fredmarantz skrev:"Det bedste" ECC83 må vel være op til brugerens foretrukne lyd - som fremkommer som en samlet gengivelse. Alt vedr. rørs lyd er vel også stærkt afhængigt af rørenes arbejdsbetingelser i de enkelte rørapparater skulle jeg mene. Men rigtig fint, hvis du har fundet din favorit i et JAN Raytheon-rør.
Vedr E81CC fra Raytheon (12AT7WA) - så ser jeg da lige, at jeg har nogle stykker af disse.
Men altså.......så er det op til lytteren at vurdere. Men godt, at du anbefaler det, fordi du synes, at det er vellydende rør.
Jeg synes nu ikke, at man skal "glemme" Telefunkens ECC81 eller for den sags skyld nogle af de andre ECC81 fra de gamle fabrikker. Jeg tror personligt, at man kan finde sit lydnirvana med rigtig mange versioner og mærker.
Der ER altså ingen endegyldige sandheder, når det kommer til evt. klangforskelle på rørene - det kommer altså an på (og så hele remsen igen).
Jeg taler lige nu først og fremmest om NOS-rør og klang og ikke om holdbarhed, som er afhængig af rigtig meget (materialer/tolerencer/arbejdsbetingelser/fejlrate)
fredmarantz skrev:Det fremgår tydeligt, at du godt kan lide klangen af Raytheons 12AT7WA og det fremgår tydeligt, at du har prøvet dette rør samt mange andre rør i en del forskelligt udstyr. Det synes jeg er rigtig fint. Du har hermed afprøvet en del forskellige rør i dit lige så forskellige udstyr, fordi du ville finde det rør, som faldt bedst i din smag - det er jo smagsmæssig sund udvælgelse på baggrund af egne erfaringer. Kunne du ikke bare have ladet dette stå alene?
Det, som jeg ikke kan forstå, er at du på det nærmeste fortæller læserne af denne tråd, at de godt kan glemme fx Telefunken eller hvad det nu kunne være. Dette vidner om, at du i et betydeligt omfang tilsidesætter, hvad man måtte kalde smag og individuelle lydpreferencer. hmmm...samt projicerer dine erfaringer over på andre, som du vel egentlig godt ved kan have andre lydmæssige idealer. Dette burde du være bevidst om.
Jeg kender flere, som kan referere fra en lignende eksperimentrække, men med et andet resultat, idet de havde andre lydidealer end eksempelvis du eller har afprøvet rørene i andre elektriske og akustiske miljøer end du. I virkeligheden grundlæggende opvisning i at man ikke kan kåre vindere eller tabere, men kun forskelligheder, når det drejer sig om at se - lytte - mærke -osv. og så ender vi med den med at nogle vil have blondinen og nogle brunetten.
Det synes jeg faktisk også, at jeg allerede tidligere har skrevet temmelig tydeligt.
Audioheaven Danmark skrev:Hvad rør der bedst kommer meget an på personen der lytter. Og ikke mindst om det valgte rør er egnet til netop den konstruktion der lyttes i.
Nogen rør kan være super gode et sted. Og lyde fælt et andet sted.
Eks. Brimar ecc83 kontra mullard ecc83. De begge gode. Men i den forkerte konstruktion kan begge rør lyde direkte dårligt og kvabset. Forskellige kredsløb kan have forskellige spændinger trods samme rør type.
SÃ¥ man kan ikke sige A er bedre end B.
fredmarantz skrev:
Hvor stor forskellen er på et ECC803s og Et ECC83 - begge Telefunken, må vi lade op til lytteren og hans tegnebog at dømme. Så vidt jeg er orienteret, er ECC803 konstrueret primært med henblik på reduktion af støj og mulig mikrofoni. Klangen i sig selv behøver ikke være anderledes i væsentlig grad.
Ofte har vi det sådan som mennesker, at jo dyrere tingene er i anskaffelse, jo mere synes vi, at det SKAL være bedre - man glemmer ofte at være "un-biased".
Det synes jeg så til gengæld ikke giver meningPierre skrev:fredmarantz skrev:
Hvor stor forskellen er på et ECC803s og Et ECC83 - begge Telefunken, må vi lade op til lytteren og hans tegnebog at dømme. Så vidt jeg er orienteret, er ECC803 konstrueret primært med henblik på reduktion af støj og mulig mikrofoni. Klangen i sig selv behøver ikke være anderledes i væsentlig grad.
Ofte har vi det sådan som mennesker, at jo dyrere tingene er i anskaffelse, jo mere synes vi, at det SKAL være bedre - man glemmer ofte at være "un-biased".
Jamen inden for en nær fremtid, der skal jeg så fortælle om forskellen mellem ecc83 og ecc803s da et sæt Telefunken s.p. og r.p. også er på vej. Det vil selvfølgelig være forskellen på mit setup (og som du oplever det)
Jeg er ikke enig med dig ang det med pris. Jeg har haft meget og lånt meget som var dyrt og dyrere end det jeg havde og "kasseret" det, fordi at lyden ikke fulgte med. (fornuftigt - men det var jo ikke dig, som jeg direkte anklagede, men jeg generaliserede ud fra alment menneskelige tilbøjeligheder - som jeg bestemt heller ikke tror, at Hifi-folk slipper for.
Tror måske mere at folk kigger på design og brugervenlighed. Er disse to ting i top, så må produktet også være godt. Mange køber streamnings løsninger ud fra brugervenlighed og ikke lyd, lige som nogle køber pæne kabler selvom de ikke mener at der er forskel.
fredmarantz skrev:Fint, hvis du synes, at ECC803'erne lyder "himmelsk" på dit anlæg. Men ville det ikke være økonomisk ærgerligt, hvis du købte sådan et sæt og ved en senere lejlighed opdagede, at et "alm". Telefunken lød lige så godt i dine ører? Jeg vil stadig råde til at eksperimentere (tube-rolling).
alle, der deltager bør være opmærksomme på, at det ikke er nok at kategorisere i mærker (Mullard- Philips - Brimar osv. osv.) Tager vi fx ECC83, som lige er navnet på spillet i denne tråd, så har alene Mullard lavet adskillige versioner af dette rør - de lyder IKKE ens. (De 3-cifrede koder m. 17mm anoder fx - herfter serie I61 - I63 - 65 osv.... de er konstrueret forskelligt, så vil man tale om sammenligninger med subtile forskelle, skal vi helt ned i substansen. Det samme med Philips - familiens øvrige medlemmer.
Drager vi til USA, så kan vi her finde flere versioner fra både Sylvania - Tung-sol - GE - RCA - Raytheon - osv... såhhh. Mærkerytteri er simpelthen ikke nok.
Grundlæggende kan man dog sige, at Philips-familiens rør (incl. Mullard), som Philips har ejet siden 1928, lyder anderledes end Telefunkens. Telefunkens er kendte for at lyde, som også Pierre fortæller, at han har oplevet, mere "glatte/analytiske" end Philips-typerne. Hvor stor forskellen er på et ECC803s og Et ECC83 - begge Telefunken, må vi lade op til lytteren og hans tegnebog at dømme. Så vidt jeg er orienteret, er ECC803 konstrueret primært med henblik på reduktion af støj og mulig mikrofoni. Klangen i sig selv behøver ikke være anderledes i væsentlig grad.
Ofte har vi det sådan som mennesker, at jo dyrere tingene er i anskaffelse, jo mere synes vi, at det SKAL være bedre - man glemmer ofte at være "un-biased".
RAMMA skrev:fredmarantz skrev:Fint, hvis du synes, at ECC803'erne lyder "himmelsk" på dit anlæg. Men ville det ikke være økonomisk ærgerligt, hvis du købte sådan et sæt og ved en senere lejlighed opdagede, at et "alm". Telefunken lød lige så godt i dine ører? Jeg vil stadig råde til at eksperimentere (tube-rolling).
alle, der deltager bør være opmærksomme på, at det ikke er nok at kategorisere i mærker (Mullard- Philips - Brimar osv. osv.) Tager vi fx ECC83, som lige er navnet på spillet i denne tråd, så har alene Mullard lavet adskillige versioner af dette rør - de lyder IKKE ens. (De 3-cifrede koder m. 17mm anoder fx - herfter serie I61 - I63 - 65 osv.... de er konstrueret forskelligt, så vil man tale om sammenligninger med subtile forskelle, skal vi helt ned i substansen. Det samme med Philips - familiens øvrige medlemmer.
Drager vi til USA, så kan vi her finde flere versioner fra både Sylvania - Tung-sol - GE - RCA - Raytheon - osv... såhhh. Mærkerytteri er simpelthen ikke nok.
Grundlæggende kan man dog sige, at Philips-familiens rør (incl. Mullard), som Philips har ejet siden 1928, lyder anderledes end Telefunkens. Telefunkens er kendte for at lyde, som også Pierre fortæller, at han har oplevet, mere "glatte/analytiske" end Philips-typerne. Hvor stor forskellen er på et ECC803s og Et ECC83 - begge Telefunken, må vi lade op til lytteren og hans tegnebog at dømme. Så vidt jeg er orienteret, er ECC803 konstrueret primært med henblik på reduktion af støj og mulig mikrofoni. Klangen i sig selv behøver ikke være anderledes i væsentlig grad.
Ofte har vi det sådan som mennesker, at jo dyrere tingene er i anskaffelse, jo mere synes vi, at det SKAL være bedre - man glemmer ofte at være "un-biased".
Hvad er din dagsorden med dette indlæg
Du har lige skudt mig i skoene at jeg er biased af et bestemt lydideal, hvilket i øvrigt er korrekt jeg er ikke til varm bamset rørlyd(farvet)
Dit indlæg tolker jeg derhen at du mener dyrt er dumt og spild af penge, selvom du faktisk pakker det pænt ind
SÃ¥ du er faktisk heller ikke unbiased i dine holdninger til lyd og pris , er der nogen der er det
Hvis Pierre lige har afprøvet et ECC803S rør og synes at det er røret han har søgt efter og gerne vil betale hvad det koster og de er meget dyre, hvad er problemet med det?
mulle skrev:
De FLESTE fleste´´ rørfabrikanter kvalitets kontrollerer deres rør og udvælger de bedste til " superrør " som feks. ECC803s. S´et står for selected. Det er i de fleste tilfælde det samme rør som ECC83.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster