Robert GS skrev:Ja - det er muligt at de går dybere på en måling, men 4 x 10" flytter ikke den samme luftmængde - her snyder diverse frekvensmålinger i den grad.
Finlytteren skrev:OOOOOH YEAAAH!!! Skunk Anansie er nemlig noget af det som skal høres højt!!! Ligesom eksempelvis de ældre AC/DC albums og Metallicas Black Album.
Robert GS skrev:Finlytteren skrev:Haha Robert.
Mine Mahler går betydeligt dybere end laaangt det meste PA grej, så det ville sgu nok være en nedgradering på mange områder at udskifte Mahlerne med PA højttalere.
Ja - det er muligt at de går dybere på en måling, men 4 x 10" flytter ikke den samme luftmængde - her snyder diverse frekvensmålinger i den grad. Jeg har set og lavet en del målinger i min tid og fordi man i en måling på et par f.eks. WU18 ScanSpeak måler lineært niveau ned til 25-30Hz giver det bare ikke det samme som en 30W - det kan enhver høre. Det samme gælder for dine 10" kontra et par 18LW1400. Hvor langt ned skal en højttaler i øverigt gå ned når der gengives musik? Jeg vil sige 25Hz for at få rumfornemmelsen med, men selve musikken når meget sjældent under 30Hz med mindre det er elektronisk eller manipuleret - eller orgelmusik som jeg ikke formoder du lytter på.
Robert GS skrev:Finlytteren skrev:Jeg har en seismograf-app til telefonen og den kan vise ca. 3½ på richterskalaen, når den ligger på betongulvet omkring lyttepositionen. Så tag ikke fejl af de fire 10" der sidder i et par Mahler!
Du kan få endnu højere udslag hvis du lægger højttaleren ned på siden og lægger din mobil på en af membranerne. Derimod tvivler jeg stærkt på at de en eneste af de mange målestationer kan se på det mindste udslag pga. dine Mahler højttalere
Alt dette sagt så nyder jeg da i den grad også at kunne spille både højt og lavt med god opløsning i begge tilfælde og det håber jeg da også at du kan med dine Mahler - i stadig passiv tilstand?
WymaxReborn skrev:Finlytteren skrev:OOOOOH YEAAAH!!! Skunk Anansie er nemlig noget af det som skal høres højt!!! Ligesom eksempelvis de ældre AC/DC albums og Metallicas Black Album.
Puuuh... SA har lavet nogle gode numre, typisk dem hvor de er lidt stille i det - resten er... Gewöhnungsbedürftig. Men jeg er heller ikke til ACDC og Metallica
Med Moderat, Depeche Mode eller andet elektronisk baseret musik kan jeg dog sikkert komme et stykke over 90 dB, men så har jeg også fået "en smule" rødvin.
Og: Tal pænt.
RAMMA skrev:Hvis din preference er hvornår du kan sprænge sikringerne i et par Cerwin Wega, som i øvrigt er ret robuste hvis man da ikke voldspiller dem ud over normalen som nok ligger et pænt stykke over 100db middelværdi.
Finlytteren skrev:WymaxReborn skrev:Finlytteren skrev:OOOOOH YEAAAH!!! Skunk Anansie er nemlig noget af det som skal høres højt!!! Ligesom eksempelvis de ældre AC/DC albums og Metallicas Black Album.
Puuuh... SA har lavet nogle gode numre, typisk dem hvor de er lidt stille i det - resten er... Gewöhnungsbedürftig. Men jeg er heller ikke til ACDC og Metallica
Med Moderat, Depeche Mode eller andet elektronisk baseret musik kan jeg dog sikkert komme et stykke over 90 dB, men så har jeg også fået "en smule" rødvin.
Og: Tal pænt.
Jamen sådan er smag og behag jo forskelligt. Jeg selv foretrækker SA, AC/DC og Metallica frem for Depeche mode.
Jeg taler til folk som de gør sig fortjent til. Jeg kalder en spade for en spade og sådan er jeg bare...
Hvis jeg udtalte mig om at jeg godt kan lide at køre stærkt på motorvejen om natten, når der ingen trafik er og fik den respons, at det er fuldstændig uforsvarligt at køre så stærkt inde i byen, så ville folk nok også få klar besked om, at de ikke er værd at debattere med!
thor1 skrev:I forhold til en stor koncertsal eller fri luft for man lidt gain gratis i bassen af ens rummet afhængig højtaler placering,
Dermed nedsættes kravende til højtalerens output i bunden en smule.
