Jeg bruger Electro Voice EVX180 fordi den har laveste bevægelig masse (mms), idet jeg ønsker let membran for optimal samspil med de lette membraner i mine Everest. Og det gør jeg fordi output fra subwoofer er hørbart langt over delefrekvens, hvorfor JEG mener at tunge membraner i subwoofere er skidt for mit subjektive projekt. Enhedernes antrit skal være ens.
Jeg har ingen videnskabelig/faguddannet baggrund men følger blot min logiske sans, men der skal nok være nogle læsere som er tilhænger af tonstunge membraner med voldstore og stive gummi-bildæk-kantophæng-luftstempel-designs der er uening med mig.
Og det som duer hos mig duer ikke nødvendigvis his dig.
Ulempen ved mine EVX er at de ikke spiller dybt af natur - overhovedet - trods specs (fs 28hz), men til gengæld kan jeg ved 4 stk. via min equalizer løsning tvinge dem til at gengive det de ikke bryder sig om, MEN UDEN at overbelaste dem - qua det store membranareal fordrer ringe membranvandring for at tilfredstille mit behov. Og det går fakstisk rigtig fint idet jeg har valgt en åbning i fronten af kassen fremfor en lang port (som nødvendigt ved fs på 35-38hz som typisk ved mange pro-enhder). Ved åbningen undgår jeg støj fra luftvanding i lange porte (pumpebas). Størrelsen på åbningen (sloth) er opnået ved at følge anvisninger fra Electro Voice.
Mit elektroniske delefilter og deri indbyggede EQ. løsning er 100% hjemmedesignet på baggrund af lyttetest - og lavet ved lokalt værksted da det jeg søgte ikke kunne købes for et anstændigt beløb. Og jeg ønsker ikke digital konvertering frem og tilbage af signalet når mindre kan gøre det, ej heller har jeg umiddelbart brug for DSP da stående bølger er ikke-eksisterende hos mig - primært fordi jeg er lykkedes med at designe mit selvbyggede hus så basbølger ledes ud af lytteafdelingen fremfor at danne resonnancer. Sidstnævnte er ganske vist en mulighed der er de færreste forundt, og du må nok imødese en DSP løsning så længe du lytter i firkantet "lyttekasse" af et lokale på 20-25m2. Jeg kan ikke sende dig nogle steder hen hvad mit eget delefilter og eq. angår, men Robert GS som skrev tidligere kan da yde dig al den assistance du har brug for hvad DSP angår.
PT. spiller jeg med Accuphase på mine JBL Everest (fullrange signal) og sender et pre-out til mit hjemmelavede el-delfilter med EQ, som sender low pass signalet ved 45hz til et par effekttrin fra
http://www.emotiva.comFordelen er at jeg ikke har delefilter og eq i signalvejen til mine Everest.
Emotiva laver faktisk en stereo-forforstærker med indbygget elektronisk delefilter, hvor både frekvens samt gain kan varieres. Den ville jeg kikke på hvis jeg var dig, da den muliggør fleksibilitet i forhold til både high-pass og low pass signalet = fordel ved forskellige amps. på top og bund. Men hav stadig en DSP i tankerne til - på den lange bane - at skyde ind imellem for og effekt.
Alfa og omega er jo fordelen ved sub og elektronisk deling, at kunne variere niveauet på især sin bund (subwoofer), da basindhold jo er meget forskelligt i musikmaterialet. Jeg oplever selv at må booste bunden adskillige db når jeg lytter til ældre live koncert materiale af f.eks. pink floyd 1988 - og oplever at bunden som jeg husker den fra Gentofte stadion - ikke kommer ud af mit anlæg før der boostes kraftigt. Og det lyder FEDT ved fuld hane - masser af live-koncert-bas-feeling i mellemgulvet som INTET svækling standard hifi nogen sinde kommer i nærheden af at kunne præstere. Men hvis moderne indspilning med ultra bastung musik som trentemøller efterfølgende forsøges afspille med samme boost og samme volumen (fuld hane), så smadrer jeg simpelt hen det hele. Derfor er niveau-regulering af bunden (nederst oktav fra 40-20hz) bare et MUST iflg. mig, da jeg får glæde af hele min musiksamling, og derfor er din idé med 18" bunde helt okay i min optik.
Pyhh-ha det var en lang smørrer, men god fornøjelse fremover, jeg tager lige en pause fra tastaturet.