og tilsvarende... Bare det at kunne lide Duelunds fladvalsede sølvkabler siger noget om glæden ved at få tilført kolorit.
Nilau skrev:Peter Steffensen skrev:@ Drossel: og tilsvarende... Bare det at kunne lide Duelunds fladvalsede sølvkabler siger noget om glæden ved at få tilført kolorit.
Dén må du lige forklare lidt nærmere..??
Niels
Nilau skrev:Peter Steffensen skrev:@ Drossel: og tilsvarende... Bare det at kunne lide Duelunds fladvalsede sølvkabler siger noget om glæden ved at få tilført kolorit.
Dén må du lige forklare lidt nærmere..??
Niels
Eller er det nu, vi går den tur?
Det tror jeg.
Peter Steffensen skrev:Nilau skrev:Peter Steffensen skrev:@ Drossel: og tilsvarende... Bare det at kunne lide Duelunds fladvalsede sølvkabler siger noget om glæden ved at få tilført kolorit.
Dén må du lige forklare lidt nærmere..??
Niels
Jeg skulle bare teste, hvordan det ville være at være gæst ved et arrangement hos Storkøbenhavns HiFi-Klub. Jeg har allerede fået svar.
DJakob skrev:Jeg har forsøgt på bedste vis at læse op på denne meget lange tråd, så bær over med mig hvis jeg gentager nogen
Som jeg ser det, indleder trådstarter en debat omkring komprimering og brugen af denne som et kunstnerisk krydderi, hvor Lydarne kritiserer komprimering som værende producerens måde at tække den almindelige forbruger med Ghettoblasteren fra Bilka i køkkenet og Ipodén dykket godt ned i kærestens surroundanlæg.
Jeg synes at RAM er et skægt album, med smæk for skillingerne. Man bliver i godt humør, og det er velegnet når man sidder i bilen, går rundt derhjemme, eller holder en feeeed fest. Jeg må gi Dreamz, han har ret i at det er et velproduceret album, og er meget velegnet til ovennævnte.
Lydarne som jeg oplever det, forsøger her at påpege, at dette album er produceret set med Fidelity øjne/ører for at underholde de 90% af forbrugerne som desværre er ligeglade med vellyd og gerne køber deres anlæg i Kvickly, og måske har han ret?
Lydarne har måske også ret i, at dette album ikke er et man lytter til siddende i sweetspot med lukkede øjne og hænderne forsigtigt placeret i skødet og lader sig svæve ind i musikken.
Daft Punk er beslægtet med klub-musik, så hvis du sidder med dine Sonus Faber standerhøjtalere med 5" basser og forventer sjov og ballade fra RAM, så tror jeg at du bliver fælt skuffet.
Men for at yde Lydarne lidt retfærdighed, så kan jeg godt forstå hans pointe, og det tror jeg at vi er flere der godt kan. Komprimering sucks for os med godt anlæg, medmindre der er tale om tiltænkt komprimering af kunstnerisk karater!
Panamah er vel et meget godt eksempel på, at man forsøger at gå imod de dårlige komprimeringer/indspilninger, ved at bruge Martin Logan elektrostater i deres studie?
dreamz skrev:
Og hvad angår Daft Punks RAM, så mener jeg at den adskiller sig fra meget andet mainstream ved at være uhyre godt optaget. Og så mener jeg, det er en plade, man sagtens kan nyde ”siddende i sweetspot med lukkede øjne og hænderne forsigtigt placeret i skødet og lader sig svæve ind i musikken.”
thor1 skrev:Hvis jeg må tilføje, så mener jeg "balladen" startede med at Dreamz udråbte Daft Punk til den nye hi-fi reference. Og i det ord ligger uuvilkårligt at hi-fi skal bedømmes og udvikles efter denne referance og her satte. Lydarne så lige hælene i.
Skal Daft Punk være referencen for optimal hi-fi så svarer det vil til at Mcdonald skal være reference for den ypperste madlavning, men det betyder jo ikke at folk ikke har lov til at kunne lide Mcdonald , eller at man ikke må spise Mcdonald. Det samme med Daft Punk.
Når hifi er min hobby, er det fordi, musik også er det. Og naturligvis foretrækker jeg, at god musik også er godt optaget, men er musikken tiltrækkelig god, kan jeg sagtens leve med, at den ikke er godt optaget – det modsatte er ikke tilfældet.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst