tda skrev:Hvis 20 ud af 20 personer kan høre forskel på en billig DVD og en highend cdafspiller på samme setup uden at vide hvilken der spiller, mener du så et af apparaterne er defekte eller fejlkonstrueret ?.
Eller sagt på en anden måde;
2 afspillere der ikke er fejlkonstrueret/defekte, hvor den ene er en billigmaskine opbygget af de billigste ghettoblasterkomponenter og den anden er en tung solid maskine opbygget af de dyreste (bedste) komponenter der kan fremskaffes og med de 2 maskiner har 2 vidt forskellige printlayout, strømforsyninger osv, de vil lyde ens ?
Det er et meget godt tænkt eksempel, men de vil ikke kunne høre forskel og resultatet vil blive 100% gætværk. Eneste undtagelse skulle være hvis man har stoppet noget EQ i en af afspillerne, for så er resultatet jo helt hen i vejret, og jeg ville betegne det som fejlkonstruktion. En afspiller skal gengive et signal der er så tro mod kilden som det er muligt.
Og det er skam efterprøvet (endda af audiofile!)
http://matrixhifi.com/ENG_ppec.htmPeter Steffensen skrev:nu har jeg for ganske nyligt lyttet på tre femto clock'er i en og samme DAC. Der forelå for hver clock en jitter måling (fasestøj vs. frekvens) og kurverne for de tre clock'er var MEGET tæt på hinanden. Alligevel lød de meget forskelligt. Så du undervurderer, hvor lidt jitter man kan høre.
Har du lavet en blindtest? Eller har du bevidst først lyttet til den ene, og herefter til den anden. For hvis det er tilfældet er din "test" intet værd. Vores hjerner VIL snydes og høre/se forskelle selvom de ikke er der.
Jitter kan sagtens høres, hvis blot det er kraftigt nok:
http://www.hydrogenaud.io/forums/index. ... pic=106076Men den ultralille smule jitter der opstår i et almindeligt anlæg er ganske enkelt ikke hørbar.
Lars Clausen skrev:Det forekommer mig sandsynligt, at nogen af debattanterne her i tråden sidder og laver et kvalificeret gæt, baseret på deres tekniske viden, og deres sunde fornuft. Hvilket er fint nok. Andre her inde ved rent faktisk hvad de taler om, gennem forsøg og lyttetest. De sidstnævnte er dem der taler for at jitter kan høres.
Selvom man ikke teknisk set kan forsvare den forbedring man opnår ved at bruge f.eks. en low-jitter clock til en DAC eller CD afspiller, så kan der vist ikke være ret meget tvivl om at man tydeligt kan høre forbedringen. Jeg har selv oplevet flere gange hvor man utvetydigt kunne høre forbedringen, selv om CD afspilleren i det givne øjeblik spillede over et par PC højttalere.
Det er ikke første gang det er sket i hifi-verdenens historie, jeg er selv blevet overrasket over virkning af f.eks. spikes under forstærkere (som jo burde være ligeglade med små vibrationer), selvom hele arrangementet stod på en tyk stenhylde, der absolut ikke vibrerede under nogen påvirkning af højttalerne. Der var alligevel tydelig (uforklarlig) positiv effekt af spikes'ene, det kunne ikke diskuteres selvom jeg selv var yderst skeptisk før testen. Men det er jo det der gør hifi sjovt som hobby.
Og det betyder ikke at man skal være ukrtitisk overfor alle slags 'forbedringer', det betyder bare at man skal bruge ørerne, og lytte sig frem, og så sige nej tak, til det man ikke kan opleve forbedringen af. Det med at sidde og kigge på målinger, tekniske data osv, og gætte sig frem ud fra sund fornuft, det er fint, men det siger bare ikke hele sandheden.
THD, dynamik, frekvensgang osv osv siger absolut ikke alt om hvordan noget lyder. Med garanti: To apparater med præcis samme målinger kan lyde vidt forskelligt, til hver en tid
Der er intet gætværk i det jeg skriver, det er baseret på facts, tests (også mine egne blindtest) og ja, på teknisk viden. Det er måske vigtigt her at definere hvad "high fidelity" betyder. Det betyder så tro en gengivelse af det optagede som overhovedet muligt. Derfor kan vi også tage optagelsen, tage resultatet af en afspilningskæde, nulle de to signaler sammen og se hvor der evt. er en afvigelse fra den perfekte gengivelse. Det er såre simpel matematik og logik.
Nu skriver du at der ingen tvivl kan være omkring low-jitter clocks eller noget så esoterisk som spikes under forstærkere og den slags. Har du beviser? Eller er det bare følelser? Dine ører og din hjerne er ikke verificerbare måleinstrumenter. De bliver snydt af om du forventer at høre en forskel og en masse andre faktorer. Derfor er dobbelte blindtest hvor hverken testpersonen eller hjælpere ved om det er A eller B der spiller, det afsløres først efterfølgende. Kun sådan kan man være sikker på om der er en hørbar forskel.
Pierre skrev:For nogle år tilbage der roede jeg meget med cd-drevs. På et tidspunkt havde jeg 5 eller 6 forskellige hjemme på samme tid. Det var sku spændende og jeg vil gå så langt at sige at der er stor forskel på drevs. Dit anlæg ændre selvfølgelig ikke lydphilosofi eller ligende. Men forskellene er store alligevel.
Bassen kan gå fra at være stram og kontant til blød og mudret, toppen fra mørk og lukket til åben og hysterisk.
Her taler vi bare om drevet, uden dac.
Pt der har jeg lige haft 3 DAC's hjemme i prisklassen fra 30 til lidt over 100k.
Her må der altså være tale om fejl konstruktion, for de lyder på ingen måde ens
At CD-drev (der spytter den samme digitale data ud) lyder forskelligt må du længere ud på landet med, har du beviser?
To DACs kan sagtens lyde forskelligt, det er trods alt mennesker der designer dem og de kan lave fejl. Men det betyder også at kun en af dem behandler signalet korrekt, med "high fidelity". Den anden er fejlbehæftet.
LH2A skrev:Tager du pis på mig?! Du kan ikke høre forskel på DAC's analoge output uanset komponenter?! Jesus! Jeg købte sgu da ikke min DAC fordi den var dyr, men fordi modellerne i lavere prisklasser gav en så lille forskel i kvalitets løft if. til min CD afspiller som var med i forretningen til A/B test. Hvad laver du dog i et hi-fi forum Enten er du en Troll eller totalt tonedøv!
Hold da op!
Hørte du forskellen i en ordentlig test, eller blot under uformelle forhold i butikken, hvor du forventede at høre en forskel og havde dankortet klar?
Helt grundlæggende, så ligger bevisbyrden på personen der hævder at høre en forskel på to apparater der måler så ens at de må forventes ikke at have hørbare forskelle.