Lidt om det her http://www.genelec.com/learningcenter/presentations-tutorials/placingloudspeakers/radiationspace/
Det typiske er nok en placering op af en væg og et lille stykke fra et hjørne, så mellem 6 og 10 db er ikke urealistisk at få forærende i bunden.
Til at simulerer dette og for en ide om hvordan det ser ud i praksis, bruger jeg programmet Unibox
http://audio.claub.net/software/kougaard/ubmodel.html
og et andet regneark som heder ports http://www.troelsgravesen.dk/ports.htm
Jeg har lavet en et lille eksembel med en Focal 10 K 6411-KO , jeg skrev tidligere at jeg ønskede et peak output på 106db.
Med denne enhed skal jeg bruge ca 32 watt til at opnår dette, så forstærkeren bør nok mindst være 50W.
Jeg designede et lukket og et basreflex kabinet , reflex kabinettet for man nået mere bas ud af i forhold til lukket kabinet
Her er udskrifterne fra Unibox først lukket kabinet, først frekvens gang derefter membran vandring, den røde streg er max membran udslag:
Udskriften for reflex, igen først frekvensgang derefter membran-vandring, som ses at gå helt amok ved lave frekvenser, under resonans sider enheden faktisk i fri luft, derfor de større membran udslag:
Og til sidst de to kabinet principper i rummet:
Som det ses er det vanskeligt at placerer et reflex i rummet uden man for rum peaks , det som nogen kalder stående bølger osv ,det har ikke en skid at gøre med det, der er normalt ikke noget i musik som kan lave stående bølger hvis musikken gengives korrekt, det har noget at gøre med at outputtet kan være hævet helt op imod 9 db eller mere i et bestemt område.
Kigger man på Stereophiles mange rummålinger ser man eksakt den samme tendens.
Derudover er impulsgengivelsen fra reflex typisk elendig hvilket også bidrager til rumproplemme.
Plus at der stilles større krav til forstærkeren. Og at membranen lige så godt kunne side i fri luft under resonans frekvensen for porten.
Man kan kun undre sig over at dette dødssyge og fuldstændigt ubrugelige princip , som virker som at puste hen over en flaskemunding har fået så stor udbredelse som det faktisk har.
Men en fordel for branchen er det naturligvis at det sætter godt gang i salget af rum-korrigerings/tunings udstyr.
Sagen er at lukket kabinets eller akustisk ventils afrulning er som lavet til at komplimentere et rums normale forstærkning af de lave frekvenser.
Og samtidig kan man holde membran-bevægelse under kontrol. Og pludselig er alle ens rumproblemer væk.
Men leg med de to programmer , og man vil bl.a. opdage bashøjtalerens placering over gulvet også har stor betydning for en jævn frekvensgang.
Kaj. skrev:Det kan derfor ikke undre, at producenter af musik anvender komprimering og limiter for at tilpasse indspilningerne til gennemsnitsbrugerne med ringe effektformåen. En kendsgerning jeg på et senere tidspunkt vil kommentere mere indgående.
Kaj. skrev:Hvor meget effekt er nødvendig? En konsekvens af The Loudness War.
Jeg har i flere sammenhænge forsøgt mig med liveoptagelser. To mikrofoner direkte tilkoblet optagemediet uden brug af kompressor eller anden form for begrænsning af de kraftigste passager. I disse situationer opdager man hurtigt behovet for et optagemedie med stort dynamikområde.
Det analoge grej kunne i en vis udstrækning accepteres med sin blødere afgrænsning til klipning. Det digitale medie derimod kan slet ikke acceptere overstyring/klipning af signalet. I digital sammenhæng anvender man derfor -14dB som det tilstræbte nulpunkt hvor man i analogt sammenhæng brugte 0dB som maksimum af nævnte årsager.
Nyt digitalt udstyr har, i forlængelse af ovenstående, et effektivt dynamikområde på omkring 100db. Minus støjen fra publikum, mikrofoner og tilhørende forstærkere. Derved er vi i stand til at optage et orkester med tilnærmet naturligt dynamikområde. Optagelsen er i dynamisk henseende teknisk ideel. Vi mangler blot stilheden til at gengive den og effekt nok til højttalerne, for at gengive de kraftigste passager uden forvrængning. Oh jo, jeg glemte kravet om overbærende bofæller og naboer.
