Ingen grund til at gøre det hele så indviklet som de to Harman International Industries folk Sean Oliver og Toole gør.
Jeg mener at hi-fi/stereo virker og går ud på følgende: højtalerene som ideelt set burde være to punkter* uden udstrækning skal afleverer et perfekt signal, og et perfekt signal vil afhænge af både højtalerren selv og ikke mindst resten af hi-fi kæden, plus rummet.
Basreflex er i øvrigt en af de absolut største fejlkilder, både hvad angår fejlagtig instrument gengivelse plus de er hovedårsagen til "rumproblemer" som folk så prøver at kompenserer for med rumtuning traditionel eller elektronisk,
Rumproblemerne opstår netop fordi der er tale en fejlagtig gengivelse.
* Min erfaring er at der minimum skal et tre vejs system med en 10-12" bas eller tilsvarende til for at opnår hi-fi.
Så to punkter er næppe muligt i praksis, men man kan tilnærme et punkt hvis man laver en linjekilde bøjet i en bue som har sit brændpunkt ved lytterens ører, et eksempel på dette Gryphon Poseidon, et tre-fire vejs system kan også realiseres med et brændpunkt, et eksempel kunne være Focal Grande Utopia, og B&O i gamle dage.
Â
Den perfekte lyd fra disse to "punkter" skal ramme ørerne så upåvirket at refleksioner fra rum og højtaleren selv som muligt.
Et ideelt billede på dette vil være at benytte en "hovedtelefon". Det er naturligvis en uopnåelig situation, men det som bør tilstræbes og arbejdes hen imod.
Det er vigtigt at forstår at stereo er det eksakt modsatte af PA lyd, jeg har indtryk af mange blander de to ting stereo og PA sammen i en pærevælling så resultatet hverken bliver det ene eller det andet.
Er signalet nøjagtigt nok og rammer ørerne upåvirket af rummet så vil hjernen genskaber den oprindelige optagende begivenhed som var vi der. Ører og hjerne bliver snydt, en perfekt illusion er skabt.
Vi er så heldige som mennesker at langt den største del af informationer fastlægges og defineres ved den først ankommende lyd, så det er første refleksioner indsatsen skal koncentreres om, jo nøjagtigere, og jo mere direkte lyd vi for jo bedre bliver vores tolkning af lyden, og jo bedre udelukker vores hjerne andre uvedkommende lyde fra rummet.
Akustiken vi skal hører, den som er på pladen, den ligger i den direkte lyd, og dannes i 3 D firkanten bag højtalerne , og er igen afhængig af hvor nøjagtig den direkte lyd har været.
En simpel Dead end , hvor det drejer sig om at dræbe alt lyd som ikke kommer fra selve højtaleren, plus simuleringen af uendelig baffel kan forhindre/hjælpe på at de dybe toner ikke skulper ukontrolleret rundt i rummet og eventuelt laver stående bølger, rumresonanser, plus max og minimums punkter for basgengivelsen.
Generelt vil princippet forbedre nøjagtigheden i hele frekvensområdet og kan laves efter følgende princip, her er kun angivet en simpel løsning.
Højtaler placering og lytteposition er naturligvis også vigtigt og helt afgørende for det samlede resultat. Og højtalerne bør vinkles mod øerne,
Er lytte postionen tæt op ad en væg bør der også dæmpes der.
Og tæppe på gulvet mellem højtaler og lytter er også en god ide.
Har uddybet det lidt her
http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/67840-hvordan-opna-s-hi-fi.htmlMen ellers søg på live end/dead end eller LEDE.
Linkwitz skriver bl.a.:
"
But, if the room is pleasing to live in, to have a conversation or to relax, is neither a dungeon nor a stuffed pillow, then it is also suited for accurate sound playback. The room should be furnished, have irregular hard surfaces, books and shelves for sound diffusion, rugs, pillows and soft surfaces for sound absorption at higher frequencies. Just keep it lively. The best loudspeakers will make you forget the room, if the room talks back from all directions in the same familiar voice."
Et link om hvordan vi virker på direkte og reflekteret lyd
http://www.jiscdigitalmedia.ac.uk/guide/the-physical-principles-of-sound gå til afsnittet Sound in enclosed spaces nederst på siden
Kan huske til en hi-fi udstilling for en del år siden hvor der sad en pianist, der var marmorgulve og store vinduepartier overalt . og masser af stålmøbler, suverænt den bedste lyd det år og alle de efterfølgende, intet hi-fi bare nærmede sig dette.
Et godt anlæg kan opfører sig på nogenlunde samme måde.