Det menneskelige øre er således indrettet, at anlæggets lydstyrke skal være på samme niveau som orkesteret under indspilningen, af den simple årsag, at ørets frekvensmæssige følsomhed afhænger af lydstyrken. Med mindre du har mulighed for at afspille optagelsen med samme lydstyrke som orkesteret under optagelsen, får du ikke den samme klangmæssige oplevelse ud af det. Basgengivelsen især bliver forringet af at spille med lavere styrke end orkesterets oprindelige.
I dynamisk sammenhæng er Ravels Bolero et godt eksempel. I starten er man i tvivl om musikken er begyndt og til sidst er man usikker på om grejet holder. Hvis det ikke lige var for den flittige brug af komprimering i alle sammenhænge. Pløj diverse manualer til store mikserpulte igennem og se hvor enkelt det er, at tilføje komprimering og andet hokus pokus til lyden på de enkelte mikrofonindgange. For slet ikke tale om hvad der efterfølgende sker efter miksningen. Lydstyrken over et vist niveau reguleres med faktor 2:1, 3:1 eller mere. En stigning på 2 dB reduceres til 1dB eller endnu mere en stigning på 3dB reduceres til 1dB. Da 3dB svarer til en effektfordobling er komprimering en stor hjælp for mange, som gennem komprimering undgår at forstærkeren klipper signalet. En sidegevinst ved metoden er at musikken lyder højere selv med en mindre forstærker. De svage passager løftes og de kraftige dæmpes i forhold til orkesterets naturlige dynamik. Har du været i f. eks. DR koncerthuset og bagefter haft mulighed for at lytte til den optagne koncert er man ikke i tvivl om at der er brugt komprimering bland meget andet for at tilpasse indspilningen til gennemsnitslytteren med ringe effektformåen og tilsvarende højttalere.
Metoden kendes ligeledes fra reklamernes massive udnyttelse af komprimeringseffekten til at fremhæve lytterens opmærksomhed. Reklamerne tordner igennem alt andet uden der anvendes større forstærkereffekt eller skiftes til mere ydedygtige højttalere hos lytteren.
Har du et program som eksempelvis Cool Edit eller andet nyere kan du blandt meget mere selv efterprøve konsekvenserne af komprimering. Med programmet kan du lave lyden så en lille forstærker lyder kraftig, lave lyden så du kan høre alle detaljer i musikken uden motorvejsstøjen overdøver radioens opreklamerede 4x50W. For hvem kontrollerer rigtigheden af disse data? Med musikindustriens komprimeringseffekt til hjælp lyder opgivelsen rigtig nok indtil man spiller Ravels Bolero. Først fem minutter henne i High End optagelsen er man i stand til at høre musikken og til slut forvrænger radioen så man bliver tvunget til at skrue ned.
Nej så er det bedre med komprimeret popmusik på endeløse ruller produceret med 20 dB dynamik. Sådan noget kan bruges alle steder. Det stiller ikke store krav til forstærker og højttalere og skulle stelledningen være hoppet af, opdager man ikke problemet med brum før det opstår et teknisk uheld og musikken stopper. Og lur mig om ikke brummet betragtes, som en spændende effekt i den for sjette gang remiksede version af det oprindelige nummer.
Det vil været dejligt at runde af med at vedtage, at sådan behandler man ikke den musik, vi nørder elsker at lytte til . . . . . .. Jo det gør man. Også uden vi opdager det. Bruger man førnævnte Cool Edit eller lignende program til at analysere musikken og med træning lytter til den bliver vi nødt til at erkende at den umanipulerede indspilning hører til undtagelserne. Ønsker vi, at producenterne ikke piller ved dynamikken, må vi sikre os forstærkereffekt nok, også selv om vi kun har brug for den i splitsekunder af et enkelt nummer.
Jeg anvender 2x 650 W/8Ohm til 89dB følsomme højttalere på 4 meters afstand. Det klarer jeg mig med. Data er befriet for reklameafdelingernes overdrivelser.
Herunder er link til nogle få af mange kilder med tilknytning til emnet. Google og søg også ”Loudness War” på Youtube. Så har du materiale til et par uger. Mindst. De musikalske konsekvenser af komprimering og andre finurligheder anvendt under indspilning og distribuering af musik kan vi sikkert få mange oplevelser og gode debatter ud af.
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
http://articles.baltimoresun.com/2007-1 ... eldon-plan
http://web.archive.org/web/200807012200 ... lity/print
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster